TAIDEKIRJAVINKKI: The Place of Death – kuumottava pyöräreissu Venäjällä

Screen Shot 2015-11-13 at 12.35.41.png

Tulen väsyneenä töistä kotiin ja eteisen lattialla odottaa sanomalehteen kääritty paketti. Paketti on tosiaan vuorattu sanomalehden näköisellä lahjapaperilla, johon on painettuna kuolinilmoituksia vuosien takaa. Ohhoh. Vähintääkin mielenkiintoinen paketti saa minut virkistymään ja istahdan sohvalle avamaan huolellisesti vanhan ajan sulatettua sinettiä. Mietin, miksi minä en aina pakkaa lähetyksiäni näin. Varmasti lahjansaajat osaavat arvostaa oikeita sinettejä ja enkeli kiiltokuvia, niinkuin minäkin.

Screen Shot 2015-11-13 at 12.27.14.png

Paketin sisältä paljastuu ties mitä. On kirja, jonka kannessa synkkä mies istuu kahden merimiesasuisen lapsen kanssa ja poseeraa ikonograsesti jalan tiikerin taljan päällä (vaikka kuinka salametsästys tulisi mieleen, niin hemmetti onhan tollanen talja aivan sairaan magee!!!). Sitten on pieni vaaleanpunainen vihko, jonka kannessa lukee This is not a bicycle ja ehkä tähän mennessä lukemistani lehdistötiedotteista hauskin tiedote koskaan, jossa kirjan tekijät, Kaisa Leka ja Christoffer Leka, käyvät dialogia siitä mitä ovatkaan nyt tehneet ja vähän riitelevätkin siitä mikä heidän mielestään tämä lopputulos on ja mitä se edustaa. Rohkea tapa lähestyä lehdistöä! Tiedote on myös kirjoitettu niin, että sen sisällä on eri näytöksiä kuin kohtauksia kirjan tekijöiden elämästä. Niin no, onhan elämä välillä yhtä draamaa ja saakin olla. Tiedotteessa päädytään kuitenkin yhteisymmärrykseen siitä, että Place of Death -kirja on tarina tämän maailman väliaikaisesta luonteesta ja tuntemattomien ystävällisyydestä.

Screen Shot 2015-11-13 at 12.35.12.png

Ok, no tiedotteessa ei ainakaan avata liikaa kirjan tematiikkaa, joten käydäänpä käsiksi sitten itse kirjaan. Valokuvattujen kansien sisältä paljastuu tekijöiden tyylille uskollinen sarjakuva, jossa hauskan näköiset eläinhahmot käyttäytyvät kuin ihmiset. Oikeastaan nämä hahmot ovat kirjantekijät itse ja heidän ystävänsä ja sukulaisensa. Tarina lähtee siitä, kun Lekan veli tuo yllättäen lapsensa taitelijapariskunnan luo hoitoon ja lasten riehuessa Leka päättää rauhottaa pojat kertomalla jännittävän tarinan hänen ja Kaisan pyöräretkestä Venäjän maaseudulla. Tarinan juonesta en viitsi paljastaa enempää, sillä tämä on todella symppis kirja, joka sopii niin lapsille kuin aikuisille. Kuolematematiikkaa pidetään kevyenä jännitteenä yllä, mutta lopun ratkaisu lämmittää sydäntä. 

Screen Shot 2015-11-13 at 12.35.26.png

Hauska kirja kyllä ja etenkin koko paketti kaikkine osineen. Täydellinen lahjajuttu nyt kun joulukin on tulossa. Tue siis suomalaista sarjakuvaa ja shoppaa Place of Death itsellesi täältä.

http://www.placeofdeathbook.com

Kustantaja: Absolute Truth Press

Kuvat: Place of Death pressipankki

Kulttuuri Kirjat Höpsöä Syvällistä

RUOKAVINKKI: Palma – tapaksia ja paras avokadosalaatti

Vinkkipankki blogi valokuvaaja Verna Kovanen Ravintola Arvio Palma tapas ravintola Helsinki best restaurant in HelsinkiLucha locon ja Patronan ravintolagurut avasivat juuri uuden paikan nimeltä Palma. Pitihän se mennä heti ensitöiksi testaamaan, sillä tyyppien nuo aiemmat paikat ovat keränneet kiitettävästi positiivista huomiota. Eipä paikka ollut ehtinyt olla kuin vasta toista viikkoa auki kun Suusta Suuhun Alisan kanssa istuttiin ikkunapaikoille. Tila on pieni ja intiimi, ja sijaitsee heti Cholon vieressä Lönkalla ja aurinkoranta tunnelmaa oli haettu sisustukseen aurinkomaalauksin ja mereen liittyvin elementein.  Tiedän voi näin alkuun kuulostaa jonkun hippihostellin aulalta, mutta se illuusio vältettiin kuitenkin paikan päällä, onneksi. Aika ysäri vibat kuitenkin tulevat seinämaalauksista, jättiuistimistä ja korilampuista, mutta hyvällä tavalla. Sellanen updeitattu Torremolinos. Lisäksemme espanjalaista tunnelmaa oli tullut aistimaan muutama pikkujouluhenkinen porukka ja pari kaverusta. Vaikka paikka on lähes täynnä, ei ole liikaa hälinää vaan rento tunnelma. Kokit kokkailevat samassa tilassa kuin syöjät ja siitä inspiroituneena päädymme tilaamaan viiden tapaksen maistelumenun. Menun hinta on erittäin kohtuullinen 25 €, sillä setistä tuli todella täyteen. Tapaksia tosiaan ei itse pääse valitsemaan, mutt Alisan toive tartarista otettiin kivasti huomioon ja toteutettiin.

Vinkkipankki blogi valokuvaaja Verna Kovanen Ravintola Arvio Palma tapas ravintola Helsinki best restaurant in Helsinki

Aluksi pöytään kannetaan asian kuuluvasti cava lasit ja kippistelyllä ilta voi alkaa. Seuraksi tulee patonkia ja tapenadea, sekä ensimmäinen varsinainen tapaksemme , marinoidut oliivit manchegojuustolla. Oliivit ovat mukava aloitus ja saavat mieleni ajattelemaan olutta ja Stella Artois saapuu pöytään pikalähetyksenä. Tämän jälkeen saamme ne härkä tartarit. Annokset tarjoillaan jaettavina.  Tartar on oiva ja hörstetty paprikalla, manteleilla ja koristeena näyttävä riisipaperista tehty cracker. Herkkucombo tuo olut ja tartar meinaan. Sitten tulee paahdettuna kukkakaaleja, jotka tarjoillaan sherryllä maustettujen rusinoiden kera. Tämä annos yllättää minut täysin. Miksi en tätä keksinyt lihattoman lokakuuni aikana? Häh. Super simppeliä ja oikeasti hyvä. Jännä.Vinkkipankki_Palma_ravintola_Helsinki_valokuvaaja_Verna_Kovanen9.jpg

Vinkkipankki_Palma_ravintola_Helsinki_valokuvaaja_Verna_Kovanen11.jpg

Sitten tulee illan huipennus – avokadosalaatti. Jos joskus Palma julkaisee reseptinsä niin tätä aion tehdä joka päivä. Yksinkertaisen tehokas juttu: kesäkurpitsa ”spaghettia”, avokadoa, ituja ja  limekastiketta! UUH! Hyvä raikastus tähän väliin! Avokadon jälkeen vielä jättikatkaravut, jotka yllätyksekseni jäävät makumaailmaan muiden annosten jalkoihin. Tässä vaihees alan olemaan myös jo niin täynnä, että sopivat hot chorizolla maustettu tomaattikastike rapujen kanssa on jotenki liikaa.

Vinkkipankki_Palma_ravintola_Helsinki_valokuvaaja_Verna_Kovanen10.jpg

Kokonaisuutena Palma on kiva ja iisi paikka viettää iltaa. Tänne uskon tulevani uudestaan kaveriporukalla, vaikka istuun iltaa ja siinä sivussa napostelemaan ruokia. Paitsi avokadosalaattia voisin hakea muutenkin vaan, sillä se vei kielen menneessään. Mutta miksi, oi miksi, se ei ole paras listalla!Vinkkipankki_Palma_ravintola_Helsinki_valokuvaaja_Verna_Kovanen8.jpg

Palma

Lönnrötinkatu 9Helsinki, Finland

 

http://www.palma.fi/

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli