ELOKUVAVINKKI: R&A – Speed Sisters, 600 Miles ja Dope arviot

image.jpg

Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalit ovat alkaneet. Festivaaleilla on tarjolla yli 500 näytöstä ja Vinkkipankkiirinanne istun tietenkin ahkerasti teatterissa.  Ajattelin nyt heittää teille nopeat arviot jo nähdyistä pätkistä. Kävithän jo katsomassa myös festivaalin kutsuvierasavajaisjuhla tunnelmia Vinkkipankin instagramista?

R&A nopeat arviot:

Speed Sisters 5/5

Speed Sisters kertoo tarinan palestiinalaisista naisrallikuskeista. Vahva naisryhmä treenaa rallia Palestiinassa keskellä epämääräistä sotilastilannetta.  Välillä kuuluu laukauksia ja naiset joutuvat vaaratilanteisiin. Naisissa niin paljon Girl Poweria, että leffasta lähtee kunnon energialatauksen kanssa. Todella asenne leffa, joka saa taas uskomaan omiinkin tavoitteisiin! Elokuvaan on saatu hienosti draamaa ja ralliteema toimii vetävän hyvin! Bensankatku on saatu hyvin elokuvaan Amber Haresin hyvän ohjauksen kautta. Kerrankin auto elokuva joka on tehty rikkomaan sukupuolirajoja. 

http://hiff.fi/elokuvat/speed-sisters/

 

Näytöksiä vielä:

22.9. Klo 18.30 Kinopalatsi ja 23.9. Klo 18.15 Maxim

image.jpg

600 Miles 3/5

600 Miles on erilainen elokuva huumeiden salakuljetuksesta. Elokuvan roolihenkilöt ovat todella aitoja ja Teksasissa itsekin käyneenä uskon, että elokuva voisi olla lähes totta. Dokumentaarinen ote kannatteleekin elokuvaa, joka on hienostunut draama aiheesta. Mielenkiintoisen elokuvasta tekee se, että kerrankin huumeista ja karteilleista puhutaan ilman kliseitä. Rahatukot eivät heilu, eikä kamaa vedetä eikä alastomia naisia näy. Sen sijaan näemme epävarmoja ihmiskohtaloita ja kysymyksiä omasta miehuudesta. 600miles kertoo siis salakuljetuksen arjesta toki jännittävyyksiä unohtamatta. Ainoa miinus hieman pitkästä keskivaiheesta, jossa vähän elokuvan imu pääsee uupumaan. Onneksi ovela loppu korjaa potin. 

http://hiff.fi/elokuvat/600-miles/

Näytöksiä vielä:

21.9. Klo 14 Kinopalatsi ja 23.9. Klo 21 Maxim

image.jpg

Dope 2/5

Rikoskomedia ysäri hiphoppiin rakastuneista nörteistä jenkeissä. Nuoret päätyvät huumekauppiaiksi vahingossa ja siinä sattuu ja tapahtuu. Elokuvan stailaus on huippu ja hahmojen tyylit ovat tarkkaan harkittuja. Elokuvassa diileriäkin esittää itse fashion killa Asap Rocky ja musiikia on hiottu  mm. Pharrellin kanssa. Kuitenkin elokuva poukkoilee liikaa ja monet vitseistä alkavat tuntua valmiiksi taputelluilta ja yllätyksellisyys puuttuu, vaikka juonessa tapahtuu elokuvan aikana kokoajan. Sekavuuden takia tuntuu, että vitsit bilekreseilystä, nigga-sanan käytöstä ja nörtti vs. gansta asettelusta eivät jaksa ensimmäisen puolen tunnin jälkeen oikein naurattaa. Ehkä elokuva toimisi teini-ikäiselle Vinkkipankkiirille paremmin…Sääli sinällään sillä elokuvan visuaaliset puitteet ovat erittäin kohdallaan. 

http://hiff.fi/elokuvat/dope/

Näytöksiä vielä:

20.9. Klo 18.45 Kinopalatsi ja 24.9. Klo 14 Kinopalatsi

image.jpg

www.hiff.fi

 

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Höpsöä Syvällistä

TAPAHTUMAVINKKI: Iisan levyjulkkarikeikka Tavastialla 18.9.

 

Screen Shot 2015-09-16 at 17.53.03.png

Kaikki, jotka ovat joskus olleet rakastuneita luultavasti tietävät siitä tunteesta luopumisen vaikeuden. Eron jälkeen järki selittää tapahtuneet, mutta tunne jää mieleen. Niin erityinen on rakastumisen tunne. Ero riipii sielua ja mielen valtaa tyhjyys, mutta ajoittain kuitenkin muistaa tulevat mahdollisuudet. Ei voi jäädä seisomaankaan, vaan jatkettava matkaa ja luoda uusia polkuja. Kun muistaa vielä miltä tuntuu rakkaus, osaa arvostaa sitä mahdollisuutta, että jossain vaiheessa se osuu polulla eteen ja uskottava siihen, sillä kun on avoin näin tulee eittämättä tapahtumaan. Iisan uusi levy Kukaan ei oo kenenkään sopii täydellisesti tähän mielentilaan, jossa näitä mielenkuohahduksia tulee ja menee. Levy toimii terapeuttina. Se saa itkemään ja nauramaan.

iisa.jpg

Iisan upea ja koskettava ääni tuntuu iholla ja levyä kuunnellessä tulee fiilis, että paras ystävä puhuisi lohduttavia järjen sanoja ja muistuttaisi mahtavasta tulevasta, ettei huolta kannata kantaa. On käsittämätöntä miten henkilökohtaiselta levy voi tuntua. Ehkä se on loistavien koskettavien lyriikoiden ansiota tai Iisan herkkien tulkintojen. Esimerkiksi Tuu Tänne -kappaleessa todella tuntuu, että Iisa puhuu juuri minulle tai sille joka ikinä kappaletta juuri kuuntelee. Miten ääni tuntuukin tulevan niin läheltä. Täytyy myös mainita, että Iisa on mielestäni erityisen aito kombinaatio siksikin, että siinä on sopivasti runotyttöä ja arkista rujoutta. Tämä fiilis on myös hienosti saatu kiteytettyä levyn nimikkobiisin musiikkivideoon ohjaaja Miikka Lommin visualisoinnin kautta. Iisa siis osaa olla olematta myöskään liian söpö mikä saa Iisan tuntumaan todella autenttiselta.

Tunteiden täyttämä tulee olemaan varmasti tämän viikon perjantai, vaikka ei olisikaan juuri käynyt eroa läpi. Suomen uutiset ovat täynnä melankoliaa ja aggressiivista latausta mielenosoituksen ympäriltä ja siksi Vinkkipankkiirina suosittelen kaikille puhdistavaa levähdyshetkeä Iisan keikalla. On takuuvarmaa, että Iisa pyörittää paatuneimmankin murjottajan tai kovimmankin barrikaadien johtajan pehmeään syleilyyn ja saa hymyn pilkahduksia aikaan.  Levynjulkkarikeikat ovat artistillekin niitä tärkeimpiä ja herkimpiä tiloja, kun omaa tekemistään päästää ensi kertaa yleisön nähtäväksi ja kuultavaksi, niin varmasti Iisakin herkistyy ainakin salaa. Annan kaikille myös luvan tirauttaa kyyneleen jos siltä tuntuu, sillä itse ainakin aion tunnelmoida vahvasti mukana. Uskon kuitenkin, että keikan jälkeen on vain pakko hymyillä raukeasti. Sellaista Iisa saa aikaan.

Lippuja Iisan levyjulkkarikeikalle saa vielä ennakkoon tiketistä: http://www.tiketti.fi/Iisa-Tavastia-klubi-Helsinki-lippuja/33591

Aikataulu:

Pe 18.9. Tavastia 

20 ovet auki

20.45 Lake Jons

 

21.30 Iisa

http://www.iisaofficial.com

vinkkitykkaa_pieni.jpg

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen