TAPAHTUMAVINKKI: FLOW 2015 TÄRPIT

header_anim1.gif

Tänään alkaa taas Helsingin festarielämän kohokohta eli Flow. Festarihan on kehittynyt aikamoiseksi vuosien mittaan ja tänä vuonna joka päivälle löytyy artisteja moneen makuun ja biisejä kuulee radiolistojen ykkösistä aina niihin biitteihin asti jotka vasta syntyvät lavalla ekslusiivisesti keikalle saapuneille.

Varaudu näihin asioihin kun lähdet Flow-festaroimaan:

1. Hyvät kengät:

emma.jpg

Mikään ei ole niin tärkeää kuin kengien pohjan paksuus tänä vuonna. Mitä paksumpi pohja sen coolimpi olet ja paremmin näet artistit.

2. Muista, että festarialueelle ei voi viedä omia juomia… mutta muista myös, että kukaan ei epäile aikeitasi jos käytät tätä kesän hittikampausta (kuva:Mirror mag):

Woman-has-a-black-belt-in-smuggling-booze-into-festivals.jpg

3. Laita puhelin takaisin 2G aikaan(3G ja 4G verkot ovat aina ruuhkaisia eivätkä puhelimet toimi festarialueella):

Nokia-5110.jpg

Etkai ole unohtanut ihanaa Nokia 5110:ä (kuva: Wired)! Vanhat Nokiat ovat hittimittarissa nousussa ja toimivat suoraan 2G verkossa, joten ei tarvitse nähdä sitä vaivaa, että napauttaisi Iphonesta 4G verkon pois päältä. Lisäksi keräät huomiota ja puhelimesi originaali toimivuus (+se vanha kunnon matopeli) saavat Flowsi kohdalleen.

4. Pukeudu näyttävästi

Viktorand-Rolf.png

Suosittelen nyt ottamaan kaapista sen mekon tai asun jonka jätit sinne pölyttymään, kun et uskaltanut näyttäytyä rohkeasti Helsingin yössä. Tämä Viktor & Rolfin suunnittelema esimerkki on kuin täydellinen flow-look. Mitä tilaavievämpi mekko sitä enemmän sinulle annetaan tilaan festareilla ja saat rauhassa katsoa keikkoja ilman hikista ahdasta ruuhkaa. Kaisla päähine tuo mukavasti myös varjoa, jos aurinko häikäisee tai alkaa satamaan. Tosin sateen tullessa en suosittele kaislahatun käyttöä paria tuntia pidempään. (Kuva: www.impactnottingham.com). 

5.Lataa ”Flow festival 2015”-sovellus 

Festarin oma sovellus on kätevä tapa seurata mitä tulossa ja mikä keikka juuri käynnissä. Eikä maksa mitään ja AppStoresta löytyy 🙂

Ihanaa festariviikonloppua!

t. Vinkkipankkiiri

 

Muoti Musiikki Suosittelen Päivän tyyli

TAIDEVINKKI: Oma jees, toisen jees, Vinkkipankkiirin mielestä tosi jees

PPPSSS.jpg

Onko se mikä mulle on jees myös sulle jees? Kysymys nousee mieleen, kun kaksi ihmistä tutustuu ja alkaa viettämään aikaa keskenään. Jos halutaan olla yhdessä, on sovitettava kaksi persoonaa erilaisine lähtökohtineen ja tapoineen yhdeksi kohtaukseksi. Sitä haluaa oppia tuntemaan toisen ja aluksihan sitä yrittää sovittaa itseään lähemmäksi toista. Tilanne on hieman epämiellyttävä uutuutensa takia, kun ei tiedä miten sitä olisi, mutta siinä kai piilee koko uusiin ihmisiin tutustumisen suola. Kun sitten päästään voiton puolelle eli siihen vaiheeseen että palaset alkavat loksahtelemaan, oleminen muuttuu parhaimmillaan symbioosiksi. Tätä yhteenkuuluvuuden tunnetta jatkuu symbioosina, kunnes taas haetaan omaa tilaa. Mutta tässä vaiheessa voi olla jo varmempi siitä, että toinen pysyy eikä tarvitse taas nähdä uuteen heittäytymisen vaivaa, sillä yhteenkuuluvuuden jännite on jäänyt elämään.

Näitä ajatuksia minulle heräsi, kun pääsin katsomaan Maarit Mustosen & Anne Naukkarisen ”Oma jees, toisen jees”  esitystä ennakkoon. Esitys on tanssin, tekstin, installoinnin, musiikin, olemisen ja teatterin muodostama kokonaisuus. Esitystila oli hyvin pelkistetty, mutta muodoltaan teos on jopa rönsyilevä. Liikekieli oli yllättävää ja muutenkin esityksen eteneminen on ennalta arvaamatonta. Silti pystyin muodostamaan tarinan päähäni ihmissuhteista ja kosketuksesta, vaikka narraatio ei ollut mitenkään tarkoituksen mukaista teoksessa.  Tekijät kertovatkin esityksen muodostuneen irrallisista palasista, jotka ajan kanssa ovat muovautuneet yhteen. Vaikka tulkitsemani aiheet voivat kuulostaa vakaviltakin, teos oli hauska ja siinä oli komediallisia elementtejä ja ihanan vilpitöntä kerrontaa. Nauratti monessa kohtaa! Tilan ja taidemuotojen monipuolinen käyttö tuntui raikkaalta ja Oma jees, toisen jees, todella tuntui joltain uudelta. Vinkkipankkiirina ehdottomasti suosittelen esitystä kaikille, jotka haluavat kokea jtn uutta ja piristävää! Kaiken lisäksi esitykset ovat maksuttomia.

Oma jees, toisen jees on osa Paulon Säätiön kutsunäyttelyä, jossa Maaritin ja Annen teoksen lisäksi on Jemina Lindholmin ja Elina Ylhäisin installaatio. Näyttelyn ovat kuratoineet Saara Hannus, Miina Hujala, Jussi Koitela, Mikael Kinanen ja Iina Kuusimäki. Näyttelystä on tekijöiden prosesseja avaava näyttelyjulkaisu täällä:  www.pppsss.fi.  Kuva: GRMMXI-kollektiivi http://grmmxi.fi Maarit Mustonen www.maaritmustonen.coAnne Naukkarinen annenaukkarinen.weebly.com  Paulon Säätiö http://www.paulo.fi/  

Exhibition Laboratory Project Room
Lönnrotinkatu 35
Avoinna ti-su 11-18 (esitykset klo 18:30)
7.-23.8.2015
Avajaiset 6.8. klo 18, esitys klo 17.
   Oma jees, toisen jees -esitysaikatauluto 6.8. 17.00 (Ensi-ilta)

la 8.8. 18.30
ke 12.8. 18.30
pe 14.8. 18.30
la 15.8. 18.30
ke 19.8. 18.30
to 20.8. 18.30 & 21.30
la 22.8. 14.00 & 18.30

 

 

    

 

Kulttuuri Suosittelen Höpsöä Syvällistä