TAPAHTUMAVINKKI: Teurastamon Sideways festivaalit

sideways.jpg

Onko kesän kohokohtasi ollut Flow festivaalit Suvilahdessa? Nyt Flow on innoittanut muitakin kaupunkifestivaaleja ja alan uusin tulokas on Sideways festarit, jotka starttaavat tänään Teurastamon alueella Sörnäisissä! Line up vaikuttaa piristävältä ja se on rakennettu niin, että varmasti paatuneinkin musanörtti löytää uusia bändejä levyhyllyyn. Yhtenä pääesiintyjänä tänään ja lauantaina pidettävillä festareilla on Jesus and Mary Chain, jonka Psychocandy-liveshowta odotan todella innolla. Innostuin nimittäin bändistä jo vuonna 2003 kun Sofia Coppolan klassikko elokuva Lost in Translation valtasi teini-ikäisen Vinkkipankkiirin mielenmaisemat. Haikea indie kitarasurina valtasi mielen ja sumuisina päivinä kaikki näytti niin haikean kauniilta, että pystyi kuvittelemaan olevansa ihana Scarlett Johansson tai edes näyttelijättären pään sisällä. Elokuvan soundtrackilla Jesus and Mary Chain vakuutti erityisesti Just like Honey biisillä ja nyt heidän ”the” albumi Psychocandy on mahdollista kuulla kokonaisuudessaan livenä! Moni indiefani on varmaan nähnyt tästä päiväunia jo vuosia!

https://www.youtube.com/embed/gOpXt30kZCw” width=”560″>

Muita kiinnostavia festaritarjonnasta löytyy esimerkiksi hiphop puolelta. Suomen laatukärkeä edustaa Paperi -T, jonka Sidewaysin keikka heitetään tuottajien Femme en Fourreren kanssa. Lisäksi raikkaan asenteellisen kuuloinen naisräppäri Little Simz vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja keikka pitää ehdottomasti tsekata. 

Suomiskenen puolelta spektaakkelimaista keikkaa odotan Vilungin plus kavereiden häröltä elektroprojekti Tähtiportilta. Tähtiportin uusversiointi Poikarakkaus-biisistä kuoroineen on jo jotain niin kreisiä, joten keikka ei varmasti jätä kylmäksi! Kannattaa tsekata kappaleen erikoinen musiikkivideo, jota varmasti joko rakastaa tai ei sitten vaan ymmärrä yhtään. Minä lukeudun Poikarakkaus kuoroon eli lämpimiä ajatuksia herää kun vain ajattelen tulevaan liveä!

Musiikin lisäksi Teurastamo täyttyy ruokarekoista ja onhan aluella pysyviäkin ravintoloita useampia. Varmastikin siis mahan saa täyteen. Juomaa kannattaa käydä nautiskelemassa Heinekenin teltalla, missä mahdollisuus juoman oston yhteydessä lunastaa Teemu Keisterin livenä maalama spesiaali ”Heineken x Keisteri”-paita. Alue on kyllä todella potentiaalinen kaupunkifestarille, ja uskon, että paikat on koristeltu ihanaan kesätunnelmaan! Pidetään nyt sormet ristissä toivoen aurinkoista säätä! Saas nähdä suosiiko sää uutta nahkatakkiani vai varpaat paljastavia kesäsandaaleja 😉 Bonusvinkkinä pelinörteille: Arcade halli, jossa kuulemma suomen isoin valikoima flippereitä. Count me in! Niitä on nimittäin tullut paukutettua joskus huolella. Erityisesti Attack From Mars flipperi edesmenneessä Åbo baarissa Uudenmaankadulla oli ihana kapistus mitä piti käydä viikottain moikkaamassa. Woah! En malta odottaa joten pistetäänpä vielä tämä bailubiisi odotellessa!

Ps. Spotifyissä  muuten nimellä “Sideways 2015” hyvä playlist, jossa helppo tutustua Sidewaysin ohjelmistoon!

SIDEWAYS @ Helsinki, Teurastamo

Perjantai 12.6.2015

The Jesus & Mary Chain: Psychocandy Live (UK), Killing Joke (UK), Freddie Gibbs (USA), Ariel Pink (USA), Matthew E. White (USA), Perfume Genius (USA), The Soft Moon (USA) Bizarre Ride II The Pharcyde (USA), Beatrice Eli (SWE), Little Simz (UK), Teksti-TV 666, Pimeys, Grave Pleasures, Aivovuoto, Khid & Tuuttimörkö, Aino Venna, Faarao & Kakspäinen narttu, Lasten hautausmaa, The Hearing

Lauantai 13.6.2015

Earl Sweatshirt (USA), José González (SWE), Dizzee Rascal (UK), Yung Lean & Sad Boys (SWE), Silvana Imam (SWE), …And You Will Know Us by the Trail of Dead (USA), Jack Garratt (UK), Fickle Friends (UK), Uusi Fantasia, Hisser, Lapko, Jaakko Eino Kalevi, K-X-P, Pharaoh Overlord, Mirel Wagner, Ville Leinonen & Enkelit, Black Lizard, Pekko Käppi & K.H.H.L, Sur-rur, Gim Kordon, Kesä, Tryer, Paperi T, Fate Vs Free Willy

http://sidewayshelsinki.fi

 

Muoti Musiikki Suosittelen Päivän tyyli

ERIKOISVINKKI: Valtterin kirppiksestä tuli Konepajan Bruno

Konepajan_Bruno_2.jpg

Ihanaa! Aukko sydämessäni paikataan tänä lauantaina 13.6. kun Alppilan ja Vallilan välissä oleva Konepaja alue saa uuden kirppiksen Konepajan Brunon. Alueella pitkään toimi kirppiksien the klasikko, Valtterin kirppiksenä tunnettu kirpputori, joka oli sunnuntaiperinteeni. Mikä sen rennompaa kuin pyörähtää vähän kirppistunnelmassa vanhassa 1800-luvun konepajahallissa ja nappasta pullakahvit. Valtteri kuitenkin joutui muutama vuosi sitten lopettamaan, kun tilan valtasi neliöistä parempaa hintaa maksava Amer. Valtterin kirppis yritti etsiä jatkopaikkaa, mutta sitä ei löytynyt ja homma tyrehtyi kasaan. Nyt kuitenkin aluelle on tullut uusia yrittäjiä, jotka avaavat Konepajan Brunon nyt lauantaina yleisölle.

Konepajan_Bruno_1.jpg

Konepajan_Bruno_4.jpg

Konepajan Brunon facebook-sivuilla Jakke Nikkarinentoinen perustajista, kertoo Brunon lyhyesti siitä kuinka he saivat aluelle taas kirpputorin pystyyn:

”Noin vuosi sitten Brunon perustajat Ilkka Hietala ja allekirjoittanut istumme kahvilla työpaikkamme Studio Skaalan oven edessä ja katselimme kuinka pitkäaikainen naapurimme Cosa Nostra pakkasi muuttokuormaansa. Hietala pohti että minkäköhänlainen naapuri tuohon seuraavaksi tulee, johon vastasin, että kirpputori.Mietimme asiaa peräti 1/100 sekuntia, Ile lähti soittamaan puhelun VR:n vuokrausasiamiehelle. Tapaaminen järjestyi pikaisella aikataululla ja oli pieni yllätys, että meille sanottiin: ”Jos saatte luvat kuntoon, niin meidän puolesta asia on ok.”Aloitimme lupaprosessin paloviranomaisista… Ensimmäisen käynnin jälkeen olo oli kuin piestyllä koiralla, onneksi saimme avuksemme VR:n rakennusinsinöörin joka tuntee Konepajan kuin omat taskunsa. Kaksi käyntiä lisää ja saimme taskuumme muistion, jossa oli paloviranomaisen leima! Muistio taskussamme otimme yhteyttä rakennusvalvontavirastoon, jossa ideaamme suhtauduttiin taas hyvin myötämielisesti. Ongelmana oli tilan käyttötarkoituksen muutos, siihen tarvitsimme arkkitehdin. Löydettyämme arkkitehdin asiat näyttivät lähtevän rullaamaan, tässä vaiheessa elettiin syksyä 2014. Rakennusvalvontaviraston saatua kaikki asiakirjat, alkoi odottelu… Välissä ihmiset vaihtuivat pelastuslaitoksella ja rakennusvalvonnassa eikä päätöksiä saatu nyhdettyä oikein mistään. Tätä kesti monta kuukautta ja välillä meinasimme jo antaa periksi. (Myöhemmin kuultiin, että joku dokumentti oli kadonnut rakennusvalvonnan tietojärjestelmään ja sitä ei osattu etsiä!)Tuosta välistä jäi puuttumaan museovirasto, sieltä käytiin katsomassa tilat ja koska tuo on kaavan mukaista toimintaa, saimme heiltä helposti luvan jatkaa..Toukokuu 2015, saimme vihdoin rakennusluvan! Sen jälkeen meidän piti aloittaa kiertue tavallaan alusta… Marssimme paloviranomaisten tykö konsultin kanssa ja tällä kertaa ulos lähtiessämme meillä oli lupa perustaa tapahtumatila 1000 hengelle! Remontti alkoi kuun puolessavälissä ja jatkuu… Avajaiset pidetään 13.6.2015!Opiksi kaikille kirpputorin perustamisesta haaveileville, tuo lupaprosessi saattaa olla yllättävän raskas.. Mutta kyllä kannattaa!”

Konepajan_Bruno_3.jpg

Huippua, että miehet eivät antaneet periksi ja nyt on meidän asiakkaiden vuoro pistää homma rullaamaan – Let´s mennään! Konepajan Brunosta voi varata myyntipöydän 35€:lla.

https://www.facebook.com/KonepajanBruno

 

Kuvat: Konepajan Bruno facebook

Muoti Mieli DIY Ostokset