ELOKUVAVINKKI: Kaikenkattava kauneus

kaikenkattava_kauneus_juliste.jpg

Kaikenkattava kauneus on ison budjetin jenkki-draama. Se on heti selvää, kun elokuvajulisteen näkee. Niin kallis tähtikattaus on mukana. Will Smith on pääosassa ja muissa merkittävissä rooleissa muunmuassa Kate Winslet, Keira Knigthley ja Edward Norton.  Julisteesta ja jouluisesta ensi-ilta ajankohdasta tulee kieltämättä mieleen, että onko tässä taas yksi kassamagneetiksi rakennettu romanttinen komedia tähti-näyttelijöillä, mutta löyhällä juonella? Arvaus osuu osittain oikeaan, mutta Kaikenkattava kauneus onnistui myös yllättämään. On totta, että elokuva oli melko kliseinen roolihahmoiltaan – ei mitään yllättäviä asetelmia. On tummaihoinen pariskunta, sekä nuoret boheemit näyttelijättäret, uranaiset ja miehet. Vähän ärsyttää asetelmat sinällään, kun ei ole uskallettu sekoittaa vaikka etnisyyksiä tai mitään, mutta näillä mennään. Yllättävyys tulee juonesta, joka onkin aika mielenkiintoinen, eikä elokuvaa katsoessa ole varma tuleeko hyvää loppua. 

td7j4slngsruig0tojky.jpg

Juonen perusta on suru lapsen kuolemasta, joka on vallannut mainostoimistojohtajan (Will Smith) mielen ja hänen työntekonsa kärsii. Will ei osaa oikein käsitellä tunteitaan ja ahdistuu tyhjään yksiöönsä ja rutiineihinsa. Hän kirjoittaa kirjeitä abstraktioille kuten rakkaus, kuolema ja aika purkaakseen vihaansa ja tunteitaan. Yhtäkkiä nämä alkavat vastata hänelle ja pohdnnat saavat uusia kierroksia. Näiden abstraktien käsitteiden pukeminen ihmisrooleihin on mielenkiintoinen kokeilu. Minkälainen ihmistyyppi olisi rakkaus, entä aika? Saati sitten kuolema. Kun mainosmies päätyy puhumaan näiden henkilöiden kanssa saa katsoja mielenkiintoisesti vertauskohtia oman elämäsä keskusteluihin. Itselleni tilanteet elokuvassa toivat mieleen oman elämäni tiukkoja paikkoja ja niissä vaihdettuja sanoja. Mihin käsitteeseen ne sanotut sanat sopivat ja pitäisikö asioille olla vähän armollisempi ja tosiaan ajatella, että kuolema ei ole pimeä voima, vaan yhtä heikko kuin ihminen, joku random tyyppi, jolla on päällään valtava surun taakka.

collateral-beauty-still-1-1160x580.jpg

48fa4af2-cc11-11e6-96db-a1eec4097f76_1280x720.jpg

Elokuvan jälkeen on hyvä varata leffakaverin kanssa aikaa jutustelulle tuopin äärellä. Itsellä ainakin elokuvan jälkeiset keskustelut olivat kultaa, ennemmin kuin elokuva sinällään, mutta Kaikenkattavalle kauneudelle kiitokset aiheen herättelystä. Ja tietysti vielä ablodit ihanalle Kate Winsletille. Upea näyttelijä ja nainen.

Kuvat: Kaikenkattava kauneus pressmaterial

Kulttuuri Leffat ja sarjat Syvällistä

ELOKUVAVINKKI: DOCPOINT lähestyy – get ready!

5950840_orig.jpg

Kuva: Down the Deep Dark Web

Ehdoton lempparini Suomen elokuvafestivaalikattauksesta on dokumenttielokuviin erikoistunut Docpoint. Docpoint alkaa nyt 23.1. ja lippuja kannattaa jo alkaa ostamaan, sillä ennakkosuosikit saattavat täyttää salit hyvin nopeastikin. Ohjelmistossa on pääteemoina tänä vuonna kahtia jakautunut maa ja kirjava ihmismieli, sekä ohjelmistossa on nostoja myös muista aihemaailmoista kuten urbaanista nyky-afrikasta, autismista, avaruusmatkailusta sekä mediasta. Tutkimista ohjelmistossa riittää, sillä elokuvia festareilla on yhteensä 156. Näytökset ovat Helsingin keskustan saleissa Finnkinolla, Savoyssa, Orionissa, Dubrovnikissa, Kiasma-teatterissa, sekä Töölössä Korjaamolla. Kiinnostavaa tämän vuoden Docpointista tekee myös uusi taiteellinen johtaja Iris Olsson, joka edustaa nuoren polven dokumentarismia, sekä saman aikaisesti laadukasta kaupallista videotuotantoa. Hänen työnsä kulkevat fiktiosta ja dokumenttiin, sekä vähemmistöistä poptähtiin. Kiinnostavaa nähdä minkälainen festivaali näyttäytyy näin monipuolisen tekijän kuratoimana. Elokuvia toki mukana Iriksen kanssa ollut valitsemassa iso Docpoint työryhmä.

Näitä Vinkkipankkiiri odottaa festareilta TOP 3:

KIEHUMISPISTE (ohj. Elina Hirvonen)

Viime vuonna omaksuimme kiehahtamiskulttuurin. Ties mistä totuttiin kiehahtamaan somessa ja jopa kaduilla. Vihapuhe mainittiin mediassa joka viikko ja trolli uutismediat lisäsivät vettä myllyyn. Sanavarastoon tuli ”suvakki” ja toisaalta uusnatsi ja kaikki muutkin nimitykset tältä väliltä. Maahanmuutto ja yhteiskunnan eriarvoistuminen nousi puheenaiheiksi ja teoksi kaduilla. Toiset lähtivät leipäjonoon ja toisen partioon Soldiers of Odin jengeihin ja kolmannet jakoivat närkästyneinä uutisia näistä somessa. Tästä kaikesta on koottu Elina Hirvosen esikoispitkä Kiehumispiste. Todella kiinnostavaa miltä näyttää Suomi, jossa elämme elokuvassa tänään.

DOWN THE DEEP DARK WEB (ohj. Duki Dror, Tzachi Schiff)

Moni on varmaan kuullut darknet:sta. Siitä toisesta salaisesta verkosta, jossa rikolliset toimivat, likainenraha liikkuu ja huumekuriirit sopivat tapaamisia. Tämä maailma sisältää muutakin, mutta mitä?

”Onko meidän kontrolloitava kaikkea ja auttaako se mitään. Aina voi tapahtua jotain pahaa.” todetaan elokuvan trailerissa. Tätä darknetin toista todellisuutta raottaa israelilais-ranskalainen yhteistuotanto Down the Deep Dark Web.  Raffia kuvaakin on luvassa, sillä elokuvan ikärajan luokitus on K16 ja hiihtopipot näkyvät pressimateriaaleissa tiuhaan.

ALL THESE SLEEPLESS NIGHTS (ohj. Michal Marczak)

IDFA 2016 | Trailer | All These Sleepless Nights from idfa on Vimeo.

Unettomat yöt, bileet, jatkuvat bileet. Bilekaverit, napit ja viivat. Hetkessä eläminen, hedonismi, elämän on oltava maksimia.

Näistä teemoista koostuu puolalaisten nuoren parin arki. Jatkuva uneiomainen tila ja halu heittäytyä juhlaan on taltioitu dokumenttiin, jonka kerrotaan koettelevan genren rajoja. Puolalainen ohjaaja Michal Marczak on halunnut tehdä elokuvan tribuuttina ranskalaisen uuden aallon elokuvilla ja kauniseen kauvakerrontaan on lainattu elementtejä sieltä.

www.docpoint.info

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta