Vuoden 2016 kulttuurilempparit

vinkkipankki-konepajan-bruno-helsinki_valokuvaaja-verna-kovanen_web_6.jpg

Viime vuonnakin tähän aikaan kävimme läpi edellistä Vinkkipankki-vuotta ja nyt teemme samoin! 2016 Vinkkipankissa oli monipuolinen. Klassikko lemppareiksi muodostuneet elokuva-arviot, sekä ravintola-arviot pitivät lukijat vesi kielellä ja uutuutena Hyvinvointivinkit ja Musiikkivinkit kiinnostivat. Instagramista nousi vuoden aikana Vinkkipankissa vielä suositumpia ja aktiviisempi kanava. Instakisat aloitettiin ja reaali-aikaiset matkatarinat kiinnostivat myös kansainvälistä lukijakuntaa.

Tässä omiksi lemppareiksi nousseet vinkit Vinkkipankin vuodesta 2016:

PARAS TAPAHTUMAVINKKI 2016: Konepaja Brunon kesä

Jotain niin rentoa paikasta huokuu, ehkä se on se sama rentous mikä tulee kun Berliinissä tai vaikka Budapestissa lähtee juhlimaan. Matkalla olon vapaus!”

Konepaja Bruon oli kyllä ehdottomasti parasta mitä Helsingin kesällä oli Vinkkipankkiirille tarjota. Ihastuin paikkaan heti ja sen laaja ja laadukas tapahtumatarjonta vei minut alueelle lähes joka viikko. Välillä bailattiin rankasti, välillä skumppailtiin terassilla, kerran pelattiin, lautapelejä, krebattiin Gasellien keikalla ja tienattiin rahaa kirpparilla. Söin myös monet kerrat Street Gastron rekasta joka tarjoili kesän ajan super hyvää brunssia, , josta kirjoitin jutun joka lukijamääriltään olikin vuoden 2016 suosituin postaus. Lue postaus täältä. Toivottavasti Bruno saa jatkoa, eikä tilaa valtaa Bauhaus.

vinkkipankki_gron_ravintola_web17.jpg

PARAS RAVINTOLA 2016: Grön

Tuoksumataraa oli käytetty annoksessa mausteena ja sen vahva tuoksu toi selkeästi kesäniityt suljettujen silmiemme eteen. Heti tuli ikävä kesämökin saunaa ja järvimaisemaa. Tätäkö todella on ”contemporary nordic kitchen” – kyllä tykkäämme, tätä lisää Suomeen!”

Grön oli ehdottomasti vuoden kiinnostavin tulokas ja rohkein suunnannäyttäjä. Mielenkiintoiset annokset ja yksinkertainen estetiikka toimi täydellisenä korokkeena kokkien ammatitaidon näytteille ja ihanille tarjoilijoille, jotka juurta jaksaten innostuksen pilke silmissä kertoivat annoksista. Tänne taas!

image_2.jpg

PARAS TEATTERI 2016: Mahdolliset maailmat (Kansallisteatteri) 

Mahdolliset maailmat kysyy meiltä kissan kokoisilla kirjaimilla MITÄ JOS? Näytelmässä leikitellään ajatuksella voiko sillä olla suurikin merkitys elämääsi ehditkö vaikka kiirehtimääsi metroon vai et.”

Esitys oli niin ansiokas, että halusin nähdä sen heti uudestaan. Kokonaisuutena tarina, näyttrelijät, lavastus, tekniikka ja kaikki saatii toimimaan nykyteatterin maljankohotuksena. Tätä lisää Kansis!

Erityinen hatunnosto täytyy antaa erityisen hyvästä roolisuorituksesta Pia Anderssonille, joka debytoi Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä.”

Ps. Tänä vuonna saadaan Vinkkipankkiin haastatteluun Pia Andersson Vierasvinkkariin – stay tuned!

I-Daniel-Blake-2016-Ken-Loach-04.jpg

PARAS ELOKUVA 2016: I, Daniel Blake

 I, Daniel Blake on nimenomaan elokuva tavallisista ihmisistä ja niistä jokapäiväisistä ihmiskohtaloista ilman sen kummempaa sankaritarinaa. Lopuksi tulee ymmärtäneeksi paremmin syrjäyneitä ja inhimilliset roolityöt saavat roolihenkilöt tuntumaan todellisilta kuin omilta ystäviltä ja tulee olo, että se vähinkin kannattaa aina tehdä minkä pystyy, vaikka vain kysymään, että mitä kuuluu.”

I, Daniel Blake oli kyllä vuoden 2016 tärkein elokuva. Polittisesti shokeraava vuosi näkyy monen ihmisen elämässä ja tässä elokuvassa valotetaan sitä puolta, jonka monet ihmiset haluavat jättää huomiotta.

vinkkipankki_aidosti_kaunis_1.jpg

PARAS KIRJA 2016: Aidosti kaunis (Cozy Publishing)

Kaunis kirja hyllyyn ja kasvoille. Tekee mieli selailla jatkuvasti”

Tämä kirja muutti ihonhoitoani. Kirjassa on juuri oikealla tavalla paketoitua faktaa ja kauneutta kauniin taiton ja kvien muodossa. Kuvat ovatkin muoti- ja beautykuvaaja Kaapo Kamun kamerasta. Laddukas huippuasiantuntijateos.

Ihanaa alkavaa vuotta kaikille blogin lukijoille!

Shortly in english:

The best of the 2016 in the blogposts were:

Best restaurant: Grön

Competorary nordic cuisine lives gere. Highly recommended.

Best book: Aidosti kaunis

Changed the way I care about my skin and how I treat it with natural ingredients besides chemicals.

Best event venue: Bruno in Helsinki

The most contemporary and cool venue opened for the summer time of 2016 to Helsinki Alppila area.

Best movie: I, Daniel Blake

The movie of our times. A good cross section toa ilife of an unemploiment person life life in Britain today.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

RUOKAVINKKI: Inez tarjoilee tapaksia ja siidereitä

Inez_web.jpg

Tampereella kävellessä iltasella on vaikea olla huomaamatta Inez-ravintolaa. Suuret ikkunat houkuttelevat sisään avaraan tapas-baariin, jossa tilat on jaettu valkoisilla nauhaverhoilla. Verhot tuovat fiiniä tunnelmaa muuten rennon konseptin omaavaan paikkaan. Sisustus tuntuu vähän olevan ristiriidassa muuten konseptin hengen kanssa, mutta menköön, ihan viihtyisältä näyttää ja isot ikkunat luovat tyyliä tilaan. Ruuat raksitaan menukorttiin ja tarjolla on tapasten lisäksi pihviä, simpukoita ja grillattuja portobellosieniä. Simpukkaintoilijana otan simpukat cidra-kastikkeessa, sillä paikka mainostaa olevansa erikoistunut espanjalaisiin käsityöläis-siidereihin. Seuralaiseni tilaa portobellon aurajuustolla. Vähän ihmettelen miksi espajailais-ravintolassa on aurajuustoa eikä jotain espanjalaista vastinetta.

Pääruokien lisäksi otamme alkuun oluet, ja patatas bravasit. Perunat ovat todella hyvät. Aioli ja bravas-kastike maistuvat. Viime kesäinen Espanjan matka oikein tulee mieleen. Näiden seuraksi tilaamme juusto- ja leikkelelajitelman. Kun saamme lautasen tarjoilija ei esittele ruokia, mikä tuntuu vähän tökeröltä. Joudun itse kertomaan seuralleni mitä olemme syömässä sen verran mitä lajikkeita tunnistan. Pääruuat ängetään vielä pöytään ja sitten se onkin niin täynnä että pelkään tiputtavani leipäkorin lattialle (niinkuin naapuripöydän seurueelle kävi). Jokin apupöytä systeemi voisi ravintolassa toimia. Simpukat ovat onneksi todella hyvät ja cidra-kastike odotusten mukainen. Seurani fiilistelee aluksi sientä lihaisaksi, mutta useamman palan jälkeen liika suola alkaa häiritä (varmaankin suuren aurajuusto määrän takia) ja annos uhkaa jäädä kesken.

Lasku jää kahdelta alle kuuden kympin, joten hinnat ovat ok. Muuten kokemus on vähän ristiriitainen. Pääosin hyvät ruuat, vähän jännä sisustus ja intohimoton palvelu ovat outo combo. Voisin silti tulla uudestaan perunoiden takia ja toivotaan, että ravintolan väki siihen mennessä on terästänyt konseptinsa, sillä lähtokohtaisesti ajatus on kiva.

https://www.gastropub.net/inez/

 

Koti Ruoka ja juoma