TEATTERIVINKKI: Näytelmä, joka menee pieleen

Naytelmajoka_small_web.jpg

Tampereen teatterin pikkujoulu aikaan sopivasti ohjelmistoon sijoitettu komedia Näytelmä, joka menee pieleen kuulostaa hauskalta ja yleisöpaikat onkin myyty täyteen jopa päivänäytökseen. Show alkaa jo heti saliin astuttuaan kun nainen etsii kadonnutta koiraansa yleisön joukossa. Moni vieressäni ihmetteleekin kuuluuko tämä jo esitykseen.

Näytös alkaa ja heti on selvää ettei tästä selvitä kunnialla. Anteeksipyytelevä ohjaaja toivottaa yleisön tervetulleeksi seuraamaan murhamysteeriä ja valaistuksessa on heti häikkää. Show alkaa ja käy selväksi että lavastuksessakin on ongelmia ja suuriakin ongelmia. Rekvisiittaa tippuu seiniltä ja ovi ei aukea silloin kuin pitäisi. Tästä lähdetään etenemään tarinassa ja näyttelijät pitäytyvät shown eteenviemisessä vaikka mitä lavalla romahtaakaan. Improvisaatiotakin tarvitaan. Kierrokset lisääntyvät pitkin esitystä ja lopulta kaikki mitä voi kuvitella menee mönkään ja ainakin eri tavalla kuin odotettu.

Esitys on ihan hauska, mutta hauskimmat kohtaukset liittyvät juuri hasardiin lavastukseen tai valotekniikkaan. Jotenkin esityksen edetessä tarkoituksella amatöörimaisesti näytteleminen alkaa kyllästyttää ja monet kohtaukset ovat melko ennalta arvattavia. Ehkä oikea improvisointi olisi ollut hauska lisä esitykseen. Nyt kaikki oli selvästi tarkkaan suunniteltua. Onneksi toisella puoliajalla lisätään kierroksia huolella ja loppu onkin hauskempi, sillä lavalla todella tapahtuu ja näyttelijät muuttuvat välillä akrobaateiksi. Melko kevyeksi esitys kuitenkin jää eikä se liikaa naurata, mutta osa yleisöstä ulvoo kyllä huolella. Eli varmaankin toimii pieneessä pikkujoulutumussa. Varatkaa siis väliajalle ja etkoille teatterikonjakkia jos toinenkin 😉

http://www.tampereenteatteri.fi

Valokuva: Harri Hinkka

Kulttuuri Suosittelen Höpsöä

RUOKAVINKKI: Pho-keitto Alppilan Kahvihuoneella

Alppila_Pho_keitto_Kahvihuone_Verna-kovanen_web.jpg

Kävinpä testaamassa vihdoin noin kuukauden auki olleen Alppilan uutuus-kahvilan Kahvihuoneen! Lounaalla kahvihuoneella on salaatteja, keittoja ja erikoisuutena joka päivä iltaan asti tarjoiltavaa Pho-keittoa. Lounas aikaan kahvilassa oli rauhallinen tunnelma. Henkilökuntaa oli reippaasti pienessä kahvilassa ja pienessä keittiössä hääri vietnamilainen kokki valmistaen tilaustani – naudanliha-pho:ta. 

Pho-keitto on vietnamilainen riisinauhanuudeli keitto, jossa miedossa liemessä nuudelin lisäksi lihaa, kanaa tai tofua, sekä sipuleita. Ystäväni oli ennakkoon käynyt tämän keiton nauttimassa, mutta valitteli mauttomuutta. Tämä johtui siitä, että hän ei ollut tiennyt, että keiton liemi on ideana maustaa itse omanlaisekseen. Erilaisia chilejä ja limeä tuotiinkin pöytään keiton yhteydessä. Tarjoilu oli ystävällista. Joululaulut soivat. Tiskiä koristi rivi joulukukkia. Aika sympaattinen tunnelma, mutta ihan tyylikkäästi kuitenkin. Keitto oli freesi. Liha ei ollut kuivaa vaan maukasta, limet joukkoon puristettuani ja paikan omaa chilitahnaa lisättyäni liemi oli juuri sopivaa ja rauhallinen keiton nauttiminen oli miellyttävä kokemus. Keitto oli iso ja tulin täyteen. Varsinkin kun kahvilan itse leipomia sämpylöitä oli tarjolla. Ainoa miinus siitä että levitteenä oli Keijua (?!). Mielestäni tämä vähän kardinaali-moka, sillä voita pitäisi olla ravintolassa tai vähintään oivariinia. Keijua olisi voinut olla vaihtoehtona.

Hinnat Kahvihuoneella ovat edulliset. Aamuisin on saatavilla puoli yhteentoista asti kahvi ja pulla 4 eurolla ja smoothiebowlit, sekä chiapuurot suurinpiirtein samaan hintaan. Aamiaispöytä on 7,50€. Lounaalla torstaisin on klassiseen tyyliin hernekeittoa, joka oli pannarin, sekä kahvi+leivän kanssa vaivaiset 6,90€. Kun muut hinnat olivat näin alhaisia 10€:n hinta pho-keitolle tuntui vähän kalliilta. Sama hinta on koko päivän, joten eikö lounalla tästä voisi olla vähän edullisempi hinta, sillä 10 eurolla se nousee lähiseudun kalleimmaksi lounaaksi. Pho-keitto oli hyä, muttei ehkä parasta mitä lähiseudulta tuolla summalla saa.

 

 

Testissä Pho-keitto Alppilan uudessa kahvilalisäyksessä @kahvihuone essa! #pho #phosoup #alppila #helsinki #testissä #asianfood #restaurantreview #arviossa #beef #foodie #helsinkieats #vietnamilainenkeittiö #vietnamesefood

A video posted by Vinkkipankki-blog (@vinkkipankki) on

Dec 15, 2016 at 3:46am PST

thekahvihuone.fi

Kuva: vernakovanen.com

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Suosittelen