ELOKUVAVINKKI: Lannistumaton Daniel Blake

IDB_Quad_Art1.jpg

Lähden elokuvateatterista pyyhkien vieläkin kyyneleitä. Kajalit pitää käydä laittamassa kuosiin sillä, niin koskettava I, Daniel Blake -elokuva on, että saa silmämeikinkin laittaa uusiksi. Päällimmäinen ajatus mielessäni on salista poistuessa se, että ” Vaikka kukaan ei ensijaisesti ehkä halua nähdä elokuvaa työkkärissä ja sossussa ravaamisesta, niin kaikkien pitäisi nähdä se.” Aikaa, jota elämme tuntuu leimaavan muiden kategorisoiminen. Jos itsellä menee paremmin ei kyetä näkemään toisen ongelmia, kun ei edes haluta. Sanotaan vaan, että jos tuokin yrittäisi enemmän niin pääsisisi mihin vaan, mutta laiskahan tuo on.

I, Daniel Blaken lähtöasetelma on sellainen, joka voisi käydä kenelle tahansa – palkkapussiin tai menestykseen katsomatta. Daniel saa töissä sydänkohtauksen ja hänet laitetaan toipumiseen saakka työkyvyttömäksi. Työkkäristä ei kuitenkaan tukia heru, sillä hänet todetaan siellä työkykyiseksi, sillä pyhtyyhän Blake kävelemään 50 metriä yhteen putkeen ja käsikin nousee vielä pään päälle. Daniel joutuu tilanteeseen, jossa töitä haettava, jotta saa työttömyystukea, mutta niitä ei voi ottaa vastaan sillä lääkäri kieltää. Työvoimatoimiston ja brittiläisen tukijärjestelmän raakuus ja epäinhimillisyys tulee esille. Ihmisiä lähtökohtaisesti rangaistaan jo valmiiksi ikävässä tilanteessa mitä he eivät välttämättä itse ole aiheuttaneet.

I-Daniel-Blake-2016-Ken-Loach-04.jpg

Työkkärirumban keston takia Blaken viimeisetkin säästöt hupenevat ja hän päätyy myymään kaikki huonekalunsa. Onneksi naapurit auttavat, mutta elokuvasta hyvin näkee tilanteen missä hyviä ihmisiä löytyy, mutta kun omat asiat on ensin hoidettava, ennen kuin voi auttaa toista, niin toisten apu jää kuitenkin riittämättömäksi sen rinnalla, kun yhteiskunnan systeemit eivät kerkiä Danielin tueksi. 

cannes-review-ken-loachs-personal-and-touching-i-daniel-blake.jpg

Elokuvassa on muitakin kohtaloita. Muunmuassa kahden lapsen yksinhuoltaja äiti, joka päätyy myymään seksiä seuralaispalveluun, kun muita töitä ei ole. Elokuvan käänteet voivat näin listattuna kuulostaa dramaattisilta, mutta käsikirjoitus on hyvin herkkä ja uskottava. I, Daniel Blake on nimenomaan elokuva tavallisista ihmisistä ja niistä jokapäiväisistä ihmiskohtaloista ilman sen kummempaa sankaritarinaa. Lopuksi tulee ymmärtäneeksi paremmin syrjäyneitä ja inhimilliset roolityöt saavat roolihenkilöt tuntumaan todellisilta kuin omilta ystäviltä ja tulee olo, että se vähinkin kannattaa aina tehdä minkä pystyy, vaikka vain kysymään, että mitä kuuluu.

Ehdoton suositus tälle upealle, erilaiselle, mutta niin tavallisista asioista kertovalle dokumentille…. ei kun todelliselta tuntuvalle tosielämästä kertovalle fiktiolle. Hienoa nähdä kaunistelematonta elokuvaa tästä aiheesta, ilman shokaaraavia elementtejä. Asia kerrtoaan niinkuin se on ja todellisuus onkin tarua koskettavapaa. Elokuva on myös ansaitusti voittanut Cannesin elokuvajuhlien kilpailusarjan pääpalkinnon eli Kultaisen Palmun ja se on britti-ranskatuotanto. Elokuva teattereissa ensi viikolla 11.11.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen Syvällistä

ELOKUVAVINKKI: Rakkautta ja Anarkiaa – pika-arviot

rihanna.jpg

Mites on festariviikko sujahtanut? Itsellä tulee aina tunne, että on todella keskityttävä festareihin, ettei vain anna niiden lipua ohi. Syksyisin on niin paljon tapahtumaa ja tekemistä. Rakkautta ja Anarkiaa on tosin laatutasoltaan syksyn parasta antia, niin sille kannattaa ajatuksiaan ja aikaa uhrata. Nyt mennään jo torstaissa, mutta hyvä festari viikonloppu vielä edessä. Tässä pika-arvioita Vinkkipankkiirin tsekkaamista festivaalielokuvista:

The First Monday in May *** 1/2

ohj. Andrew Rossi (yllä oleva Rihannan kuva on stilli elokuvasta)

Pukudraamaa ja muuten vaan draamaa sisältävä The First Monday in May kertoo tarinan Metropolitan Museum of Art:n ja Anna Wintourin yhteistyöstä aasiateemaisen China: Through the Looking Glass –suurnäyttelyn ja viime vuoden MET-varainkeruu gaalan tiimoilta. Andrew Bolton on näyttelyn kuraattorina todella sympaattinen tapaus, joka haluaa kaiken onnistuvan ja silti jaksaa hymyillä pahimmassakin kiireessä. Dokumentissa valotetaan hyvin näyttelyntekoprosessia, kiirettä, aikataulu paineita ja julkaisun kynnyksellä pressin luomaa painetta, joka on vain kestettävä. Elokuva on kiinnostava niin museomaailmasta kuin poptähdistä innostuvalle. Dokumentaristina Andrew Rossi ei kuitenkaan kovin lähelle hahmoja pääse, vaan kaikki mikä tapahtuu on työmaailmassa ja kameran kestävää, jotain yllätyksellisyyttä olisi tähän kaivannut.

Creepy ****

ohj. Kiyoshi Kurosawa

creepy.jpg

Tämä elokuva yllätti positiivisesti. Aasialaiset kauhuelokuvat usein, kun sisältävät paljon väkivaltaa, tässä päärooliin nousi enemminkin psykologinen kauhu. Elokuvassa näyttelijät elävät normaalia lähiöelämää ja naapurisuhteita luodaan. Pitkään elokuvassa ei varsinaisesti tapahdu juuri mitään. Arki vain rullaa, mutta silti jännitys valtaa mielen. Taidokaasti johdateltu juoni antaa ymmärtää, mutta silti onnistuu yllättämään. Kauhu on tavallaan arkista ja samalla todella riipaisevaa. Tätä olisi voinut katsoa pidempäänkin. Loppuratkaisu palajastetaan yllättävästi ja ehkä sitä olisi sittenkin hetken voinut vielä pidätellä.

Snowden *** 

ohj. Oliver Stone

maxresdefault.jpg

Viime vuonna dokumentin nähtyäni olin hieman pettynyt. Maailman suurin tietosuojapaljastus-tragedia näyttäytyikin hieman puuduttavana elokuva. Puolustuksena kyllä elokuvantekijälle, etta minkäs dokumentaristina teet kun kaikkien suojelun takia, ei voi yhdestä hotellihuoneesta poistua ja siitä pitäisi huippu draamankaari luoda. Dokumentaristisena tekona elokuva oli tietysti upea, mutta oli aivan perusteltua nähdä tarinasta vielä näytelty dramatisointi. Joseph Gordon-Lewitt antautuu Edward Snowdenin roolin vietäväksi hyvin ja osaa olla uskottava. Maailma näyttäytyy amerikkalaisten tiedustelupalveluiden leikkikenttänä ja kohtaukset, jossa NSA: n työntekijät antavat naureskellen käskyjään tiputtaa pommeja sota-alueilla, saavat silmäkulmat kostumaan. Onko tämä oikeasti totta? Tässä maailmassa me elämme. Se tuli selväksi ja saa katsojan ajatuksiinsa elokuvan jälkeen.

Kiki **1/2

ohj. Sara Jördeno

Kiki kertoo tarinaa New Yorkin voguing-taloista, joissa arki pyörii treenien ja suvaitsevaisuushankkeiden parissa. Elokuva katsoo aihetta melko poliittisesta suunnasta ja tanssi jää sivuosaan tanssijoiden taustojen päästessä framille. Monilla taloissa käyvillä ei ole kovin vakaata perhetukea taloudellisesti tai henkisestikään ymmärtämään heidän arkensa haasteita. Mukana on transsukupuolisia, homoseksuaaleja ja itseään etsiviä, jotka ovat pysähdyspaikalla elämässään voquing-taloissa, joissa tanssiryhmästä tulee perhe. Tanssi antaa heille hetken tuulettaa ajatuksiaan ja miettiä jotain muuta, kuin arkea. Elokuvan ajatus ja hahmot ovat hyviä, mutta visuaalisuus kärsii kun kameratyö on hyvin rosoista, käsikameramaista. Budjetti on varmasti elokuvassa ollut pieni, mutta se jää harmittamaan, sillä tästä olisi voinut tehdä paljon ”kimaltavammankin” dokumentti-teoksen. Vaikka teemana onkin vaikea arki tanssin siivittämänä, arkisuus ei oikein voguingiin lajina sovi sellaisenaan vaan kaipaisi voguigin hohtoa sen kontrastiksi, mikä varmasti on tanssijoille se lajin ”suola”.

www.hiff.fi

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta