ELOKUVAVINKKI: Rakkautta ja Anarkiaa – kiinnostavimmat teemat

Eventmore_HIFF_2016_Af00Eog.png

Jälleen Suomen suurin elokuvafestivaali on käynnissä ja vielä viikko aikaa tutustua festivaalitarjontaan. Tässä ”survival kit” valinnanvaikeudesta kärsivälle leffafanille:

TAPAA TÄHTI:

Koska R&A on Suomen merkittävin ja kansainvälisin elokuvafestivaali elokuvatähtiä ja – taiteilijoitakin voi bongata. Tämä oikeastaan on erityisen spesiaalijuttu mitä harvemmin muuten pääsee kokemaan. Elokuvia kuitenkin saattaa tulla myöhemminkin ohjelmistoon, mutta tekijät ovat kiireisiä ja harvoin sinulla on mahdollisuutta kysyä juuri sinua askarruttavaa kysymystä. Festivaalin nettisatilta voi selailla vierata, mutta pitää olla tarkkana , että huomaa juuri ne näytökset missä leffan jälkeen on tekijätapaamisia. Näiden löydettävyyttä voisi nettisaitilla ensi vuonna helpottaa (vinkkinä nettisivun suunnittelijoille)

Tässä vieraista pari nostoa:

Anssi Kasitonni, taiteen ja elokuvan monitoimi- ja DIY-mies vastaa kysyksiin lyhytelokuvamaratoninsa jälkeen, 23.9. klo 21.00 WHS-teatterissa

-Mads Matthiesen, kiinnostavan The Model elokuvan ohjaaja, 19.9. klo 18.45 Korjaamo Kinossa

https://www.youtube.com/embed/Hdyp_pf4L-U” width=”560″>

-Suzanne Osten, ruotsalaisohjaaja The Girl, the Mother and the Demons -elokuvan takaa. Elokuvassa kiinnostavalla tavalla lapsen näkökulmasta nähdään mielenterveysongelmiin sairastuva äiti. Varmasti kiinnostava Q&A elokuvan jälkeen, 23.9. klo18.30 Korjaamo kulmasali

VALITSE TEEMAT:

Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalin ohjelmisto on jaettu teemoihin, mikä vähän helpottaa ohjelmistoon tutustumista. Elokuvia on niin jäätävän paljon, että katalogin pänttäämiseen helposti pökertyy. Siksi suosittelen etenemään festarien elokuva-valinnoissa joko valitsemalla itselle kiintoisan teeman ja spesifikoitumalla tämän alueen elokuviin tai sitten vain itselle hyvän ajankohdan ja ostamalla sille päivällä kiinnostavan oloisiin elokuviin liput antaen vähän sattuman ottaa osaa valintaan – leffamaratonit on muuten parasta!

Kiinnostaviksi teemoiksi Vinkkipankkiirin silmään nousivat erityisesti:

Avainelokuvat:

Tähän sarjaan valitaan usein ne elokuvat joille halutaan halutaan eniten antaa huomiota ja joille povataan menestyksekästä levitys- ja jakeluvuotta. Tässä kategoriassa erityisesti Snowden – elokuva oli kiinnostava, sillä sen Suomen ensi-ilta sijoittui juuri R&A-festivaaleille. Kävin katsomassa elokuvan ja lupaan, että ette tule pettymään. Tarina on yksi kiinnostavimmista tämän päivän supersankaritarinoista. Viime vuonna tosiaan Edward Snowdenista kertova dokumentti oli Avainelokuvissa myös, mutta tämän kertainen Ed -leffa on tositarinoihin perustuva dramatisointi.

Strike a pose:

Tästä teemasta olen itse ertyisen liekeissä, sillä teeman pääaiheina ovat tanssi- ja muotimaailma. Jo aiemmin mainittu the Model pelaa tässä sarjassa ja kiinnostava The First Monday in May -dokumentti avaa ikkunan Anna Wintourin ja Metropolitan Museum of Art:in kuraattorin Andrew Boltonin yhteiseen työvuoteen MET-gaalan järjestelyihin ja suuren muoti-ja taidenäyttelyn kuratointiin. 

-Asian Cuts:

Miltäs kuulostaisi ilta aasialaisten kauhuelokuvien parissa? Hmm, melko jännittävältä, eikö niissä ole vain väivaltaa ja verenvuodatusta.. Näin aluksi mietin, kun tätä teemaa selailin. Ajattelin, että ei minulle kiitos, mutta onneksi päätin antaa mahdollisuuden. Teeman sisällä on erilaisia elokuvia tietysti, sillä onhan aasiakin todella suuri elokuvakenttä vaihtelevine ohjaajineen ja käsikorjoittajineen. Creepy-elokuva ainakin oli väkivallan sijasta täynnä psykoalogisen kauhun aineksia ja jaksoi kannatatella loppuun asti. Suosittelen! Näitä elokuvia tuskin tulee Finnkinon perusjakeluun asti, joten mahdollisuutesi on nyt!

Toivottavasti näillä pääse vauhtiin ja saat hyödynnettyä jäljellä olevan R&A-viikon antoisimmalla tavalla!

Ihania elokuvahetkiä!

Etusivu

Kuva: Elokuvafestivaalin ilmeen teki Eero Lampinen

 

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

RUOKAVINKKI: Street Gastron herkut saa myös kotiin

vinkkipankki_streetgastro05.jpg

Vielä muuten kerkiää terassille tämän ihanan intiaanikesän johdosta. Olen itse muutamaan otteeseen käynyt Vaasankadun Street Gastrossa leivillä. Leivät ovat takuu hyvät ja meninpä sitten jälleen ystäväni kanssa testailemaan listaa läpi. Tällä kertaa otinkin poikkeuksellisesti salaatin, jossa pääraakaaineena toimi härkä. Maut olivat kohdillaan, tosin hyvin yksinkertaiset, mutta toimivat. Täytyy kyllä sanoa, että jotenkin leivän kanssa toimii tämä vielä paremmin, sillä pidemmän päälle annosta syödessä salaattiin ehkä kaipaisi jotain lisä-ainesosaa tuomaan lihan ja marinoidun sipulin vahvoille mauille vastakohtaa. Tästä syystä otinkin varhaisperunat majoneesin kera lisukkeeksi, mitkä toimivat tähän oikein hyvin. 

vinkkipankki_streetgastro06.jpg

vinkkipankki_streetgastro04.jpg

Ystäväni nappasi vegeleivän ja kehui sen maasta taivaisiin. Hänen lisukkeensa lehtikaali-caesar, ei saanut meiltä kummaltakaan ylistyksiä. Isot juuston palat oli vaikea syödä salaatin ja kastikkeen kera ilman, että juuston maku olisi hallitseva ja jotenkin makumaailma lisukkeen roolissa jäi oudoksi. Tätä lisuketta olisi mielelläni syönyt pääruokana. Voisiko tästä kenties kehittää salaattilistalle lisäyksen? Ruokailun jälkeen käytiin vielä sisätiloissa katselemassa hyllyjä. Street Gastrossa on siis myös pieni myymälä, jossa myynnissä muutamaa ruokatuotetta ja ruokakirjaa. Lisäksi meille kerrottiin, että Gastron lihoja ja seitania saa myös kotipakkauksissa!

vinkkipankki_streetgastro03.jpg

vinkkipankki_streetgastro02.jpg

Oh my lord! Miksi tätä ei ole minulle aiemmin kerrottu! Seuraavana viikonloppuna tästä, tuli mökkireissu eteen ja kävin nappaamassa mukaan yhden pulled porkin, härän ja seitan-paketin. Mökillä olikin sitten helpot oltavat, kun tehtiin lähinnä salaatit ja grillailtiin sidet vihanneksista, ja valmiit proteiinit vaan viereen. Seitan oli mureaa ja currymainen maustemaailma oli hyvä. Sopisi hyvin riisin kanssa tai muuten intialaistyyppiseen settiin. Lempparimme oli ehdottomasti pulled pork, joka hävisi kahteen pekkaan nopeaan. Loputkin rääppeet kaavittiin pannulta. Härkä toimi myös hyvin, mutta oli kaikista tavanomaisin, kylläkin hyvin valmistettu ja murea liha. Nam! Helpottaa kyllä kotikkokkeilua ja säästää aikaa, kun ei harvitsi mureuttaa lihoja uunissa montaa tuntia.

http://streetgastro.fi

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta