MATKAVINKKI: Fiskars – muotoilijoiden kesäinen unelmakaupunki

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen.jpg

(Shortly in english below)

Kävin Fiskarsissa ensimmäistä kertaa aikuisiällä ja olin kuin ällikällä lyöty. Miten tällainen paratiisi löytyy vain tunnin matkan päästä Helsingistä. Vanha tehdasalue idyllisen puistomaisemoinnin kanssa on sellainen silmäterä, joka ansaitsee kaikkien kauneutta hämmästelevät katseet. Fiskarsin historia nitoutuu vanhasti nykyään saman nimisen yrityksen historiaan. Rautaa alueella on tauottu jo 1600-luvulla ja alueen tunnelma on säilynyt sieltä asti. Rakennuskanta on mielenkiintoinen ja monipuolinen, mutta omaa silmääni eniten miellytti persoonalliset mustatiiliset rakennukset, jollaisia en ollut ennen nähnyt. Muunmuassa Fiskarsin mylly on todella arkkitehtooninen kaunistus ja rakennettu 1898. 

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_202.jpg

Fiskarsissa asuu nykyäänkin paljon käsityöläisiä ja muotoilijoita, myös taiteilijat ovat muuttaneet alueelle. Siksi Fiskarsin ruukin alueella kukoistaakin aktiivinen kulttuurielämä ja keskuksessa on paljon designliikkeitä ja gallerioita. Mikäs sen parempi kokonaisuus päiväretkelle kuin maisema, taide ja shoppailu pikkuputiikeissa!

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_201.jpg

Fiskarsiin kannattaa napata lauantaisin kulkeva kesälinja, joka vie Helsingistä, Kiasman edestä, suoraan Ruukin ”keskustaan” ja takaisin. Linja lähtee aamulla klo 10.30 ja palaa klo 17.10 . Hintaa bussille tulee 20€ (alennusryhmät 15€ ja lapset 10€). Itse koin tämän todella käteväksi aikaa oli ihan mukavasti alueen kiertämiseen, vaikka toki heti tekisi mieli palata tarkastelemaan paikkoja vähän pidemmin.

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_203.jpg

Onoma järjestää joka kesä kiinnostavan taide- ja muotoilukatsauksen, josta kirjoitin jo aiemmin täällä. Muita kiinnostavia paikkoja on muunmuassa sympaattinen Vanja Sea-liike, jossa spesiaalivalikoima pienten merkkien tekstiilejä (erityisesti lapsille löytyy vaatteita) ja hyviä lankoja käsityöammattilaisille ja -harrastajille. Vanja Sean liike sijaitsee myös upeassa mustatiilisessä rakennuksessa ja liikkeen eteen onkin laitettu pöytiä japenkkejä, joissa voi syödä vaikka eväitä ja ihastella luontomaisemaa. Vanja Seassa myös galleria puoli, jossa vierailuni aikana oli erittäin kiinnostava Tuukka Kailan näyttely. Liikkeen ja gallerian omistaja Rosa Piironen paljasti, että ”Ohjelmistossa tulossa myös Finnfoto-voittajan näyttelykokonaisuus!”

Tekstiilien lisäksi valikoimissa, on myös siis taidepainotuksella kirjoja ja muuta painotavaraa, sekä kauniisti pakattuja suklaita ja muita tuliais- ja lahjatavaraksi sopivaa. Ihastuttava kauppa!

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_204.jpg

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_205.jpg

Vanja Sean pihalla myös hienoin näkemäni jäätelö kioski. Kuparista taottu kiska tarjoilee ihania Pappagallo-jätskejä ja Ruukin rauhallisen tyylikästä henkeä! Näiden lisäksi Kasarmin rakennuksissa on monta kivaa pikkuliikettä ja Iittala/ Fiskarsin outlet. Lapsille myös tarjolla teatteri- ja taikuriesityksiä ja super kauniiseen jokeen pääsee suppailemaan vaikka oman koiransa kanssa! Suppailua järjestää Pyry ja Pärske. 

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_1.jpg

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_2.jpg

Ehdottomasti suosittelen tätä reissua viikonlopun piristykseksi, sillä onhan vielä kesää jäljellä 😉

http://www.fiskarsvillage.fi

http://vanjasea.valmiskauppa.fi

http://onoma.fi/en/

Vinkkipankki_Fiskars-paivaretki_kuvaaja-Verna-Kovanen_206.jpg

Shortly in english:

Visiting in Fiskars village for a day is really wotrh it! From Helsinki centre, just next to Kiasma museum, every summer sunday starts a daytrip bus tournee at 10:30 and comes back at 17:10. In Fiskars you can the 17th century extraordinary architecture and beautiful shops, like Vanja Sea, kept by the designers themselves. Also you can visit in annual art and design exhibiton Onoma. Check more info from the links above.

Kulttuuri Matkat Suosittelen

KEITTOKIRJAVINKKI: Jäätelökirja, joka tekee sinulle hyvää

jaatelokirja.jpg

Toki jäätelö jo ajatteleminen saa hyvälle tuulelle, mutta Jäätelökirjaa selailtuani olin jo ällistyttävän hyvällä tuulella. Kirjassa on reippaasti ohjeita Nice cream:ksi kutsuttuihin terveysjätskeihin, jotka eivät sisällä oikeastaan mitään epäterveellistä. Jo kirjan kansissa luvataan, että herkku saadaan aikaan ilman valkoista sokeria, maitotuotteita ja gluteiinia.

”Miten voi olla jätskiä, joka on hyvää, eikä sisällä mitään noista?”, ihmettelee vannoutunut kermajäätelöiden kuluttaja.

Siksipä otin kirjan heti käsittelyyn. Cozy Publishing on tunnettu herkullisen näköisistä reseptikirjoista ja lunastaa odotukset Jäätelökirjankin kohdalla. Kirja alkaa hyvällä avaavalla, tekijöiden Virpi Mikkosen ja Tuulia Talvion, alustuksella, jossa käydään raaka-aineet ja tekniikat läpi pähkinänkuoressa. Jäätelökirjan jätskeihin ei tarvitse edes jäätelökonetta.  

Kirja alkaa kermaisilla jätskeillä ja pian selviääkin, että perinteinen kerma on korvattu kookoskermalla ja massaan rakennetta tuovilla jäädytetyillä banaaneilla. Heti sitten vaan pakkaseen banaania odottamaan jätskin tekoa. Ihan perus ruokakaupasta ei heti löydy melkein jokaisessa reseptissä käytettyä vaniljauutetta ja raakasuklaatuotteet ovat myös hankalasti saatavilla. Suuntaankin hyväksi todettuun Elielin aukion K-kauppaan, josta kaikki toivomani erikoisuudet löytyvät. Sinällään hyvä, että kun kerran tuotteet ostaa niistä riittää moneksi kerraksi, sillä ihan ilmaisia eivät erikoiskanelit ja kaakaonibsit olleet.

Olen malttamaton ja valitsen reseptinin kirjan pikajäätelö-osiosta. Mustikkajätskin valmistus on periaatteessa yksinkertaista, mutta vanha sauvasekottimeni, ei oikein jaksa muussata melko kovaksi pakastuneita banaaneja. Nesteitä ei reseptissä ole, joten blenderiltä vaaditaan voimaa. Saan kuitenkin pienen banaanin sulamistauon pidettyäni homman toimimaan ja jäätelö onkin nopeasti valmista. Koristelen annoksen raakakaakao-nibseillä. Nam! Kyllä maistuu! Aika eri tyyppistä jäätelö kyllä on kermajätskiin verrattuna, mutta täyttää jätskin himot eli hyvä resepti. Pakastan loput seoksesta, mikä on virhe, sillä pikajätski massa jäätyy aivan kalikaksi, eikä ole oikein mukavassa muodossa seuraavalla syömiskerralla eli kannattaa tehdä vain sen verran kuin heti syö.

Mehujäät ja sorbetti-osio menee seuraavaksi testiin! Pitää vain käydä jostain ostamassa lapsuudesta tutut mehujää muotit! Hauskaa hommaa tämä kyllä!

Kustantajan nettisivu

Muoti Ruoka ja juoma Mieli Trendit