Vanhoja samppisherroja

image.jpg

Mietin tässä kovasti onko samppanja herra vai rouva ja tulin siihen lopputulokseen, että vaikka se on vaalea ja kupliva, luokittelisin sen herraksi, koska se on monesti aika maskuliininen, varsinkin vuosikerrallisena. Kiitos erään tuttumme uskomattomiin kykyihin löytää iäkkäitä viinejä pääsimme maistelemaan 60-, 70- ja 80-luvun samppanjoita. Muutama yksilö sattui olemaan vielä syntymävuodeltani 1986, olikin mukavaa päästä maistelemaan juuri oman ikäisiään samppanjoita. Taistingsuosikiksi ja myös minun mielestäni parhaaksi samppisherraksi kiilasi Taittingerin Comtes de Champagne vuodelta 1986.

Näissä iäkkäämmissä samppanjoissa oli vähintään yhtä paljon eroavaisuuksia kuin nuorissa yksilöissä, kuka oli menettänyt happorakennettaan varastoinnin aikana, kuka oli muuttunut kinuskin väriseksi, kenen tuoksussa oli voita, kenen saaristolaisleipää, kenen rusinaa, kenen kuplat olivat karanneet… Yllättävän suuria eroja.

Nämä viinit maisteltiin:

Champagne N. Fringhian NV (varmaan 70-luku): väri kuparinen, tuoksu pähkinäinen, mantelinen, kuivattua hedelmää, saaristolaisleipää, maku kuiva, viinimäinen, kohtuu tuore vieläkin, myöhemmin tervainen keskimaku

Champagne Blanc de Blanc brut de Castellane NV: väri kuparinen, tuoksu rukiinen, kuivattua hedelmää, hunajainen, maku viinimäinen, kohtuu herkkä, tasapainoinen, ominaista hapokkuutta, hapokkuus jopa dominoi aika lailla

Champagne George Goulet Brut NV: väri tumman kuparinen, asteen samea, tuoksu kirpeähkön hapokas, omenainen, hunajainen, hetken kuluttua voimakkaan voinen, maku tasapainoinen, pehmeän hapokas, sitruunainen, pähkinäinen

Ayala brut rose (NV): väri tumman kuparinen, tuoksu aika erikoinen,  maku kuitenkin hyvä, pähkinäinen, iäkkään viinimäinen

Pommery Brut Millesime 1983: väri kullankeltainen, tuoksu voinen, rusinainen, maku mukavan hapokas, pehmeä, omenainen

Pommery Brut Millesime 1987: väri kullankeltainen, tuoksu erittäin voinen, rusinainen, maku tasapainoinen, voinen, briossinen, pitkä, tasapainoinen, kuivattua hedelmää, rusinaa

Pol Roger Winston Churchill 1986: aika kirkkaan keltainen, tuoksussa aprikoosia, rusinaa, pähkinää, briossia, hunajaa, ajan kanssa voimakas eksoottinen hedelmä, maku pehmeä, pähkinäinen, mukavan omenahappoinen

Taittinger Comtesse de Champagne 1986: väri hieman samea, kullankeltainen, tuoksussa pähkinää, raikkautta, voita, maku reilun hapokas (omena), tasapainoinen, pehmeä, hieman rusinainen, voita, nuorekkaan hapokas, voisi säilyttää vielä pidempäänkin

Dom Ruinart 1961: väri kuparinen, tuoksu pähkinäinen, hieman oksidoitunut, rusinainen, maku hieman oksidoitunut, mutta todella miellyttävä, viinimäinen, pitkä jälkimaku, ei kuplia, kypsää omenaa (happoja)

Dom Ruinart 1971: väri kuparinen, tuoksu voinen, hunajainen, hieman hapokas, maku raikas, sitrusmainen, omenahappoinen, pehmeä, pitkä jälkimaku, hivenen oksidoitunut

Dom Ruinart Rose 1976: väri ruusun ruskea, mahonki, tuoksussa kuivattu luumu, hieman oksidoitunut, pähkinä, maku mielettömät kuplat, raikas, tasapainoinen, todella hieno, mukavan pehmeän hapokas, punaista marjaa, hieman hunajaisuutta, mieletön kokonaisuus.

Dom Ruinart Rose 1996: väri hailakan vaaleanpunainen, tuoksu ryhdikäs, punaista marjaa, kukkia, maussa ruusuvettä, hieman raa’an hapokas, ehkä hieman liian nuori tähän sarjaan

 

Koti Ruoka ja juoma

Tapiz ja tabletit

 

image.jpg

Nyt yhdistyy viini ja käsityöt kätevästi tässä postauksessa. Meidän ruokapöytä, joka on vilahdellut useammissa kuvissa täällä blogin puolella on aika iäkäs peritty yksilö, ja on ollut jo pidempään tarkoitus että pöytä pitäisi viedä entisöijälle työstettäväksi. Kuitenkaan sitä ei olla saatu vielä aikaiseksi ja pöytäliina ei aina jaksa pitää pöydän päällä, joten päätin virkata muutaman tabletin peittämään pahimpia elämisen jälkiä. Tabletit on itse asiassa virkattu Kauhavan kangasaitan matto-ohjetta hieman mukaillen ja lankana sininen Kaisla & koukku 4.

image.jpg

Sitten siihen viiniin eli lasissa meillä on argentiinalaista Tapizin Reserve Malbecia, vuosimallia 2008. Tämän ostimme Viikkarilta kevään reissun yhteydessä. Vaikka kaadoimme viinin kahteen kertaan dekantterin läpi sen tanniinit olivat vieläkin aika voimakkaita, joten tämä yksilö olisi hyvin voinut viihtyä vielä muutaman vuoden kellarissa. Tapizin nautimme Safkaa-kirjan ohjella tehdyn kantarelli-entrecoten kanssa. Täytyy sanoa, että sitten Brasilian reissun ei ole näin hyvää lihaa tullut syötyä. Ostimme jo hieman marmoroituneet suomalaisen pihvikarjan entrecotepihvit Hakaniemen hallista, voi kunpa aina jaksaisi piipahtaa hallissa asti. Hallissa ostoksien tekemisessä pääsee jotenkin vanhan ajan fiilikseen… muun muassa todella harvoin enää käytän käteistä ostoksilla, mutta halliin sillä maksaminen jotenkin kuuluu ja kauppatilanteesta tulee heti jotenkin konkreettisempi.

image.jpg

Tämän viinin nautimme: Tapiz Reserve Malbec 2008, ostettu Viking Linelta (listahinta näytti tänään olevan 8,95€), tämä viini meni oikein mukavasti tuhdin pihvin kanssa.

 

Koti Ruoka ja juoma Sisustus DIY