Herkkuja rakkaalle

 

image.jpgVietimme tässä vähän aikaa sitten isännän synttäreitä erilaisten herkkujen merkeissä. Kävimme dinnerillä Emossa, josta pidimme kovasti jo Taste-of-Helsingissä ja odotukset illan suhteen olivatkin korkealla. Emossa on juuri meneillään sadonkorjuuviikot ja tarjolla onkin paljon kasvisten ympärille rakennettuja annoksia. Ja täytyy todeta että olimme kaikin puolin tyytyväisiä vierailuumme. Emo mainostaa myös kyljessään olevaa viinibaaria, mutta valikoiman suhteen baarin tarjonta oli hieman pettymys, koska laseittain tarjolla oli lähestulkoon vain samat tuotteet kun itse ravintolassakin. Jotenkin olisi toivonut että baarin puolella olisi ollut lisää lasivalikoimaa ja mahdollisesti joitain erikoisuuksia.

image.jpg

image.jpg

 

Toki synttäreihin kuuluu myös kakku ja sankarin toiveesta suklainen sellainen. Oli muuten pikkasen vaikea löytää kuumuudenkestävää elmukelmua (jolla oli tarkoitus vuorata irtopohjallinen kakkuvuoka), joten päädyin ostamaan kinkun ympärille tarkoitettua foliopaperia, näytti sekin pitävän vesihauteen veden ulkopuolella. Suklaisen kakun kanssa nautimme Pierrots jälkiruokaviiniä, jonka ostimme Aostan matkaltamme muutama vuosi sitten. Pierrots valmistetaan hieman raakana kerätyistä rypäleistä, joiden annetaan kuivua rauhassa. Viini on syvän tummanpunainen, eikä mitenkään kovin makea, mutta sopi mukavasti kakun kanssa. Viininviljeliä kertoi nimenneensä kyseisen viinin poikansa mukaan. Aostan viinilaakso on Ranskan rajan lähellä, Italian alpeilla ja näin helposti yhdistettävissä vaikka laskettelureissuun. Paikka on myös siitä harvinainen, että se on yksi harvoista paikoista Euroopassa, johon viinikirva ei aikanaan iskenyt.

image.jpg

Tämän viinin nautimme: Da Feudo di San Maurizio- Pierrots

Koti Ruoka ja juoma

Pitsinnypläys

Nyt on ilmoittauduttu sellaiselle käsityökurssille että oksat pois, nimittäin pitsinnypläykseen. Kurssi alkaa muutaman viikon päästä ja jatkuu aina joulukuun alkuun asti. Tulen kertomaan täällä blogissa kurssin etenemisestä aina välillä. Koulussa käsityötunneilla on opittu monenmoista eri käsityötapaa mutta nypläys ei koskaan osunut opeteltavien asioiden listalle, joten nyt jos joskus on korkea aika kokeilla. Tosin luin jostain netistä että oppimisen kannalta nypläys olisi hyvä aloittaa kolmannella luokalla (no se on hurahtanut jo aikapäiviä ohitte), lisäksi myös eräässä kirjoituksessa nypläystä suositeltiin miehille heidän matemaattisen älykkyytensä vuoksi (mielipiteen lausuja taisi olla vanhan kansan ihmisiä, itse diplomi-insinöörinä olen sitä mieltä että myös naiset voivat ehdottomasti olla matemaattisesti älykkäitä).  Saa nähdä kuinka paljon matemaattistalahjakkuutta nypläys sitten lopulta vaatii vai vaatiiko olenkaan ja onko kurssille päätynyt yhtään miestä.

Tässä erittäin lyhyt tietoisku Nypläyksestä. Nypläyksessä pellavalankoja solmitaan ja palmikoidaan yhteen puisten nyppylöiden avulla. Suomessa on nyplätty 1500-luvulta lähtien. Nypläys tekniikassa käytetään neljää eri lyöntiä eli tapaa siirtää nypylöitä.

Tätä siis lähden innolla tänä syksynä kokeilemaan!

Suhteet Oma elämä