Viikonloppu täynnä kukkia

image.jpg

Viime viikonlopun sain viettää rentoutuen kylpylässä ja Turkuun tutustuen, näin helmikuussa keskityimme lähinnä ravintola- ja viinitarjontaan.

Kävimme kasvitieteellisessä katsomassa orkideoita, lempikukkiani. Muutaman vuoden olen kasvattanut ikkunalaudallani paria yksilöä ja isäntä oli sitten yllätykseksi järjestänyt orkidea- ja rentoutumismatkan. Viime joulukuussa Riossa vieraillessamme olin matkaoppaasta pongannut, että paikallisessa kasvitieteellisessä pitäisi olla erittäin suuri määrä orkideoita  näytillä. Mutta löytäessämme paikallisesta puutarhasta heidän orkideahuoneensa, oli pettymys suuri kun tietenkin juuri se osa sattui olemaan silloin remontissa. Näimme kuitenkin muutaman puussa kukkivan orkidean puiston ulkopuolella.

Turun kasvitieteellinen oli positiivinen yllätys. Siellä kukki toinen toistaan upeampia orkideoja (keskellä talvea!). Suosittelen ehdottomasti,  vaivaisella 5€ pääsymaksulla näimme enemmän kuin Riossa.image.jpg

Samalla tutustuimme myös Turun ravintolatarjontaan. Lounaan nautimme Pinellassa, hyvät burgerit ja rento tunnelma, paikalla on kuulemma ollut ravintola jo vuodesta 1830. Illallista saimme nauttia paljon kehutussa Tintåssa, ruoka oli oikein maistuvaa. Tosin annokset olivat erittäin kookkaita verrattuna siihen, mihin olemme tottuneet joten valitettavasti alkupalat jätettiin väliin. Viini valikoima oli isännän mukaan erittäin hyvä. Itse sain nauttia samppanjaa alkuun (isäntä otti saksalaista riesling kuoharia, taisi olla pieni pettymys), pääruoan lihavartaan kanssa sain Amaronea. Amarone Bosan 2004 vaikutti ensi maistamalla hieman valjulta ja hedelmäisyys oli kateissa… syy oli pienoinen korkkivika, hienosti vaihtoivat lasin uuteen. Jälkiruoan kanssa sain muistella kesän Niagaranlaakson matkaa kun listalta löytyi Vidalin icewinea. Voin suositella lämpimästi tätä paikkaa jos sattuu Turussa liikkumaan.

Illallisen jälkeen teimme aikamatkan vuosituhannen vaihteeseen kun pistäydyimme Viinille-baarissa. Tästä täytyy mainita, että ei kannata antaa sisustuksen hämätä viinilista on uskomattoman kattava. Isännällä oli suoranaisia vaikeuksia valita, mitä listalta haluaisi maistaa, päädyimme puolikkaaseen pulloon Palmerin shampanjaa. Uskon että eksymme kyseiseen paikkaan vielä joskus uudelleen.image.jpg

Kaiken kaikkiaan hieno viikonloppu!

Hyvinvointi Mieli Matkat

Hollanti viinimaana

viinitila hollanti.jpg

Terveiset Hollannista! Tämä viikko onkin vierähtänyt kokonaisuudessaan Hollannissa työmatkalla. Aiheeseen sopivasti liittyen ajattelin kirjoitella muutaman rivin siitä millainen Hollanti on viinimaana. Olen joskus muutama vuosi sitten päässyt maistaman hollantilaisia viinejä firman järjestämässä tastingissä, mutta täytyy myöntää että ei ole kovin hyvää mielikuvaa siitä mitä mieltä olin kyseisistä viineistä. Maistettu on kuitenkin. Paikalliset viinit vaikuttavat olevan täällä yllättävän harvinaisia. Ravintoloissa täällä näkee todella harvoin paikallisia viinejä, mikä on sinänsä harmi, koska olisi mukava päästä maistelemaan niitä useammin.

Wikipedian mukaan nykyaikainen viinin valmistus alkoi Hollannissa vasta 1970-luvulla, eikä se vieläkään ole kovin yleistä. Viinien viljely alueella juontaa juurensa kuitenkin jo Rooman valtakunnan aikoihin. Saman lähteen mukaan Hollannista löytyy tällä hetkellä 180 viinitilaa. Suurin osa viinitiloista löytyy Limburgin ja Gelderlandin alueita, ensimmäinen on se alue jossa tulee vierailtua säännöllisesti ja myöskin se minkä alueen viinejä tuli aikanaan maisteltua. Holland.com tietää kertoa että vuodessa Hollannissa tuotetaan valko- ja punaviinejä yhteensä noin 900 000 litraa. Hollannin ilmaston ollessa mitä on perinteiset viinilajikkeet eivät täällä menesty, vaan täällä kasvatetaan paremmin kylmää kestäviä lajikkeita kuten esimerkiksi Pinot Blancia, Pino Grisiä, Cardonaytä, Rieslingiä ja tämän lisäksi joukkoa uudempia viinilajikkeita.

viinitilahollantipullot.jpg

Huomatkaa maalleen uskollinen etiketin värivalinta 🙂 -Kuvat lainattu www.apostelhoeve.nl 

Koti Ruoka ja juoma