Hyvää ystävänpäivää!

image.jpg

Niin kuin monesti niin myös tällä kerralla heräsin hieman myöhään ajatukseen, että voisin virkata sydänkirjanmerkit muutamalle muualla asuvalle ystävälleni ystävänpäiväksi.. mutta kerkesin kuin kerkesinkin ajoissa. Ystäväni saavat korttinsa tänään noin 85% todennäköisyydellä. Käytin kirjanmerkkiä kortin koristeluun yksinkertaisesti teippaamalla sen kiinni pahviin, sen saa sitten siitä helposti irti ja käyttöön.

Tässä ohje virkattuun sydänkirjanmerkkiin:

Lankana Novitan harmaa virkkauslanka ja koukku 1,5

1 krs: Tee langasta aloituslenkki ja virkkaa siihen 12 ks, kiristä lenkki ja sulje renkaaksi 1 ps:lla 1. ks:aan.

2 krs: 7 kjs ja jätä 1 ks väliin, 1 p seuraavaan ks:aan, 2 kjs ja jätä 1 ks väliin, 1 pp (= pitkä- eli kaksoispylväs), 3 kjs ja jätä 1 ks väliin, 1 pp, 2 kjs ja jätä 1 ks väliin, 1 p, 7 kjs ja jätä 1 ks väliin, 1 ps, siirry 1 ps:lla viimeiseen ks:aan.

3 krs: 1 kjs, 1 puoli-p 7-kjs-kaareen, virkkaa sitten samaan kaareen 1 kjs + 1 p + 1 kjs + 1 pp + 1 kjs + 1 kp3 (= korkea p, jossa on 3 lk) + 1 kjs + 1 kp3 + 1 kjs + 1 pp + 1 kjs + 1 p + 1 kjs + 1 p + 1 kjs, virkkaa sitten 2-kjs-kaareen 1 p + 1 kjs + 1 p + 1 kjs + 1 p + 1 kjs, virkkaa 3-kjs-kaareen 1 p + 1 kjs + 1 pp + 3 kjs (= alakärki) + 1 pp + 1 kjs + 1 p + 1 kjs, seuraavaan 2-kjs-kaareen 1 p + 1 kjs + 1 p + 1 kjs + 1 p + 1 kjs ja 7-kjskaareen 2x (1 p + 1 kjs) + 1 pp + 1 kjs + 1 kp3 + 1 kjs + 1 kp3 + 1 kjs + 1 pp + 1 kjs + 1 p + 1 kjs + 1 puoli-p + 1 kjs, sulje krs 1 ps:lla ps:aan.

4 krs: Virkkaa seuraavaan 1-kjs-kaareen (ennen puolipylvästä) 1 ks, sitten jokaiseen 1-kjs-kaareen 2 ks, alakulman 3-kjskaareen tulee 2 ks + 3 kjs + 2 ks. Virkkaa lopussa puoli-p:n jälkeen 1 ks 1-kjs-kaareen ja sulje krs 1 ps:lla ps:aan.

Virkkaa ketjusilmukoilla noin 25cm pituinen pötkö, päättele. Pujota päähän puuhelmi ja solmi napakasti. Puuhelmellä voi helposti säädellä kirjanmerkin pituuden kuhunkin kirjaan sopivaksi.

(Ohje sydämeen on lainattu suuren käsityölehden www-sivuilta.)

Ihanaa ystävänpäivää kaikille <3

Suhteet Ystävät ja perhe

Nimppariylläri

image.jpg

Tällä viikolla sain nauttia isännän loihtimasta nimppariylläristä. Aivan mielettömän hyvää vasikan sisäfilettä ja parsarisottoa! Isännän tekemä risotto on kyllä maailman parasta, vaikka vertailukohtana on useamman ravintolan tekemät risotot.  Viininä nautimme vuoden 2000 Clos Puy Arnaudia, perinteistä Bordeaux-blendiä. Kerrankin myös kaivettiin esille oikeat Bordeauxlasit, kokoa niissä riittää, yhteen menisi varmaan helposti puolikas pullo viiniä.

Bordeaux-blendillä tarkoitetaan Bordeauxin alueella tuotettua punaviiniä, joka on valmistettu pääosin Cabernet Sauvingnon rypäleestä. Muita viinissä käytettäviä rypäleitä ovat Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot ja Malbec. Joissain harvinaisissa tapauksissa rypäleenä on myös Carmenere.Chateau leima pullossa kertoo että rypäleet on kerätty yhdeltä palstalta, jossa on talo. Palstalla on oltava jonkin sortin talo (hökkelikin käy), jotta tämän merkinnän saa etikettiin laittaa. Bordeauxin viinit ovat myös nousseet erityssuosioon Kiinassa, mikä on nostanut viinien hintoja huomattavasti. Nämä viinit myös kaipaavat usein aikaa kehittyäkseen ja ollakseen lähestyttävämpiä, meidän viinimme oli löytö omasta kellarista ja vuosikertaa 2000. Viini oli oikein mukavasti lähestyttävässä iässä ja katosikin nopeasti pullosta.

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe