Ensikosketus Sherryyn

image.jpg

Toissa viikonlopun teemana oli Sherry. Pohdimme pitkään mitä ruokaa tekisimme tällä kertaa vain itsellemme ja perjantaina saapunut Viini-lehti auttoi tässä tehtävässä. Lehdessä oli yhtenä teemana Sherry ja siihen sopivat kokkailut. Pääruokana meillä oli lehden ohjeella tehtyä sherrykanaa. Kokonaisen kanan sijaan päädyimme ostamaan maissikanan koipia, kokonaista kanaa tehdessä helposti ”paremmista” osista kuten rinnasta on tullut hieman kuivaa. Nahan ruskistaminen grillivastuksen alla ei ihan onnistunut yhtä hyvin kuin viinilehden hienossa kuvassa mutta maku oli kuitenkin erinomaista. Ehdottomasti kannattaa kokeilla sherrykanaa, muistaa vaan paiston aikana valella kanaa useampaan otteeseen Sherryllä. Miten yllättävää tämän kanssa parhaiten myös juomaksi sopi Sherry. Isäntä oli kyllä edellisenä iltana avannut punaviinin tätä ruokaa silmällä pitäen (Sardinialainen Korem näkyy kuvassa padan vieressä), viini meni edellisen illan brie-juuston kanssa loistavasti,mutta tämä ruoka oli kyllä Sherryn tykitystä. Valitsimme lähes sokkona puolimakean Sherryn, koska juuri siinä Helsingin keskustan Alkossa, johon me astuimme sisälle ei valitettavasti ollut hyllyssä viinilehden suositusta. Ohje kahdelle viinilehden ohjetta mukaillen:

3 kanan koipea

Yrttitahna:

2 valkosipulinkynttä

korallinen tuoretta rosmariinia,rakuunaa ja timjamia

1 sitruunan mehu

3rkl oliiviöljyä

mustapippuria ja suolaa

Ensin suolataan kanan koivet. Samalla uuni kuumennetaan yhdessä padan kanssa 225’C. Nahkaan tehdään viilto ja koipeen hierotaan suolaa kauttaaltaan, jonka jälkeen suolan annetaan vaikuttaa noin 15min. Tämän jälkeen yrttitahnaa hierotaan kauttaaltaan kanan koipiin ja myös niiden nahkaan alle, tahnan lisäksi nahan alle laitaan myös sitruunaviipaleet ja nokare voita. Koivet nostetaan kuumaan uunivuokaan ja päälle kaadetaan reilusti sherryä. Koipia paistetaan aluksi 10min grillivastuksen alla, jolloin pinnasta pitäisi tulla rapea (vaan eipä tullut meillä). Tähän tarkoitukseen sopisi varmasti paremmin laakea uunivuoka eikä perinteinen pata. 10min jälkeen uunin lämpöä lasketaan 180’C asteeseen ja kansi padan päälle. Kanaa paistetaan kunnes se on kypsää, aina välillä sherryllä valellen. (alkuperäisessä ohjeessa oli paistoaika tunti, meidän koiville riitti kuitenkin huomattavasti lyhyempi aika).

 

Jälkkäriksi meillä oli suklaakakkua hieman muokatulla viinilehden ohjeella. Kostutimme kakun sherryllä ja lisänä oli vadelmamelbaa. Sherry meni hyvin myös tämän kakun kanssa.

image.jpg

 

Tietoisku Sherrystä:

Sherry on vaaleista rypäleistä tehty väkevä viini, jota valmistetaan Jerezin kaupungin lähettyvillä Andalusiassa Espanjassa. Sherryä löytyy kaikissa makeusasteissa, me käytimme puolimakea. Sherryssä sallitut rypäleet ovat Palomino, Pedro Ximenez ja Moscatel.

Me nautimme Sherynä Alkon Valdespino Oloroso Blend Medium Dryta, jonka alkon kuvaus kuuluu kahvinruskea, puolimakea, tyylikkään viikunainen, paahteinen, hennon suklainen, kevyen pähkinäinen.http://www.alko.fi/en/products/003724/

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Koreja

Meiltä löytyy kaiken värisiä ja kokoisia virkattuja koreja kotoa. Viimeisenä valmistui jämämatonkuteista pienet korit sulostamaan vessan hyllykköä. Huomasin että pieniin koreihin kannattaa ehdottomasti valita ohuempi matonkude, jota on helpompi työstää. Mitä paksumpi kude sitä paksumpi puikko ja sitä suurempi kori. Tein kyseiset korit pyöreinä mutta sujahtivat hyvin myös suorakaiteen muotoiseen hyllykköön.

Pienen korin ohje lyhykäisyydessään:

Virkkuukoukkuna nro 9 ja materiaalina ohut matonkude

Luo lankalenkki ja nosta ensimmäinen silmukka lenkille.

1 krs. Luo lenkkiin 10 kiinteää silmukkaa.

2 krs. Virkkaa jokaiseen kiinteään silmukkaan 2 kiinteää silmukkaa.

3 krs. Virkkaa joka toiseen kiinteään silmukkaan 2 kiinteää silmukkaa, muihin silmukoihin yksi kiinteäsilmukka.

4 krs. Virkkaa reunataite: virkkaa silmukan taaimmainen enkki ja silmukan takana oleva lanka yhteen. Jatka näin koko kerroksen ajan.

Seuraavat 5-6 krs virkkaa jokaiseen silmukkaan kiinteäsilmukka kunnes kori on mielestäsi sopivan kokoinen.

Suurimmat korit jotka olen tehnyt tällä vastaavalla ohjeella ovat halkaisijaltaan 40 cm , pohjaan tulee vain lisätä aina säännöllisesti lisää kiinteitä silmukoita. Isot korit on meillä käytössä pyykkikoreina ja niihin virkkasin myös kantokahvat. Hyviä ohjeita löytyy aikaisemmin mainitsemastani Virkkuri-kirjasta. Yhden pienen korin tekemiseen minulta kului noin puoli tuntia, joten tämä ei todellakaan ole aikaa vievää puuhaa.

image.jpg

Kuvassa vilahtaa myös hienot sisustuselementtimme eli puiset viinipullolaatikot. Ovat muuten eritäin käteviä kukkatelineinä ja kätkevät sisäänsä hienosti kaikennäköistä sälää.

Kauneus DIY