Dami

image.jpg

Melkein kaksi viikkoa Hollannissa vierähti ohi kuin hurauksessa, lähinnä kylläkin työn merkeissä. Olimme sopineet isännän kanssa treffit Amsterdamiin viikonlopuksi. Amsterdam niin kuin Berliinikin pari vuotta sitten yllätti meidät positiivisesti monipuolisuudellaan. Toki Amsterdam on hyvin paljon sitä  mitä saattaa kuvitellakin… polttariporukoita, coffee shoppeja ja punaisia lyhtyjä, jotka eivät olleet meidän syymme mennä Damiin. Jos jaksaa mennä vain hieman ydinkeskustan ulkopuolelle löytää lukuisia hyviä ravintoloita, kahviloita ja pikkuputiikkeja. Kävelimmekin viikonlopun aikana useita kilometrejä ja piipahdimme myös timanttimuseossa, en ollut aikaisemmin tiennytkään että Amsterdam on aikoinaan ollut tärkeä raakatimanttien jatkojalostuspaikka.

image.jpg

Tunnelma pohjoisen Venetsiassa kanaaleineen on  erittäin viihtyisä ja voimme vain suositella kanaaliristeilyä. Se oli hauska ja omalaatuinen vaihtoehto perinteisille kaupunkikierroksille.

image.jpg

Muun muassa näissä ravintoloissa vierailimme:

Bakers & Roasters– uusiseelantilaista ja brasilialaista twistiä aamiaiseen (varaudu jonottamaan, koska tänne ei oteta viikonloppuisin varauksia)

The Lobby– mukava tunnelmainen nuorekas illallispaikkaimage.jpg

La Baguette– erittäin mukava aamiaispaikka, tosin jostain syystä paikalla oli useampia suomalaisia asiakkaita

Wines & Bubbles- viinibaari, jossa kattava lista, mutta oli ainakin meidän vierailun ajan valitettavan tyhjä. Hauskana sisustuselementtinä viinibaarissa oli komea ja iso korkkipurkki (meidän omat pikkupurkit jäävät vielä hieman jälkeen korkkien määrässä). Isäntä valitsi 3 viinin maistelupaketin, itse tyydyin lasiin hyvää Rieslingiä.  Laseittain myytävät viinit oli tosiaan luokiteltu erilaisiin pieniin maisteluryhmiin (yleensä rypäleen tai alueen mukaan), joten halutessaan sai kokeilla  vaikkapa kolmea eri Rieslingiä. Kaadot olivat kyllä suomalaisiin kaatoihin tottuneena mukavan isoja.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

 

 

 

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Isoäidinneliöitä mummolle

 

image.jpg

Viikko sitten mummoni täytti vuosia ja halusin antaa hänelle lahjaksi jotain itsetehtyä. Mietin sopivaa lahjaa ja mieleeni juolahti, että mikä olisikaan osuvampi lahja meidän mummolle kuin isoäidinneliöstä koottu viltti. Lankana peitossa on käytetty Novitan Naavaa, joka on ilmeisen lämmintä (huomasi erittäin hyvin heinäkuun helteillä virkatessa), joten tyydyin peiton koossa keskikokoiseen vaihtoehtoon (6×9), mikä kyllä varmasti riittää lämmittämään mummon jalkoja syksyn tullen. Isoäidinneliön mallina on toiminut perusmalli (Novitan sivuilta löytyy hyvä sovellettava malli kuvaohjeineen )  itse valitsin langan paksuuden vuoksi 3 kerroksisen mallin.  Yksittäiset neliöt on yhdistetty toisiinsa kiintein silmukoin, jolloin syntyy koholla oleva sauma.

image.jpg

Lahja taisi olla saajalleen mieleinen ja päässyt jo käyttöönkin.image.jpg

Lanka- Novita Naava valkoinen ja sininen (molempia 3 ja puoli kerää). Virkkuukoukkuna nro 6.

 

Kauneus DIY