Dami

Melkein kaksi viikkoa Hollannissa vierähti ohi kuin hurauksessa, lähinnä kylläkin työn merkeissä. Olimme sopineet isännän kanssa treffit Amsterdamiin viikonlopuksi. Amsterdam niin kuin Berliinikin pari vuotta sitten yllätti meidät positiivisesti monipuolisuudellaan. Toki Amsterdam on hyvin paljon sitä mitä saattaa kuvitellakin… polttariporukoita, coffee shoppeja ja punaisia lyhtyjä, jotka eivät olleet meidän syymme mennä Damiin. Jos jaksaa mennä vain hieman ydinkeskustan ulkopuolelle löytää lukuisia hyviä ravintoloita, kahviloita ja pikkuputiikkeja. Kävelimmekin viikonlopun aikana useita kilometrejä ja piipahdimme myös timanttimuseossa, en ollut aikaisemmin tiennytkään että Amsterdam on aikoinaan ollut tärkeä raakatimanttien jatkojalostuspaikka.

Tunnelma pohjoisen Venetsiassa kanaaleineen on erittäin viihtyisä ja voimme vain suositella kanaaliristeilyä. Se oli hauska ja omalaatuinen vaihtoehto perinteisille kaupunkikierroksille.

Muun muassa näissä ravintoloissa vierailimme:
Bakers & Roasters– uusiseelantilaista ja brasilialaista twistiä aamiaiseen (varaudu jonottamaan, koska tänne ei oteta viikonloppuisin varauksia)
The Lobby– mukava tunnelmainen nuorekas illallispaikka
La Baguette– erittäin mukava aamiaispaikka, tosin jostain syystä paikalla oli useampia suomalaisia asiakkaita
Wines & Bubbles- viinibaari, jossa kattava lista, mutta oli ainakin meidän vierailun ajan valitettavan tyhjä. Hauskana sisustuselementtinä viinibaarissa oli komea ja iso korkkipurkki (meidän omat pikkupurkit jäävät vielä hieman jälkeen korkkien määrässä). Isäntä valitsi 3 viinin maistelupaketin, itse tyydyin lasiin hyvää Rieslingiä. Laseittain myytävät viinit oli tosiaan luokiteltu erilaisiin pieniin maisteluryhmiin (yleensä rypäleen tai alueen mukaan), joten halutessaan sai kokeilla vaikkapa kolmea eri Rieslingiä. Kaadot olivat kyllä suomalaisiin kaatoihin tottuneena mukavan isoja.





