Muutama sananen lihasta ja pari vinkkiä vähentämiseen

Lihaton lokakuu on taas täällä. En ole koskaan onnistunut osallistumaan siihen, sillä jokin motivaatio on puuttunut. Ja omasta tahdostahan sen on lähdettävä. Reipas kuukausi sitten päätin extempore ekaa kertaa kokeilla viikkoa ilman lihaa. Yllätyksekseni se sujui tosi hienosti, joten olisikohan nyt aika myös lihattomalle lokakuulle?

Tuon lihattoman (ja kalattoman) viikon jälkeen olen vähentänyt lihan syöntiä reippaasti. Olen linjannut, että syön vegeä ja silloin tällöin kalaa (vegesushi on IMO tylsää). Lihaakin olen tämän puolentoista kuukauden aika syönyt satunnaisesti, erityisissä tilanteissa.

 

2016-08-26 11.42.05.jpg

 

Koska liha mielestäni maistuu hyvältä, ja koska olen maalta, olen ollut aina todella tottunut ajatukseen eläimen syömisestä. Intressit lihan syömisen vähentämiseen liittyy mulla ennenkaikkea terveydellisiin ja ympäristöllisiin seikkoihin. Punaista lihaa tulisi suositusten mukaan syödä enintään 500 g viikossa. Se on itseasiassa aika pieni määrä ja moni raavas miesoletettu saattaa huitasta mokoman lähes yhdellä aterialla tai yhden päivän aikana! Punaisen lihan runsaan nauttimisen tiedetään lisäävän esimerkiksi syöpäriskiä merkittävästi.

Lihantuotanto myös eittämättä kuormittaa ympäristöä todella paljon. Ei tarvitse olla rakettitieteilijä miettiäkseen paljonko ihmisiä voitaisiin ruokkia ja juottaa sillä ravinnolla ja vedellä, jolla kasvatamme lihaa. Hyötysuhde on huono. Nälänhädän uhatessa osaa maailmaa me toiset elämme yltäkylläisyydessä ja heitämme ruokaa järjettömät määrät roskiin. Ennen pitkää tulemme kuitenkin tilanteeseen, jossa lihaa ei ole mahdollista ehkä tuottaa niin paljon, kuin haluaisimme kuluttaa. Jotakin perspektiiviä karjantuotannon globaaleihin ongelmiin antaa esimerkiksi dokumentti Cowspiracy, jossa tutkaillaan karjantuotannon vaikutuksia ilmastonmuutokseen (valtavat!). Dokumentti on katsottavissa Netflixissä.

 

2016-08-26 20.15.24.jpg

 

Sen sijaan, että minä lopettaisin lihan syönnin loppuelämäkseni kokonaan, on ilmastonmuutoksen kannalta musta paljon hyödyllisempää, että vaikkapa viisi ihmistä vähentäisi lihan kuluttamista merkittävästi. Tästä syystä olemme Niinan kanssa perustaneet tämän blogin. Hienoja vegereseptejä on maailma väärällään, mutta itse olen kokenut monet niistä liian vaikeiksi. Tarvitaan viittätoista erilaista maustetta ja lientä, mistä ei ole kuunaan kuullutkaan. Pitää juosta pitkin kaupunkia etsimässä milloin mitäkin eriskummallista. Me ollaan lähdetty tässä blogissa ajatuksesta: mitä voi kokata helpolla, halvalla ja nopeasti – joskus jopa suoraan pakastealtaasta. Koska sellasta se ihmisten elämä on, joskus käydään pakastealtaalla eikä siellä luomupiirin tädin luona, niinkuin mainoksessa sanotaan. Ja se on ihan okei.

Lihansyönnin vähentäminen lähtee, tai ainakin sen pitäisi lähteä, omasta halusta. On oltava omat intressit. Muuten on kovin vaikeaa, kun joku järkyttynyt tivaa, miksi et tänään syö lihaa (tää on Suomessa varmaan melkeen sama asia kuin se, jos joku ei juo alkoholia – järkyttävää!). Itse olen jo päässyt perustelemaan tätä. Suurin osa ihmisistä omien kokemuksien perusteella suhtautuu kannustavasti ja myönteisesti, vaikka itse söisivät lihaa, päivittäin tai silloin tällöin. Se kertoo mielestäni jotakin muuttuvasta ajattelutavasta. Enää, ainakaan ihan kaikkialla, liha ei ole normi. On myös vaihtoehtoja. Ja niitä tulee jatkuvasti lisää!

 

14114693_10153705956736244_359454533_o.jpg

 

No eikö maitotuotteidenkin käyttö pitäisi lopettaa, jos kerran lihankin? Lempisanontojani on: “Ei pidä nostaa pöydälle kerralla koko hirveä, vaan aluksi pelkkä sorkka!” Tämä tarkoittaa siis sitä, että usein kerrasta poikki -ratkaisut eivät tuota tulosta tai kanna kovin pitkälle. On totta, että maidontuotanto kulkee käsi kädessä lihantuotannon kanssa ja se on hyvä tiedostaa.

Jos mielessäsi on kytenyt ajatus lihan vähentämisestä, kokeile ihmeessä! Tässä muutama oma vinkkini lihan (ja maitotuotteiden) vähentämiseen.

Näin vähennät lihan kulutustasi:

  • Aloita leikkeleistä. Miksi leivän päällä pitäisi olla sekä juustoa että makkaraa? Valitsen aina valmiista voileivistä lihattoman version. Kotiin ei enää osteta lihaleikkeleitä.
  • Valitse kasvisvaihtoehto. Jos kasvisvaihtoehto on tarjolla, valitsen usein sen! Tällaisia valintoja voi tehdä yllättävän usein. Ravintoloissa on helppoa ottaa vegeä, jos sen kokkaaminen tuntuu vieraalta. Myös monista kaupan einesruoista on nykyään olemassa vegevaihtoehto. Jos siis harrastat eineksiä tai ostat niitä satunnaisesti, kokeilepa joskus vegeversiota!
  • Opettele kaksi kasvisruokaa. Ota ruuanlaittorepertuaariisi kaksi lihatonta ruokaa. Esimerkiksi soijabolognese ja linssikeitto ovat helppoja.
  • Kokeile korvaajia maitotuotteille. Korvaan usein ruokakerman kookosmaidolla tai kaurakermalla. Omenapaistoksen kanssa testasimme kaurapohjaista vaniljakastiketta. Kahvimaidoksi voi ostaa kauramaitoa. Erilaisia tuotteita eri tarkoituksiin on kehitetty vaikka kuinka paljon, kannattaa kokeilla ihan vaikka vaihtelun vuoksi!

Loppuun henkilökohtaiset vinkkini siitä, mitä vegeä kannattaa syödä Helsingissä:

  • Fafa’s: Falafelpita (oma suosikki on pesto-vuohenjuusto-falafelpita)
  • Soi Soi: Hello Missy (halloumia, ananasta ja tosi hyvä soijapihvi)
  • Street Gastro: Vegaani (täytteenä BBQ-seitania)
  • Onda: Lounasbuffa (joka päivä löytyy myös vegekastike!), iltaisin Ondan spessu
  • Sandro: Lounasbuffassa salaattipöytä (marokkolaista)

 

14163831_10153705957051244_1365161003_o.jpg

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *