Äidinkieli unohduksissa

9e2225a7-bda7-44bb-956e-3c7d9830fb86.jpg

Ensimmäisen kerran mun suomen kielen sanasto, lauseiden rakenne ja puhuminen alkoi takkuamaan noin kaksi vuotta sitten. Säikähdin miten jo muutamassa vuodessa voi unohtaa sanoja ja ilmaisuja omasta äidinkielestä. Niin se vain oli. Unohtumisia vauhdittaa varmaankin myö se, että välillä on ajanjaksoja, kun en pääse puhumaan suomea ollenkaan. Yhteydenpito Suomeenkin, kun yleensä tapahtuu vain viestien välityksellä, eikä rento viestien kirjoittaminen aja samaa asiaa kuin puhuminen.

Kesällä Suomessa käydessäni aloin vahingossa asioimaan kaupan kassalla englanniksi ja pian sen tajuttuani en enää kehdannut vaihtaa kieltä kesken kaiken. Eikä se edes jäänyt ainoaksi kerraksi. Suurimmaksi osaksi ajasta tajuan myös ajattelevani englannin kielellä suomen sijaan. Se vain tapahtuu automaattisesti.

Olen myös huomannut miten saatan jäsennellä lauseissa sanat samaan järjestykseen kuin englannin kielessä ja käyttää ilmaisuja, joita ei Suomessa käytetä. Ajoittain kirjoittaessa joudun varmistamaan sanojen ja lauseiden kirjoitusasun googlesta tai kysymään kaverilta, sillä monesti puhuessani käytän outoja sanayhdistelmiä ja lauseita, jotka omaan korvaan kuulostaa normaalilta, mutta oikeasti niissä ei ole mitään järkeä. 

Asiaa tutkittuani löysinkin jo useamman vuoden vanhan, mutta lohduttavan Kielenhuollon tiedodoituslehden artikkelin saman asian kanssa kamppailevista suomalaisista. Onkin täysin normaalia, että jo vuodenkin jälkeen oma äidinkieli voi alkaa ruostumaan, unohtumaan ja jäykistymään, jos sitä ei jatkuvasti käytä ja huolla. Niin hassua ajatella, että suomen kielen taitoni ruostuu koko ajan jos en sitä tietoisesti päivitä. 

Viimeisin kamppailuni kävin CV:n kirjoittamisen kanssa. En nimittäin enää löytänyt vanhaa suomeksi kirjoitettua CV:tä mistään. Oli yllättävän vaikeaa suomentaa kaikki, kun tuntui että oikeita virallisia sanoja ei meinannut löytyä millään. Asiaa ei helpoita sekään, että kieli elää ja muuttuu koko ajan ja olenkin aina pihalla kaikista uusista slangisanoista ja hokemista suomen reissuillani. 

Onneksi neljän kuukauden päästä pääsee Suomeen taas päivittämään taitojaan!

Suhteet Oma elämä Matkat Ajattelin tänään

Rakkaudesta Edinburghiin

82372a02-400e-4387-9f01-4c6d5e4d6be9.jpg

Princes Street & Scott Monument

48b72b27-517b-42b5-8252-580ff20ae539.jpg

Writer’s Museum

d18527a1-e0b8-4bb0-94ca-2c0e911ecc69.jpg

Calton Hill

ab2ff05e-71e2-42c9-b0bc-17ca85d26592.jpg
Tiesittekö, että Skotlannin kansalliseläin on yksisarvinen? Kyllä, 9. huhtikuuta Skotlannissa juhlitaan kansallista yksisarvisen päivää. Edinburgh (oikein lausuttuna edin-bra) tai oikeastaan koko Skotlanti on kuin oma maailmansa. Kulttuuri, arkkitehtuuri ja tunnelma saa välillä tuntemaan kuin olisi hypännyt menneeseen aikakauteen. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin täällä on vaikea välttyä säkkipilleiltä, kilteiltä, haggikselta, Ceilidhiltä ja sateilta. Puhumattakaan upeasta luonnosta, joka kaikessa kauneudessaan on kuin satukirjasta. 
 

Mitä kaikkea Edinburghista sitten löytyy?

No ainakin..

Kuvauksellisia katuja

Circus Lane, Lady Stair’s Close (Writers’ museum), Victoria Lane, Royal Mile, Cockburn Street, The Shore(Leith), The Miss Jean Brodie’s steps

Kauniita nähtävyyksiä

Arthur’s Seat, Calton Hill, Dean Village, Scott Monument (kaunis ihan sellaisenaan, mutta sinne kannattaa kiivetä ylös), Forth Bridge, Holyrood Palace, Edinburgh Castle…

Viihtyisiä kahviloita

The Refinery, Pumpkin Brown, The Edinburgh Press Club, Frederick’s Coffee House, Artisan Roast, The Milkman… 

Tunnelmallisia pubeja

The Devil’s Advocate, Heads & Tales, Panda & Sons, Stramash, BrewDog…

Spotteja piknikille

Princess Street Gardens, Portobello Beach, Holyrood Park…

ja miljoona muutakin nähtävää

dc034ca6-2c97-49fa-bb81-8736260060cd.jpg

Dean Village

cc9114f1-3e29-40ae-80cd-0dca1ae8a6f4.jpg

Princes Street Gardens

07972a9f-1583-4355-9e5e-6f0c6e558764.jpg                                                                The Miss Jean Brodie’s steps

e884db48-4564-4c8f-a3c1-082e9e291e35.jpgOlen onnekas, että saan kutsua tätä kaupunkia kodikseni. Jos et ole vielä Edinburghissa käynyt suosittelen pistämään vinkit talteen ja tämän kohteen bucket listille.

Ihanaa viikonloppua!

Hyvinvointi Mieli Matkat Suosittelen