Kesäloma!

Elämässä ja on helppoja ja vaikeita asioita. Mikä on yhdelle helppoa, on toiselle vaikeaa. Itselleni täysin mahdollista on esim. spagaatin tai päälläseisonnan tekeminen, 30 sivun tutkielman kirjoittaminen kahdessa vuorokaudessa tai puheen pitäminen monikymmenpäiselle yleisölle. Esimerkiksi kaikki nämä olen tehnyt useasti ja jopa nauttinut niistä.

Sen sijaan tänä kesänä koitti todellinen tulikoe, jota olen aktiivisesti vältellyt koko ikäni: kesäloma useamman pienen lapsen kanssa.

Tilanne on siis tämä: koulu on kiinni. Päiväkodista on lomaa. Mies on töissä. Vauva on vielä täysimetyksellä yötä päivää. Juu juu, ihan peruskauraa monelle kunnon kotiäidille, mutta kuten sanottu, en ole osaamiseni ydinalueella saati mukavuusalueellani. Minulle viisi viikkoa kolmen lapsen seurassa on suunnilleen yhtä luontaista kuin spagaatin tekeminen keskivartalolihavalle perusäijälle.

No, kyllähän te äidit ja isit tiiätte mitä lastenhoito on. Se on sitä, kun joka hetki on tapahtumassa potentiaalinen katastrofi tai tapaturmainen kuolema, ja sen estäminen lepää omilla harteilla 25/7 (tai siltä se tuntuu). Kun nelivuotias on yleensä joko hyppäämässä vauvan päälle, tukehduttamassa häntä halaukseen tai vaihtoehtoisesti kiipeämässä pihapuuhun kolmen metrin korkeuteen samalla, kun itse olet juuri tissi kiinni vauvassa. Se on sitä, että aina juuri kun olet saamaisillasi vauvan nukahtamaan, nelivuotias ryntää huoneeseen huutaen ”kakkahätä”, ja sitä että pyykkäät kaksitoistavuotiaan leirikamoja silmät ristissä viime hetkellä edellisiltana. Se on jatkuvaa ruuanlaittoa ja lasten kanniskelua, pepun pesemistä ja laukkujen pakkaamista, polvien laastaaroimista ja lohduttamista, yöheräilyä ja kaiken kaikkiaan  varsinaista kesä”lomaa”, joka lipuu ohi päivä kerrallaan, samaan aikaan kovassa touhussa ja puoliunisessa harsossa.

Mutta on se myös kesää. Aina välillä on helppo hetki, ehkä viikonloppu tai jokin aamu, kun istuu hiekalla tai parvekkeella ja ehtii hetken ymmärtää elämisen kauneutta. On rantavesi ja aurinko, on syli täynnä pyöreitä pohkeita ja sileitä poskia, pääskyt lentävät sinisellä taivaalla ja ympärillä havisee vehreys. On se hetki, kun nelivuotias laskee vesiliukumäestä suoraan syliin naama iloa loistaen. On vauvan hymyt ja kaiken pehmeys.

Ja jonain iltana Töölönlahdella on vihdoin pussikalja ja oma rauha korkealla kalliolla, vierellä hyvä ystävä. Jossain mielen pohjalla pikkuhiljaa avautuva taju siitä, että elämän voi ottaa vähän iisimminkin, ei ehkä heti mutta pian.

Perhe Oma elämä Lapset Vanhemmuus

Helsinki on hetkisen kaunis

Univelasta huolimatta olen alkanut pikkuhiljaa heräillä kesään ja työntänyt nokkani ulos lähiöstä. Ja yllätys yllätys: Helsinki, kuten kaikki Suomen kaupungit, on aivan ihana kesäkaupunki!

Tänä kesänä tulee 20 vuotta siitä, kun muutin Helsinkiin. Kesällä kuitenkin omassakin kaupungissa tuntuu kuin olisi ulkomailla. Varsinkin, jos tekee pitkästä aikaa excursion oman kylän, tai siis oman kaupunginosan, ulkopuolelle.

Tänä kesänä pääsin muun muassa ensimmäistä kertaa seilaamaan yhdellä vanhoista komeista purjelaivoista, jotka kaiken kesää kelluvat Skattan Halkolaiturissa. Esikoisen partiolippukunta nimittäin järjesti kevätpurjehduksen vuokralaiva Valborgilla. Oli supervirkistävää (myös viileästä säästä johtuen) päästä vesille!

Eikä siinä vielä kaikki: pääsin ensimmäistä kertaa vuoteen kaverin kanssa kunnolla viihteelle! (Kunnolla = ei raskaana.) Jo pelkkä puolentoista tunnin laittautuminen rauhassa oli luksusta (niin kauan siis tosiaan kestää väsyneeltä nelikymppiseltä perheenäidiltä luoda ympärilleen kiinteyden ja kauneuden illuusio…) ja sen kunniaksi otettiin kovat panokset peliin, eli perus Kallion mestojen sijaan nousimme rahvaan yläpuolelle hotelli Tornin baariin!

Sieltä toki sukelsimme hyvin nopeasti takaisin rahvaan sekaan eli Mummotunnelin karaokeen ja skumppapullon pohjaan saakka. Hauskin ilta vuoteen – ja mikä parasta, jaksoin valvoa yli puolen yön! Täpärästi.

Vaunujen kanssa on parina päivänä tullut lähdettyä jopa ihan huvikseen keskustaan turisteja katselemaan. Esplanadi, Sofiankatu, Kruununhaka… Onhan täällä itse asiassa todella nättiä jopa ihan ydinkeskustassa, ja kivoja kahviloita ja putiikkeja toisensa perään (yksi kahvilasuosikkini on saksalainen Lov Krunassa Mariankadulla, mutta sinne on ahdasta mennä vaunuilla). Useimmiten valitsen oleilupaikkani hiukan väljemmiltä vesiltä: Linnunlaulun Sinisen huvilan ulkoilmakahvila Töölönlahdella on klassikko jo näköalansa takia, mutta myös esimerkiksi Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa on kiva kahvila ja lapsilla tilaa temmeltää.

Kaisaniemen puutarhan sisäänkäynti on tällä hetkellä Kaisaniemenrannan puolelta.

Lasten kanssa kulkiessa lähilomailunkin pääetapit ovat tietenkin syömäpaikat, vessapaikat, ne paikat, joissa saa juosta vapaasti, sekä rauhalliset paikat, joissa vanhemmat voivat lepuuttaa hermojaan. Omassa kaupungissa on sikäli helppoa, että nämä kaikki ovat entuudestaan tiedossa. Sitä saattaa luottaa osaamiseensa jopa niin paljon, että ottaa tietoisen riskin ja lähtee aurinkoisena viikonloppuna Suomenlinnaan! Täpötäydellä, turistien ksnsoittamalla HSL:n halvalla lautalla tietenkin.

Ja yllättävän hyvin se meni. Lautta lähti sopivasti juuri kun ehdimme kävellä sisään, ja kannelle sai puristettua puolentoista kankun mentävän istumapaikankin. Meri kimmelsi ja purjelaivat hohtivat valkoisina. Perillä mukulakivet eivät olleet hehkeintä rattaidenlykkäysmaastoa, mutta onneksi mukana oli myös kantoreppu. Kustaanmiekan kalliot ovat ihanat, mutta me pysyttelimme turvallisesti kahviloissa ja hiekkarannalla – joka oli aamupäivällä vielä tyhjä! Ja alkukesästä vieläpä täysin sinilevätön.

Ja ai että oli ihana palata taas omille rauhallisille kulmille. Seuraavan päivän vietimme tiukasti kotikylillä.

Pirkkolan plotti. Metrin syvyinen uimalammikko, vesiliukumäki, kiipeilyteline ja jätskikiska. Ja mikä parasta, kävelymatkan päässä kotoa.
Perhe Oma elämä Ystävät ja perhe Matkat