Ei mikään inspiraatiopuhe

Olen viime aikoina katsellut elämääni rehellisesti ja huomannut, että olen väsynyt kertomaan itsestäni itselleni tarinaa, jossa kaikki menee hienosti: kiva lapsuus, hyvä koulumenestys, yliopisto-opinnot, kiinnostavia reppureissuja, sitten puoliso, perhe, töitä, liikunta- ja taideharrastus, mukavia ystäviä ja mielenrauhaa henkisistä harjoitteista. Tottahan se on, mutta tarinalla on toinenkin puoli. Tässä siis itselleni jonkinlaisena välitilinpäätöksenä kirjoitettu anti-inspiroiva, rehellinen elämäntarina – se toinen puoli!

Vamhemmillani oli unelmia: löytää itselleen sopiva puoliso, saada lapsia, ja päästä kovalla opiskelulla arvostettuihin akateemisiin ammatteihin. He tiesivät mitä tehdä unelmien saavuttamiseksi. Kaikki unelmat toteutuivat. Lisäksi nuo unelmat sopivat täydellisesti siihen, mitä ihmiseltä yhteiskunnassamme odotetaan, ja takasivat heille hyvän toimeentulon.  Joskus olen äärettömän kateellinen vanhemmilleni.

Minullakin oli unelmia, hyvät lähtökohdat ja paljon potentiaalia. Halusin löytää itselleni sopivan puolison, matkustella vapaasti, auttaa ihmisiä jollain tavalla sekä tehdä taidetta – mikä vain taiteenlaji musiikista runoiluun käy. Totuus on, että kaikki unelmani kuitenkin murskaantuivat yrityksistäni huolimatta. Yritin etsiä sopivaa puolisoa, mutta sellaista ei tullut vastaan tai jos tuli, hän oli jo varattu tai ei muuten vain ollut minusta vakavasti kiinnostunut. Yritin auttaa monissa järjestöissä, vapaaehtoistyössä ja tukiperheenä, mutta tuntui, että teen aina jotain väärin eikä apuni oikeasti hyödytä ketään. Yritin tehdä taidetta, mutta vaikka sain monilta ammattikirjoittajilta ja -taiteilijoilta sekä muutamilta teoksiani ostavilta ihmisiltä innostunutta palautetta käsikirjoituksistani ja maalauksistani, kukaan kustantaja tai vakavasti otettava galleria ei ollut niistä kiinnostunut. Muusikon uran hautasin jo nuoruudessa, kun huomasin, etten pärjää konservatorio-opetuksen paineessa, vaan jäädyn ja epäonnistun tärkeissä esiintymisissä. Yksi unelmistani toteutui hetkeksi: pääsin matkustelemaan neljässä maanosassa vaihto-ohjelman ja silloisen puolison ansiosta, ja ne viikot ja kuukaudet olivat elämäni ihanimpia.

En tiedä, olisivatko unelmani toteutuneet, jos olisin osannut valita viisaampia reittejä, hyödyntää lahjojani paremmin ja antanut todella kaikkeni toteuttaakseni tavoitteeni. Tai jos päinvastoin olisin vain kotosalla ”manifestoinut” ja antanut asioiden tapahtua omalla painollaan. Ehkä. Mutta unelmiini panostaminen täysillä oli vaikeaa, sillä ne olivat ristiriidassa sen kanssa, mitä yhteiskunta ja perhe minulta odotti: järkevä ura ja perhe. Menin siis yliopistoon, mutta koska en tiennyt, mikä haluaisin isona olla, valitsin hölmöjä humanistisia aineyhdistelmiä ja sekalaisia osa-aikatöitä enkä koskaan saanut kunnollista kokopäivätyötä, vaikka hain kymmeniä ellen satoja paikkoja.  Olen myöhemmin opiskellut osa-aikatöiden ja perheen ohella minua oikeasti kiinnostavia asioita, kuten taidetta ja joogaa, mutta toimeentulon kannalta ne eivät ole olleet mitään kultakaivoksia. Olen siis elänyt koko elämäni alle 2000 euron kuukausituloilla.

Olin nuorena vaikutuksille altis – kuten kai me kaikki – ja imin itseeni perheeni käsityksen siitä, että kauhein kohtalo maailmassa on lykätä lastensaatia liian pitkälle ja jäädä yksin. Niinpä otin kumppanikseni ensimmäisen sellaisen ihastuksen, joka oli jollain tasolla suostuvainen sitoutumaan ja perustamaan perheen kanssani. Suhteen kaaduttua omaan mahdottomuuteensa tein saman uudelleen, ja sain yhteensä kolme lasta. Lapset ovat elämäni suurin ja ihmeellisin lahja, mutta siihen murskaantui viimeinenkin unelmani vapaudesta ja matkustelusta.Nykyään olen liian väsynyt tekemään mitään muuta kuin hoitamaan lapsiani yötä päivää, liian väsynyt suunnittelemaan tai edes toivomaan enää mitään.

Koko tämä sotku, joka on elämäni, on vielä kuorrutettu vaihtelevilla masennus- ja hyperaktiivisuuskausilla sekä reaktioillani, joiden avulla nuorempana yritin selviytyä hankalista tilanteista: alkoholin suurkulutuksella, ahmimisella, bulimialla, pakonomaisella seksin harrastamisella… Olen kuitenkin ollut onnekas siinä mielessä, että mitään todella pahaa minulle ei ole koskaan tapahtunut, kaikesta sekoilustani huolimatta. Terapia on auttanut, mutta tärkeintä on ollut ymmärrys elintapojen tärkeydestä: ruokavalio, liikunta, hengitys ja luonto ovat perusta, jonka päällä kamalinkin sotku voi levätä hiukan rauhallisemmin.

Tuntuu vain niin typerältä, että niin hyvistä lähtökohdista voi päätyä tähän. Ihmettelemään nelikymppisenä koko elämänsä turhuutta (jos lapsia ei lasketa, ja heillähän on kuitenkin oma elämänsä, eikä mikään velvollisuus täyttää minun tyhjyyttäni). No, nuorena sitä on melko tyhmä ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, kuten meillä Tampereella sanotaan. Minkäs sille voi.

Univelkaisin terveisin!

Hyvinvointi Oma elämä Ajattelin tänään

Kun äidin mieli mustenee

Huhtikuu, kuukausista julmin, kuuluu tunnettu lainaus. Ja toukokuu ilmeisesti sitten toiseksi julmin, ainakin mikäli minun mielialani kelpaa mittariksi. Pääsiäisen jälkeen nimittäin surullisia, väsyneitä, itkuisia, lohduttomia päiviä on ollut yhä useammin.

Ehkäpä parin tunnin pätkissä nukutut unet vaativat nyt veronsa, tai ehkä hormonaaliset muutokset lapsivuodeajan jälkeen heiluttavat aivokemioita. Ehkä kevään valo on liikaa, tai sitten tsemppihenki on vain lopussa, kun raskaan vuoden jälkeen vauva on nyt saatu ulos ja syötettyä kuusikiloiseksi kolmikuukautiseksi. Ehkä elämä on ajautunut pisteeseen, jossa on pakko katsoa rehellisesti kaikkea ja todeta, että näin tämä sitten meni. Ja jostain kumpuaa rannaton suru. Ajatukset puuroutuvat ja yhä raskaammaksi käy toimia siitä huolimatta päivästä päivään siten kuin reipas äiti toimii. Aurinko paistaa, valkovuokot kukkivat ja minä katson kaikkea enkä ollenkaan muista, miltä ilo tuntuu.

Luinpa tässä juuri muutaman avuliaaksi tarkoitetun jutun siitä, miten mielen hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta. Niissä toistuvat ohjeet kuten ”huolehdi riittävästä unen saannista”, ”harrasta liikuntaa”, ”kuuntele itseäsi ja pidä taukoja” jne. Missään ei kumma kyllä lue äideille sopivia neuvoja kuten ”anna jonkun herättää sinut kahden tunnin välein joka yö”, ”ole fyysisesti väsynyt ja huonokuntoinen raskauden jälkeen” ja ”kuuntele 24/7 lasten tarpeita ja rytmitä arkesi niiden mukaan”.

Luin myös siitä, miten kuulemma viime vuosi on saanut ihmisiä ylivirittyneisyystilaan ja terapeuttien pakeille, koska korona-ajan jälkeen Ukrainan sota ja hintojen nousu on niin kovasti ravisuttanut perusturvallisuutta. Onneksi minua nuo mainitut asiat eivät ravisuttaneet tavallista enempää, sillä perusturvallisuuteni on murskannut jo miljoona muuta asiaa, jotka ilmeisesti jäivät suurelta yleisöltä huomaamatta: esimerkiksi kaikki muut sodat, nälänhädät, Välimereen hukkuvat pakolaiset, Afganistanin koteihinsa teljetyt naiset, tehoeläintuotannossa kituvat eläimet,  raiskaukset, ihmiskauppa, perheväkivalta,lastensuojelun kriisi, koulukiusatut, mediaöyhötys, kaiken epäreiluus ja ai niin se tieto, että ihmiskunta näillä näkymin on tuhoamassa itsensä maapallolta nopeahkolla aikataululla (mikä tosin saattaa olla myös positiivinen asia).

Herkän ja empaattisen ihmisen pysyminen pirtsakkana tai edes järjissään kaiken tämän keskellä on vaativa, elämänmittainen projekti. Hiukan siihen auttaa se, jos voi auttaa muita edes hippusen omalla panoksellaan joko työssä tai vapaa-ajalla. Valitettavasti vauvavuosina ja useamman lapsen äitinä mihinkään kodin ulkopuolisiin, itselle merkityksellisiin asioihin ei juuri jää energiaa, mikä taas lisää pahaa oloa. Ja kun sitten kaikki muutkin mahdollisuudet pitää yllä mielen hyvinvointia ovat rajalliset, saattaa masennukseen taipuvainen äiti-ihminen hyvinkin nopeasti olla radanvarressa mittailemassa junaraiteita sillä silmällä.

Hyvin nopeasti hän kuitenkin tulee sieltä myös pois muistettuaan, että vauvan ruokinta-aika on ihan kohta ja pari muutakin viatonta sielua odottaa äitiä kotiin. Vaikka ikuinen ”fade to black”, totaalinen olemassa olemattomuus ja haudan lepo tuntuisi ajatuksena kuinka helpottavalta, niin äidin aivojen jokin puolisko kyllä synkinpänäkin hetkenä tajuaa, että lopullinen ratkaisu ei poista tuskaa maailmasta, vaan vain siirtää sen rakkaimmille, lapsille ja läheisille. Niinpä kuolemantoive hiipuu, kehon ehdoton elämänhalu ottaa taas vallan ja äiti toteaa olevansa elämän ansassa, jossa ainoa vaihtoehto on vain jaksaa eteenpäin.

Neuvolassa asian puheeksi ottaminen on onneksi nykyään helppoa. Harmillista puolestaan on se, että mitään toimivaa lääketieteellistä hoitoa tähän mielentilaan ei ole, ja muuta hoitoa – esim. parin viikon joogalomaa, jossa puretaan kehon ylivirittyneisyystila ja mielen lukot sekä liikutaan, nukutaan ja syödään hyvin –  ei saa. Itse kuitenkin sain ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle kesäkuun alkuun. Siellä olen käynyt muutaman kerran aiemminkin, mm. edellisen lapsen vauvavuonna. Tärkein anti tuossa avussa on ehkä se, että jos sinne päästessään vielä on a) hengissä, b) tarpeeksi masentunut tarvitakseen terapiaa a c) ei liian masentunut jaksaakseen hakeutua johonkin terapiaan d) tarpeeksi rahoissaan maksaakseen omavastuuosuuden (tai tarpeeksi varaton ja nöyrä hakeakseen sitä sossun luukulta), voi hyvällä tuurilla joskus vielä saada terapeuttista hoitoa.

Itse tosin luulen että joogaloma realisoituu todennäköisemmin, ehkä jo ensi vuonna.  Sitä odotellessa.

Myös mielen palaset keväisesti levällään.
Hyvinvointi Mieli Terveys Vanhemmuus