Vladimir Nabokov: Naurua pimeässä

Vladimir Nabokovin Naurua pimeässä, Gummerus 2012, (Kamera obskura 1933), suom. Eila Pennanen ja Juhani Jaskari.

nauruapimeassa.jpg

 

Vladimir Nabokovin tuotannon tuntemus rajoittuu kohdallani Lolitan (1955) elokuvaversioon ennen tutustumista tähän hänen julmaan ja osuvaan, ja melkoisen kyyniseen varhaisteokseensa. Tarina kertoo sen tavallisen tarinan varakkaasta miehestä, joka hullaantuu vaarallisesti paljon itseään nuorempaan, laskelmoivaan naiseen. Ja tämän kertominen ei ole spoilausta, koska se todetaan jo kirjan ensimmäisessä kappaleessa. Ja sitten kerrotaan tarina niin vangitsevasti ja taitavasti, että kirjaa tuskin malttaa laskea käsistään. Vladimir Nabokov on todellakin mestarillinen kertoja, ja tämä varhaisteos on pienoinen helmi. Sen alkuperäinen nimi Kamera Obskura (Hämärä huone) tuntuu osuvan paremmin kuin suomennoksen Naurua pimeässä. Alkuperäinen nimi viittaa päähenkilön kaikinpuoliseen sokeuteen ja johdateltavuuteen, ja sokeuden kokemiseen konkreettisesti. Eikä tällainen tarina voi loppua onnellisesti. Samalla teos on itsessään moraliteetti, eräänlainen opettavainen tarina luottavaisuuden ja laskelmoinnin yhteentörmäyksestä olematta kuitenkaan hetkeäkään tylsä tai ennalta arvattava. Julmankaunis tarina kaiken kaikkiaan.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen

Tuomas Vimma : Helsinki 12

Tuomas Vimman Helsinki 12, Otava 2004.

helsinki12.jpg

 

Tämä kirja saa minut häpeämään sitä, että ahmin sen yhtä lailla kuin Gourmet- teoksen, joka oli kolmas osa ns. Helsinki- trilogiasta. Helsinki 12 on Vimman esikoisteos ja siis ensimmäinen osa kyseisestä trilogiasta, ja sellaisena häpeämättömän nokkela ja moraaliton. Mutta ei moraalilla olekaan mitään tekemistä tämän kirjan kanssa, mottonaan se lainaa Oscar Wildea ja sanoutuu irti kaikesta moraalista, ja toteaa, että kirja on vain joko hyvin tai huonosti kirjoitettu. Ja vastentahtoisesti minun on pakko myöntää, että Helsinki 12 on hyvin kirjoitettu, kuten Gourmetkin. Se on tosin sellaista puhekieltä, että ei-helsinkiläinen lukija joutuu monin paikoin päättelemään asiayhteydestä sanontojen merkityksen. Kirjan päähenkilö on auttamaton narsisti, jolle tärkeitä asioita ovat tyylikkäät vaatteet ja kulinarismi, puhumattakaan  muista lihan iloista, siis seksistä, jota hän harrastaa aina, kun vain suinkin mahdollista juurikaan välittämättä siitä, kenen kanssa niin tekee. Samalla kirja on selviytymistarina, jossa rymistellään täysillä kuin parhaassakin agenttitarinassa. Miljöö, jossa kirja tapahtuu, on mainostoimistojen maailma ja kirjan päähenkilöä voisi luonnehtia jupiksi hieman jo vanhentuneella nimityksellä. Kuva, joka mainosmaailmasta annetaan, ei ole mairitteleva, mutta todentuntuinen se valitettavasti on. Aivan samoin kuin Gourmet kertoo kulinarismin maailmasta asiantuntevasti ja todentuntuisesti. Vimman teokset ovat ehkä näennäisestä moraalittomuudestaan huolimatta moraliteetteja, jotka saavat lukijan pitkäksi aikaa jälkeenpäin pohtimaan, mitä järkeä kirjan maailmassa oikein on.  

Muoti Kirjat Höpsöä Päivän tyyli