Leffassa: Interstellar

interstellar-feat.jpeg

Viikonlopun ohjelmistossa oli Interstellar. Pari kuukautta sitten nähty traileri sai minutkin juoksujalkaa teatteriin. Ei kuitenkaan syytä huoleen, sillä tämä teksti ei sisällä spoilereita eikä myöskään syväluotaavaa analyysiä juonesta. Sen verran kuitenkin sanon, ettei tätä juonen takia mennäkään katsomaan. Elokuvassa on toki lempiteemani läsnä, eli lähitulevaisuuden epätoivoiset näkymät. Toivoin Interstellarilta avaruusmatkaa joka veisi mennessään, jossei nyt ihan koko vajaaksi kolmeksi tunniksi, niin ainakin pariksi. Tähän toiveeseen vastattiin. Leffa on komeaa katsottavaa, mutta toimii mielestäni ainoastaan teatterissa. Mitä isompi sali ja parempi äänentoisto, sen parempi. Ainakin täällä Amsterdamin Pathé-ketjussa homma hanskattiin. Äänimassa vyöryi päälle, penkki tärisi, kuin huvipuistossa konsanaan, mutta korviin ei sattunut.  Näin rouvasihmisenä tätä osaa arvostaa. Elokuva oli juuri niin mahtipontinen kuin toivoinkin. Kuvaus oli komeaa ja efektit järisyttäviä. Elokuva ei ollut missään tapauksessa täysin eheä kokonaisuus, mutta täydellinen tapa viettää sunnuntai-iltapäivä. Minulla on hieman kaksijakoinen suhtautuminen Nolaniin. Inception oli mielestäni täydellinen viihde-elokuva, koska se ei ottanut itseään liian vakavasti. Nautin Nolanin tavasta kikkailla kuvalla ilman, että päähän tarvitsee änkeä epämukavia ja vaihtelevasti toimivia laseja. Batman Begins taas meni mielestäni pilalle tosikkomaisuudellaan. Lepakoksi pukeutuvan miehen vakava puoli. En vain ostanut ideaa erityisesti, koska Liam Neesonin ja Christian Balen treenihäröilyt vuoristossa olivat lähinnä myötähäpeää aiheuttavia.  The Dark Night taas saavutti hienosti synkkyyden ja pysyi kasassa. Arvostan Christopher Nolania kuitenkin erityisesti siksi, että hän haluaa antaa yleisölleen elokuvateatterielämyksiä. Paino tosiaan siellä teatterissa. Nykypäivänä jokainen leffa on helppoa saada kotikoneelle tai vaikka puhelimeen. Nolan antaa yleisölleen syyn hinata takapuolensa saliin ja  maksaa leffalipusta. Siitä hän saa täydet viisi tähteä.

kulttuuri suosittelen leffat-ja-sarjat

Telkkarissa: Olive Kitteridge

 

olive kitteridge.jpg

Meillä on ollut HBO-tilaus pari kuukautta. On tullut katsottua yhtä sun toista, mutta harmistustakin on ollut. Suurin pettymys oli se, että True Blood puuttuu kokonaan. Olisin todella kaivannut vampyyrihuttua ohjelmistoon. Ärsytystä tuotti myös se, ettei kaikista sarjoista näytetä kaikkia kausia yhtä aikaa. Lisäksi palvelussa on ollut yhtä sun toista teknistä ongelmaa. Olin jo valmis viskaamaan koko tilauksen mäkeen. Sitten tuli Olive Kitteridge ja sai minut muistamaan, miksi olen kyseisen paketin hankkinut. Huonoa tässä Lisa Cholodenkon ohjaamassa neliosaisessa minisarjassa on se, että jaksoja on todellakin vain neljä. Hyvää voisi taas listata loputtomiin, Frances McDormand, Uuden-Englannin maisemat, joihin joskus vielä matkustan, hyvä tarina, moniulotteiset hahmot, joiden taustat avautuvat hitaasti ja kerroksittain ja Coenin veljesten luottosäveltäjän Carter Burwellin säveltämä teemabiisi. Olen katsonut nyt sarjasta puolet ja trailerin perusteella myös Bill Murray nähdään jossain vaiheessa, joten parempaa on vielä tulossa. Tunsin ensimmäistä kertaa itseni hemmotelluksi HBO-tilaajaksi. Tietenkään en voi arvioida kokonaisuutta kun puolet on vasta nähty, mutta olen ollut varsin vaikuttunut kaikesta tähän asti nähdystä. Laatusarja tai -draama on kamala termi, mutta sitä tämä todella on. 

kulttuuri suosittelen leffat-ja-sarjat