Lilies & Life

Nuorena jouduin tukahduttamaan tunteeni. Piti vaan kestää ja olla vahva, ei ollut vaihtoehtoa. Nykyään, aikuisena, niillä tukahdutetuilla tunteilla on tilaa tulla. Ja vaikkei olisikaan, ne tulevat silti. Vuosien ahdistus ja paha olo purkautuvat välillä varoittamatta.

Herkistyn helposti. Ihan tosi pienistäkin jutuista. Täytän (nykyään) erityisherkän piirteet. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olisin heikko. Olen henkisesti vahva, mutta erityisherkkä. Ne ominaisuudet eivät sulje toisiaan pois. Olen sitä mieltä, että yhdessä ne ovat vahvuus.

Miksi herkkyyttä tai tunteiden näyttämistä pitää hävetä? Usein huonoa päivää tai itkemistä pyydetään anteeksi. Ihan kuin pahan olon purkaminen olisi hyväksyttävää vain kotona peiton alla tai terapeutin vastaanotolla. Muutama päivä sitten itkin töissä. Monta päivää kestänyt ahdistus purkautui ja ihana työkaverini halasi minua. Myöhemmin hän sanoi ettei haittaa yhtään, kyllä täällä saa itkeä. Tuli ihanan ymmärretty ja hyväksytty olo. Hämmentävä kokemus sinänsä, kun on tottunut kasvamaan epävakaassa ja turvattomassa ympäristössä, jossa tunteita ei voinut näyttää. Ei siihen oikein totu aikuisena, että voi kertoa mitä mieltä on ja itkeä, jos siltä tuntuu.

Mulla ei silti loppujen lopuksi nykyäänkään ole ihan kovin montaa ihmistä, jolle voisin itkeä tai purkaa vihaa ilman hämmentynyttä, vähättelevää, välinpitämätöntä tai tuomitsevaa reaktiota. Olen silti kiitollinen niistä ystävistä ja läheisistä, joille tiedän voivani avautua.

Tällä hetkellä tunteita nostaa pintaan kovat odotukset töissä sekä epäselvyys työn jatkosta syksystä eteenpäin, läheisen ihmisen terveydentila, oma terveydentila, jatkuva feeling of missing out töiden takia, häiriköivä naapuri (tästä avauduin pari päivää sitten instastoryssa) sekä se, etten ole ehtinyt panostaa blogiin kesän aikana niin paljon kuin olisin halunnut. Olen päättänyt olla miettimättä näitä asioita liikaa, etteivät ne saa liikaa valtaa. Vaikutan niihin, mihin kykenen ja jaksan, loput asiat menevät kuten niiden on tarkoitus.

Olen aiemmin kertonut, että olen pohjimmiltani positiivinen ja elämänmyönteinen ihminen. Vaikean talven jälkeen kevät ja kesä ovat menneet hyvin. Olen ollut iloinen mm. uudesta työpaikasta, kivoista kesäsuunnitelmista, mahtavista blogiyhteistöistä ja ihanista ihmisistä.

Tunteet vain heittelevät välillä laidasta laitaan. On päiviä, jolloin on vaikea nähdä niitä hyviä asioita tai antaa itsestään 100 %. Mutta se on kuitenkin ihan okei. Itselleen pitää sallia myös huonot päivät (vaikka niitä olisi useampi peräkkäin) ja ne negatiiviset tunteet tuomitsematta itseään. Mikään tunne ei ole väärä.

Ei pidä väkisin yrittää olla iloinen jos tekee mieli itkeä tai huutaa. Itselleni henkinen perfektionismi ja tunteiden syrjään työntäminen tekevät ainakin hallaa. On hyvä muistaa, että tunteet, ajatukset ja mielialat ovat kaikki tilapäisiä - varsinkin ne huonot. Jos kuitenkin tuntuu, että elämä on suurimmaksi osaksi vain pelkkää selviytymistä ja huonoja asioita, kannattaa käydä ajatuksia läpi luotettavan ystävän tai ulkopuolisen ammattilaisen kanssa.

Tästä tuli nyt melko sekava teksti, mutta kuvastaa hyvin mitä mun pään sisällä tapahtuu tällä hetkellä. Ehkä saatte kiinni mun ajatusmaailmasta.

Muistakaa kuunnella kehoa sekä mieltä ja antaa tunteiden tulla!

Yhteistyössä: Mustion Linna

Kerroin tässä postauksessa meidän täydellisestä juhannuksesta Mustion Linnassa. Pääsimme reissun aikana tutustumaan linnan ravintolan illallistarjontaan ja halusin tehdä ravintolasta oman postauksen, koska se todellakin ansaitsee sen!

Ravintola Linnankrouvi eli entinen vaunuvaja 1800-luvun puolivälistä on Mustion Linnan maineikas ravintola. Arvostettu Nordic White Guide valitsi sen viime vuonna Suomen 10. parhaimmaksi ravintolaksi. Linnankrouvi on myös voittanut mm. ”Merkittävä ruokamatkailu-teko”-palkinnon.

Entinen vaunuvaja on rakennettu uusgoottilaiseen tyyliin. Tiiliseinät, takorautaiset kattokruunut ja iso takka luovat ainutlaatuista tunnelmaa. Ravintolaa on hiljattain laajennettu paviljongilla. Lisätilat olivat juhannuksenakin käytössä.

Linnankrouvin ruokafilosofiaan kuuluvat kotiseuturakkaus, eettisyys, yllätyksellisyys, nautinto, hyvinvointi ja puhtaus.

Ravintola tarjoilee aamiaista, lounasta, iltapäiväkahvia, á la carte-illallista, maistelumenuja, cateringia sekä kattavan valikoiman viinejä.  Ruokalistalta löytyy sesongin mukaan lähitilojen tuotteita sekä ekologisesti tuotettuja raaka-aineita - osa saadaan omasta pihaapiiristä.

Ruokalistalta löytyy myös vegaanisia annoksia.

"Jokaisen annoksemme ytimestä löytyy rakkaus ruokaan, lisukkeena tarjotaan leikkisyyttä ja iloa."

Ensimmäisenä iltana eli juhannuksen aatonaattona menimme Linnankrouviin kevyelle iltapalalle. Olimme jo syöneet matkalla Mustioon, joten mahassa ei riittänyt tilaa pidemmän kaavan illalliselle.

Tsekkasimme alkupalalistan sekä lounge-menun. Kiinnostuimme jälkimmäisen klassikkoannoksesta vuodelta 2010: Fish'N'chips.

Aavistelin, ettei kyseessä olisi mikään peruspikaruoka ja olin oikeassa. Pöytään tuotiin paistettuja, kokonaisia uusia perunoita sekä friteerattua haukea aiolin kera. Annos oli todellakin paras fish'n'chips annos elämäni aikana, mutta myös yksi parhaista kala-annoksista koskaan! Voisin ajaa Mustion Linnaan ihan vain ihastelemaan maisemia ja syömään fish'n'chips-annoksen. Avomieheni on varmasti samaa mieltä!

Seuraavana iltana eli juhannusaattona meille oli varattu pöytä pidemmän kaavan illallista varten. Mustion Linna tarjosi meille 4 ruokalajin illalliset (juomat maksoimme itse.)

Meille oltiin valittu juhannusmenu, jonka pääruokana olisi ollut kalaa. Olimme kuitenkin aiemmin samana päivänä syöneet lounaaksi kunnon saaristolaistyylisen kalalautasen Raaseporin Linnassa, joten kysyin onko pääruuan vaihtaminen mahdollista. Arvostan valmiiksi mietittyjä ja koottuja menuja ja luotan ammattilaisiin jotka ovat ne suunnitelleet, mutta tällä kertaa siinä olisi ollut liikaa kalaa yhdelle päivälle.

Henkilökunta oli erittäin ystävällistä, ymmärtäväistä ja asiantuntevaa. Pääruuan vaihtaminen onnistui, mistä jäi hyvä mieli. Mielestäni valitsemani pääruoka sopi itse asiassa hyvin muuhun menuun!

Ensiksi saimme maistuvaa saaristolaisleipää sekä tuoretta patonkia sienivoin kera ja pian pöytään tuotiinkin keittiön tervehdyksenä falafel nokkos-jugurttikastikkeessa.

Alkumaljoiksi joimme Mustion Linnan omaa Svarta Sekt-kuohuviiniä lasilliset. Avomieheni on tumman oluen ystävä, joten ruuan kanssa hän sai Mathildedalin Kyläpanimon Valssi-olutta.

Alkuruokana neljän ruokalajin menussa oli paistettua parsaa sekä mantelivaahtoa. Maut sopivat hyvin yhteen.

Sain kun sainkin vaihdettua pääruuan nieriästä härkään. Syön erittäin harvoin punaista lihaa, varsinkaan pihvin muodossa, mutta silloin tällöin tilaan sitä ravintolassa.

Annos oli: Grillattua kotimaista häränfilettä, mesijuurta, kateenkorvaa ja sherrykastiketta. Kylkeen tarjoiltiin paistettua uutta perunaa sekä nokkosta. Tarjoilijan minulle valitsema punaviini (Primitivo San Martinez) sopi annokseen täydellisesti.

Aivan täysi kymppi kokonaisuus! Annos oli selvästi huolella suunniteltu, sillä maut täydensivät toisiaan erinomaisesti.

Pääruuan jälkeen vuorossa oli valikoima pohjoismaalaisia luomujuustoja sokeroidun palsternakan kera. Rakastan juustoja, joten tämä oli mieluisa tarjotin.

Jälkiruuaksi meille tuotiin vuohenmaitojäädykettä, mansikkaa ja ketunleipää. Maut olivat mielenkiintoisia ja moniulotteisia. Vaikka jälkiruoka oli pieni, vei se hyvin makeannälän.

Illallisen päätteeksi tilasimme kofeiinittomat cappuccinot ja saimme vielä suklaata kylkeen. Täydellinen kruunaus aterialle.

Juhannuspäivänä sää muuttui onneksi lämpimäksi ja aurinkoiseksi, joten kävimme Linnankrouvissa vielä terassikahvilla ennen kotiinlähtöä. Nautin kahvin kanssa ihanan ison tuulihatun (joka on kuvan ottamisen aikaan jo syöty.)

Mustion Linnankrouvi pääsee kyllä heittämällä omalle TOP 3 Ravintolat -listalleni. Melkeinpä voisin sanoa, että kyseessä on paras (ainakin hienoin) ravintola, jossa olen käynyt.

Keskustelimme avomieheni kanssa kuinka mahtava Linnankrouvin joulumenu varmasti olisi - se elämys pitää ehdottomasti vielä kokea! Linnan puisto on varmasti kaunis talvellakin, mikäli maa on valkoinen.

Nyt jään haaveilemaan fish'n'chips-annoksesta <3

Mustion Linna tarjosi meille 4 ruokalajin illallisen

Yhteistyössä: Mustion Linna

Vietimme juhannuksen Uudellamaalla Mustion Linnassa. Reissu oli yllätys avomiehelleni 30-vuotispäivän (ja meidän suhteen 3-v. päivän) kunniaksi. Olin alunperin varannut meille omakustanteisesti majoituksen yhdeksi yöksi. Meidän piti testata linnan ravintolaa blogiyhteistyönä, mutta Mustion Linna tarjosikin meille illallisen lisäksi myös yöpymisen sekä opastetun kierroksen kartanolinnan päärakennuksessa. Loppujen lopuksi vierailusta tuli kolmepäiväinen, mikä oli todella hyvä, sillä tekemistä riitti. Kaksipäiväinen reissu olisi ollut liian lyhyt!

Saavuimme Mustion Linnaan torstaina 21.6. Oli pilvinen päivä, mutta se ei haitannut. Veimme tavarat huoneeseemme, joka sijaitsi Edelfelt -rakennuksessa eli linnan "länsisiivessä". Ihastuimme huoneeseen täysin. Vaikutuksen tekivät huonekorkeus sekä valoisuus. Tunnelma oli jotain mitä en ollut ennen kokenut. Rakennuksen historian ja ylellisyyden pystyi tuntemaan. Huokaisin helpotuksesta, kun avomieheni oli erittäin otettu yllätyksestä. Hän oli luullut, että vietämme juhannuksen jossakin mökkikylässä! Huoneessa meitä odotti tilaamani Svarta Sekt -kuohuviini, joka on Mustion Linnan nimikkoviini.

Kolmeen päivään mahtui paljon (mutta sopivasti) tekemistä. Ensimmäisenä iltana lähinnä hämmästelimme upeaa huonettamme, tutustuimme hieman linnan alueeseen ja kävimme kevyellä illallisella linnan ravintolassa.

Juhannusaattona pääsimme aamupalan jälkeen tutustumaan oppaan johdolla päärakennukseen, johon ei ole lupaa mennä omatoimisesti. Rakennus oli sisältä vähintään yhtä upea kuin ulkoa. Saimme kattavan johdatuksen paikan historiaan ja kuulimme mielenkiintoisia tarinoita. Opas oli todella sydämellinen ja tiesi mistä puhui! Hän oli työskennellyt Mustion Linnassa yli 20 vuotta.

Linnakierroksen jälkeen lähdimme ajelemaan Fiskarsin kylään, joka sijaitsee n. 25 km päässä Mustion linnasta. Kylässä ja ruukin alueella vierähti pari tuntia rakennuksia ihastellen ja matkamuistoja etsien.

Jatkoimme matkaa vielä hieman pidemmälle; Raaseporin kivilinnalle. Olin varannut avomiehelleni kajakin tunniksi, mutta se piti valitettavasti perua kolean ja sateisen sään takia. Raaseporin linnan edustalla oli käynnissä perinteiset juhannusjuhlat. Söimme Linnanvoudin tuvassa maittavan kalalounaan, minkä jälkeen tutustuimme rauniolinnaan.

Illansuussa palasimme takaisin Mustion Linnalle. Meillä oli pöytävaraus Ravintola Linnankrouvissa klo 20.00. Pääsimme nauttimaan neljän ruokalajin illallisen, joka oli aivan taivaallisen herkullinen. Palvelu oli ensiluokkaista ja asiantuntevaa. Linnankrouvista tulossa oma postaus lähipäivinä!

Juhannuspäivänä oli ihana herätä auringonpaisteeseen! Aloitimme päivän jälleen aamiaisella, jonka jälkeen meitä odotti etukäteen varaamani rantasauna lämmitettynä. Rakastan aamusaunaa <3 Se on niin virkistävä tapa aloittaa päivä.

Saunan jälkeen kiertelimme linnan puistossa, joka oli täynnä nähtävää; erilaisia rakennuksia, upeita patsaita sekä erikoisia puita kaunista jokimaisemaa unohtamatta.

Ennen kotiinlähtöä kävimme vielä kahvilla Linnankrouvissa, tällä kertaa sää salli ulkokahvit kauniilla terassilla.

// We spent our Midsummer in Svartå Manor. The historical manor was absolutely breathtaking and the area surrounding it was gorgeous. I loved our room in Edelfelt - the charming annexe of the manor. The restaurant was one of the finest I've ever visited and the food was too delicious. I sincerely recommend visiting Svartå Manor. It is located in Mustio (Raasepori) between Turku and Helsinki.

Meidän juhannus oli aivan täydellinen. Ihastuimme Mustion Linnaan totaalisesti. Kiitos vielä, että saimme vierailla! <3

Lähiaikoina on tulossa vielä lisää postauksia Mustion Linnasta. Kerron ainakin alueen historiasta, yöpymismahdollisuuksista sekä kokemuksemme Ravintola Linnankrouvista!

-Lilli

Mustion Linna tarjosi yöpymiset, linnakierroksen sekä neljän ruokalajin illallisen