Kööpenhamina osa I

Upea viikonloppu takana ihanassa Kööpenhaminassa. Nyt on taas syöty hyvin, nautittu auringosta ja erinomaisesta seurasta.

img_4357.jpg

Perjantain aamubrunssi Kööpenhaminassa elvytti väsyneet ja todella aikaisin heränneet matkalaiset.

Cafe Sommersko

Hyvää ruokaa, keskeisellä paikalla ja kohtuulliseen hintaan.

Miinusta siitä, että menulla oli yksi ainoa kuohuviini joka oli törkeän hintainen. Brunssiin kuuluu skumppa!

img_4365.jpg

Nyhavnin satamassa ihmeteltiin laajaa hodarivalikoimaa

img_4366.jpg

Nyhavnissa nautimme auringosta ja take away-oluista ja siidereistä muita turisteja ihmetellen.

img_4370.jpg

Kummallista vissyjuomaa, joka maistui pahalle. Tämän ostin tietenkin vain etiketin ja nimen takia 😉

img_4373.jpg

Ihanat alkupalalautaset Frederiksbergissä

Cafe Sokkelund

img_4374.jpg

img_4375.jpg

Ravintola on hyvällä paikalla Frederiksbergissä, ruoka oli hyvää ja annokset reiluja. Palvelu oli hieman kummallista, tarjoilijamme ei oikein ollut ajan tasalla vierailumme aikana ja ravintolassa kävi muutamia hieman hassuja kömmähdyksiä.

img_4379.jpg

Alkupalalautaset (jaoimme kaksi lautasta 5 hengen kesken) olivat sen verran tuhdit, että söin pelkän salaatin pääruoaksi, lisäksi joka välissä tuotiin pöytään leipäkorti pullollaan leipää joten ne täyttivät vatsaa myös hyvin. Yhdessä leipäkorissa tuli mukana aivan mieletön majoneesi, joten valittamista ei ollut 😉 

Jälkiruokaa lähdimme metsästämään Tivolista.

Lauantaina päivällä katsoimme Suomen pelin Pub&Sport-pubissa syöden take away pizzoja kulman takaa.

img_4458.jpg

Pubista ei saanut ostaa ruokaa (paitsi toasteja ja nachoja), mutta sinne sai tuoda omat ruoat jos tilasi juotavaa. Todella kätevää! haimme peliruoaksi kulman takaa maukkaita pizzaslicejä.

Lauantai-ilta meni juhlistaessa ihanaa ystäväpariskuntaa ja heidän naimisiinmenoaan. Häät olivat persoonalliset ja niin hauskat. Nautimme täysin rinnoin tanskalaisesta kevätillasta hyvän ruoan ja seuran merkeissä.

Seikkailut Kööpenhaminassa jatkuvat kahden viikon päästä…

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Matkat

Konjakkinen sitruunakakku

Kuten varmaan olette huomanneet, olen todella rakastunut sitruunaan ja lorottelen sitä lähes jokaiseen ruokaan mitä teen.. no, siksipä tämän sitruunakakun ohje oli minulle aivan liian houkutteleva ja leipomiskammostani huolimatta kiepautin tällaisen aiemmin tällä viikolla keskiviikkoillan ja juuri alkaneen pitkän viikonlopun kunniaksi!

img_4345.jpg

Löysin tämän ihanan reseptin Campasimpukka-blogista.

Koska päätin tehdä kakun hyvinkin spontaanisti, ei kaikkea reseptissä mainittua löytynyt kaapista. Tässä siis muunnelmani:

    3,5 dl vehnäjauhoja

    2,5 tl leivinjauhetta

    1 tl suolaa

    170 suolatonta huoneenlämpöistä voita

    3,5 dl kreikkalaista jogurttia

    3 rkl ranskankermaa

    2 dl sokeria

    4 pientä, huoneenlämpöistä kananmunaa

    2-3tl vanilliinisokeria

    1 sitruunan kuori raastettuna ja sitruunan koko mehu

    2 rkl konjakkia

Koristeluun: tuoreita mustikoita sekä Floran vispikermaa

img_4347.jpg

Kuumenna uuni 175 asteeseen. Voitele kakkuvuoka ja jauhota (jos haluat, itse en jauhottanut vuokaa) se kevyesti vehnäjauholla.

Mittaa vehnäjauho, sokeri, suola ja leivinjauhe yhteen kulhooon.

Ota toinen kulho ja laita sinne jogurtti, ranskankerma, huoneenlämpöinen voi ja sokeri. Vatkaa aineksia kunnes ne ovat ilmavia. Lisää seokseen yksi kananmuna kerrallaan, koko ajan sekoittaen.

Lopuksi lisää vanilliinisokeri, sitruunankuori, sitruunamehu sekä konjakki.

Kaada jauhoseos jogurttiseokseen sekoittaen kevyesti, kuitenkin niin että taikinasta tulee suhteellisen tasainen.

Kaada seos vuokaan ja paista uunissa n. 45min. Omassa superpikauunissani meni 35 minuuttia.

Anna jäähtyä ja tarjoile tuoreiden mustikoiden sekä vispatun vispikerman kanssa.

HERKULLISTA! konjakin maku tuli ihanasti hieman läpi kakusta, sitruuna toi raikkautta (ehkä voisi laittaa 1/2 sitruunan lisää ensi kerralla?) ja mustikat kermoineen kruunaavat kokonaisuuden.

img_4344.jpg

Koti Ruoka ja juoma