Kalapuikko

Kalapuikko. Tuo lapsuuden – ja opiskelijaelämän ruoka.

Halpaa, mutta ei erityisen hyvää ja yleensä uitettu ketsupissa, koska muuten se ei maistu miltään.

Löysin suolaa&hunajaa-blogista uudenlaisten kalapuikkojen ohjeen ja tätä oli ihan pakko kokeilla!

img_3485.jpg

En ole syönyt kalapuikkoja pakastealtaasta vuosiin enkä aio enää niitä koskaan sieltä ostaakaan, koska tämä kotitekoinen versio on niin helppo toteuttaa ja maku on aivan eri.

Ei näkynyt ketsuppia lautasilla kun tätä syötiin.

Touhusin puikkojen lisukkeeksi myös blogissa mainitun tartar-kastikkeen, raikkaan salaatin ja tumma riisiä. Ripaus sitruunaa päälle ja annos on täydellinen.

img_3486.jpg

Sen lisäksi että ruoka oli hyvää, se on todella helppo toteuttaa ja on myös kukkarolle ystävällinen.

img_3488.jpg

Uusi arki-iltojen suosikkiruoka on löytynyt!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli

Jäätelökevät

Nyt alkoi minulla jäätelökevät!

img_3473.jpg

Kannoin eilen Sokoksen 3+1 päiviltä kotiin vaaleanpunaisen OBH Nordican jäätelökoneen. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä!

Tässä lajissa tarvittiin taas sitä kuuluisaa kärsivällisyyttä ja tuupattuani koneen kulhot pakastimeen yöksi, pääsin tänään vihdoin tehtailemaan jäätelöä.

img_3466.jpg

Suloinen pakkaus!

Tuolla sisällä surisi tänään suklaa – ja lakritsi-vaniljajäätelöt.

Suklaajäätelön koostumus oli hieman kiinteämpi kuin lakussa, mutta lakun maku vei kielen mennessään. Olipa onni että muistin hakea kaupasta vaniljatankoja!

Jäätelöiden reseptit:

Suklaajäätelö

2 dl kuohukermaa

2 keltuaista

0,5 dl sokeria

vaniljaa joko tangosta tai sokerina

2-3 rkl raastettua tummaa suklaata

Vatkaa kuohukerma vaahdoksi. Erottele keltuaiset ja vatkaa ne sokerin kanssa vaaleaksi vaahdoksi.

Yhdistä ainekset varovasti.

Lisää suklaa  ja vanilja

Kaada seos jäätelökoneeseen ja anna surista 10-15min kunnes jäätelö on kiinteytynyt. Tämän jälkeen anna jäätelön jäätyä pari minuuttia jäisessä kulhossa ja nauti!

Suklaajäätelöstä ei tullut kovin vahvan makuista ja jatkan ehdottomasti sen kehittelyä. Haaveenani on tehdä suklaa-chilijäätelöä.

Lakritsi-vaniljajäätelö

2dl kuohukermaa

2 keltuaista

0,5 dl sokeria

vaniljaa joko tangosta tai sokerina

raastettua lakua

img_3472.jpg

Jäätelöstä tulee hieman pehmismäistä eikä se ole niin kovaa kuin kaupasta ostetut jäätelöt. Se sulaakin aika vauhdilla huoneenlämmössä, joten ainakin tuo valmiiksi jo vähän löysempi lakuvaniljajäätelö piti kauhoa aika vauhdilla suuhun. Sehän ei haitannut 😉

Jäätelökesää odotellessa…

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Mieli