Kypärä.

Olen tosiaan vähän matkustamassa noin kuukauden ajan ja matkakohde on ehkä hieman epätavallinen. Matkalla vaanii kaikenlaisia oikeita ja teoreettisia riskejä, mutta suurin vaaratekijä minulle ja sikiölle olen minä. Nyt viikolla 17. alun pahoinvointi ja vetämättömyys näyttävän väistyneen ja mua muistuttaa raskaudesta vain epämääräisen turvonnut vatsa. Ehkä osittain siksi, mun on vaikea olla ottamatta niitä pieniä riskejä, joita ilman tätä tilannetta ottaisin. Mun on helppo välttää asioita, joiden tiedän suoraan olevan haitallisia sikiölle – esimerkkinä alkoholi – mutta vaikea välttää asioita, jotka ovat pahoja juttuja, vain jos joku menee pieleen – esimerkkinä mahdollisesti vatsatauteja aiheuttavien asioiden syöminen. Äidinvaistot ei mene mulla ainakaan sosiaalisten tilanteiden mukavaksi tekemisen edelle. 

Suhteet Oma elämä

Mukana.

Alkuraskauden jälkeen olotila alkaa nyt tosiaan olla paranemaan päin. Yhtäkkiä on vähän sellainen olo, että tuohan menee tuossa vaan niin kuin mukana. Alan melkein ymmärtää ihmisiä, jotka eivät huomaan olevansa raskaana. Jos ei siitä tule mitään pahoinvointia ja kuukautiset eivät yleensäkään ole säännölliset, ei kai sitä sitten mistään tiedä.

Olen aina ajatellut, että terve raskaus kestää melkein mitä vaan, mutta kun on ollut kehno olo, on myös tehnyt mieli aika paljon rauhoittaa menoa. Siksi olen lähinnä nysvännyt himassa yksin. Nyt kuitenkin on tullut vähän sellainen fiilis, että ehkä tässä kannattaa tehdä asioita. Vaikka harrastaa liikuntaa. Ihan hyvä sinänsä, koska olen tosiaan kuukauden reissussa.

Tuleehan tässä sitten uudenlaista huolta: kun raskaus ei yhtäkkiä tunnukaan miltään, alkaa tietenkin epäillä, että onko kaikki kunnossa. Kuten tavallista, vauafoorumikeskusteluissa toisen kolmanneksen raskausoireettomuus on tietenkin jonkun kohdalla ollut merkki keskenmenosta. Argh. 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo