Enni Mustonen: Pohjatuulen tarinoita-trilogia

Hector lauloi aikanaan, että tuulisina öinä kun en saa unta, lähden usein rantoja mittaamaan. Minä en lähde mittaamaan sen enenpää rantoja kuin kodin ulottuvuuksiakaan vaan kopeloin pimeässä hyllystä langattomat kuulokkeet ja napautan BookBeatista kirjan korviini.
Jos nukahdan, hyvä niin, jos en, niin enpähän ainakaan möyri synkissä sudenhetken ajatuksissa.

Enni Mustosen Pohjatuulen tarinoita-sarja viihdytti minua monen monena yönä ja useampana päivänäkin. Kertomukset kolmen eri sukupolven naisista ovat kevyttä ja viihdyttävää lukemista, mutta Lapin ihmisten ja luonnon kuvaus sykähdytti hetkittäin ja sai kaipaamaan pohjoiseen.

Aloitusosan Lapinvuokko päähenkilö on Rovaniemeläinen Annikki, jonka elämää seurataan 30-luvun lopun ylioppilaskevään kevyistä riemuista ja rakkaudesta sodan mukanaan tuomaan suruun ja elämänmuutokseen.
Saksalaisten tultua Pohjoiseen päätyy leskeksi jäänyt Annikki työskentelemään tulkkina ja sihteerinä Saksalaisten esikuntaan ja löytää uuden rakkauden esimiehestään. Kuinka rakkaustarina päättyykään?
Jääleinikissä hypätään 60-luvun puoliväliin ja päähenkilö on Annikin tytär, juuri sairaanhoitajaksi valmistunut Eliisa, joka löytää ämminsä jäämistöstä kirjeitä ja kuvan saksalaisesta miehestä – isästään?
Kun työpaikkaromanssi osoittautuukin harhaksi, Eliisa lähtee ystävättärensä innostamana töihin Saksaan ja päättää samalla etsiä isänsä käsiinsä. Isän lisäksi löytyy myös Baijerilaissuvun vesa, joka vie Eliisan sydämen.
Kultarikossa ollaan jo 90-luvulla ja Eliisan tytär Heidi työskentelee harjoittelupaikassa luksushotellissa Hongkongissa sekä seurustelee kyseisen hotellin johtajan, (naimissa olevan) esimiehensä kanssa. Kun vaimo saapuu paikalle, noudattaa Heidi enemmän kuin mielellään äitinsä pyyntöä (käskyä) matkustaa auttamaan kolarissa itsensä loukannutta ämmiä, Annikki-isoäitiä Lappiin.
Lapissa odottaa myös ämmin ystävättären Sinikan ja tämän lapsenlapsen Artun pyörittämä lomakylä, jonka asioihin Heidi päätyy osallistumaan varsin kokonaisvaltaisesti. Tokihan romantiikkaakin on tarjolla, mutta monet ovat koukerot matkalla kohti tyyntä ja toimivaa eloa.

Pidin sarjasta tosi paljon, vaikka hetkittäin tarina olikin, varsinkin kahdessa viimeisimmässä osassa imelähköä, mutta Lapin kuvaus ja oivallisesti murteella kirjoitetut Lappilaisten jutustelut tasoittivat turhaa imelyyttä niin ettei ikeniä kertaakaan kirvellyt.

Jotenkin vanhanaikaisen suloisia kirjoja <3

Kulttuuri Kirjat

Ketä kiinnostaa kosmetiikkakalenterit kun voi nauttia karkkikalenterista?

Kosmetiikkakalenterit tuntuvat olevan kova juttu monessa blogissa ja kaupoissa niitä on edelleenkin niin että hyllyt notkuvat. Kivaa niille, keitä ne kiinnostavat ja kenelle ne iloa tuottavat!
Itse ostan kosmetiikkani mieluiten kuitenkin tietoisilla valinnoilla eikä ylläripyllärimitäluukustatuleekaan-mentaliteetti istu aivoituksiini vaikka muuten olenkin aika yllätyksiä arvostava ja kaikesta uudesta innostuva.
Ja minusta kosmetiikkakalenterit ovat muuten törkeän hintaisiakin, kun miettii että kuinka paljon sisällöstä oikeasti käyttää?
Hmm – onpas minulla nyt mielipidettä vaikka olevinani eivät itseäni kiinnostakaan.

Karkki-/suklaakalenterit ovat sitten ihan eri asia!
KAIKEN voi syödä.
Kunhan sen verran katsoo tuoteselosteita, että ei nyt ihan allergioihinsa tukehdu. Onneksi itselläni ei ole minkäänlaista pähkinä- tai manteliyliherkkyyttä ja voin ilman pelkoa napsia suuhuni mitä ikinä haluankaan. Herkkukalenterit eivät kuitenkaan usein ostoskärryyni hyppää, koska eivät nekään halpoja ole enkä Pihiliskona ole yhdestäkään suostunut maksamaan montaa kymppiä, joten yleensä kalenterit saavat jäädä minun osaltani hyllynkoristeiksi kauppoihin.

Mutta onneni oli sitäkin suurenpi, kun tänään kauppassa kuljeskellessani silmiini sattui tuo M&M:n ISO kalenteri ja vielä tarjoushintaan – onhan nyt jo 10. päivä joulukuuta, joten alennusmyyntiin joutuminen on aivan aiheellinen asia.

Mutta kalenteri maksoi alle VITOSEN ja kun kurkkasin mitä nameja luukkujen takaa voi löytyä, puhkuin onnesta: minikokoisia Snickersejä, Bountyjä, Marseja, Twixejä ja tietysti M&M-minipusseja!

Kannoin kalenterin kassan kautta kotiin ja päivällisen jälkeen aloin availla luukkuja.
KYMMENEN luukkua yhteen putkeen tuntui suorastaan luksukselta.
Mahtavaa!
Upeaa!
NAM!

Tähän väliin hiukkasen oman hännän nostoa:
minähän olisin voinut ihan kaiken kalenterista paljastuvan syödä yksin, minäminäminä yksin, mutta koska olen niin ihana ja antelias ja toiset huomioonottava persoona, sallin juniorin napata yhden minikokoisen Marsin ja Twixin sekä jopa Turjakkeelle ojensin yhden Bountyn ja Twixin herkuteltavaksi.

Itselleni jäi silti useampi Snickers (en muistanutkaan miten hyvää se on), Mars, Bounty, puhumattakaan pussillisesta maapähkinöitä.

Täyttä tavaraa joka sentin edestä tämä joulukalenteri. Taatusti ei jää hyllyyn härskiintymään yksikään luukuista paljastunut yllätys.
Ei mitään turhaa tai ylimääräistä (takavasemmalla hiljaa niistä kaloreista!) tässä joulukalenterissa.

Vielä 14 luukkua avaamatta, tuskin maltan odottaa!

Puheenaiheet Höpsöä Ostokset