Loma Rodoksella, ”yhteenveto”

Minähän sairastuin keuhkokuumeeseen juuri ennen reissuamme ja hetken mietimme, josko koko matka pitäisi jättää väliin, mutta lääkärin vakuuteltua, että matkalle lähtö on ok, pakkasimme kapsäkkimme ja suuntasimme kohti Rodosta.

Kyllä se tauti lääkittynäkin kuitenkin muutti reissun luonteen aika pitkälti lepäilylomaksi. Yleensä meillä kertyy päivän mittaan parisenkymmentä kilometriä kävelyä mitä erilaisemmissa maastoissa, mutta nyt ei vaan kunto antanut periksi. Ei siis nousuja vuorenrinteille, tuntikausien kiertelyjä raunioilla tai kaupungilla.
Yhtenä päivänä innostuimme vähän enemmän kulkemaan ja tuloksena oli sitten valvottu yö, kun yskin taas keuhkojani pihalle.

Mutta mikäs siellä altaalla tai merenrannassa oli makoillessa ja kirjaa kuunnellessa. Iltaisin valitsimme päivällispaikaksi jonkun hotellin lähellä sijaitsevan ravintolan, joista jokainen oli aivan kelvollinen, muutama jopa erinomainen!

Vuokrattuamme auton kahdeksi päivää ajelimme perinteisesti saaren kärkeen ja kävimme kahlaamassa kahdessa eri meressä: toisen puolen rantaan kun liplattaa Egeanmeri ja toisen puolen taas Välimeri.

Auton kanssa pyörähdimme myös ensimmäisen yhteisen Rodoksen reissumme (2015) Dream Beachillä, Agathi beachillä…2015 olimme lähes ainoat rannasta nauttijat eikä siellä ollut vielä baareja tai mitään muitakaan aktiviteettejä, mutta nyt olivat turistilaumatkin paikan löytäneet. Aurinkotuoleja vierivieressä, parikin ravintolaa jne. Ei ollut lampaanraatoja hiekan alla enää…

Perhoslaaksossa eivät perhoset vielä olleet maastoa kattamassa (vasta kesäkuussa), mutta laakson läpi polveileva reitti on kaunis ja rauhoittava ihan itsessään.

Kallithea Springsissä, missä on ollut kuumia lähteitä ”aina” ja kylpyläntapainenkin jo joskus 1200-luvulla vietimme helteisen päivän nauttien kauniisti entisöidyistä art deco-rakennuksista ja käytävistä sekä mitä parhaimmasta uimapaikasta, rantatuolit sisältyvät 3 euron sisäänpääsyyn!  
Italialaiset rakennuttivat tämän kylpyläkompleksin vuonna 1929 ja tänä päivänä paikka on entisöity todella upeaksi ja sieltä löytyy myös hienot näyttelyt vanhoja valokuvia ja maalauksia paikan historian varrelta.         Rodoksen saari, kuten muutkin Kreikan saaret on silmiähivelevän kaunis. Maisemia ahmiessa mietin, josko paikalliset turtuvat kotisaarensa kauneuteen vai aiheuttaako jokainen uusi päivä samanlaisen ihastuksen tunteen ympäristöä katsellessa?
   

Tämä oli nyt kolmas Rodoksen matkamme, minkä Turjakkeen kanssa teimme. Saari alkaa tuntua jo kotoisalta, mutta ihme kyllä ei kyllästytä.
Silti toppuuttelin jo napakasti T:tä, kun hän olisi jo alkanut uutta matkaa suunnittelemaan! Ehkä seuraava matka voisi kuitenkin suuntautua jollekin toiselle Kreikan saarelle?

 

Hyvinvointi Parisuhde Terveys Matkat

Stavros Melathron Studios, ”kotimme” Rodoksella

Pienen tahkoamisen jälkeen Rodoksen loman majoituspaikaksi valikoitui Stavros Melathron Studios, pieni perhevetoinen hotelli kuutisen kilometriä Rodoksen keskustasta, Kallitheassa.

Vastaanotto hotellille oli lämmin ja hymyilevä, majoituimme studioon nro 3, mikä sijaitsi maantasalla.

Huoneen pöydällä  meitä odotti vesipullo, VIINIpullo ja isäntäpariskunnan itsetekemää appelsiinihilloa purkillinen (maistui muuten hyvälle aamiassämpylöiden päällä). Pääsimme suoraan astumaan patiolle/terassillemme ja siitä muutamalla askeleella allasalueelle. Sitruspuutarha ilahdutti silmää allasalueen vieressä.

Studio oli raikas, valoisa ja todella siisti. Sängyt aivan huiput, en muista koska olisin hotellissa päässyt niin oman selkäni makuiselle patjalle kellimään.
Suihku  ja wc olivat riittävän kokoiset ja studion nurkassa oli pieni keittonurkkaus kahvin- ja vedenkeittimineen, keittolevyineen ja jääkaappeineen. Astiasto löytyi kaapista isommallekin porukalle. Työpöydällä nökötti vielä lisänä Cupsolo-keitin.
Näillä vermeillä saatiin aamiaiset hoideltua ja päiväkahvit siemailtua oivallisesti.

Aamuvirkku on aamuvirkku lomallakin, joten kun aamiaista nautiskelimme patiollamme saimme ekana aamuna lievät sydärit kun nurmikon kastelujärjestelmä pärähti päälle puoli kahdeksalta. Vesisuihkut kaarsivat laaaaaaajaaaaaaa kaarta ja aina ääripisteissään vettä roiskui niskaamme.
Onneksi kalustus oli keveää, joten ensimmäisen aamun jälkeen löysimme sille sijainnin, jossa emme kastuneet vaikka vesisuihkut kieppuivatkin lähellä.

Seuraakaan ei puuttunut, jos ei pation tykö tullut tepastelemaan ja pörhistelemään fasaanirouva, niin ainakin joku hotellin neljästä kissasta kävi miukumassa jalanjuuressa aamurapsutuksensa.

Ja ihmeiden ihme. JOKA AAMU saimme aurinkotuolit niin halutessamme! Allasalueella oli tuoleja runsaasti eikä kukaan varannut niitä pyyhkeillään vaan altaille astellessa aina pääsi kellahtamaan lepoasentoon. Niin – minä olen juuri se äksy ämmä joka rantalomalla kilahtelee allasalueen ennakkovaratuista tuoleista. En tiedä miksi, mutta voisin heitellä pienillä kivillä niitä janttaroita, ketkä yöllisen vessavisiitin yhteydessä hipsuttelevat pyyhkeensä öiselle allasalueelle varaamaan lepolasseja JA sitten itse henkilöityvät varatuille penkeilleen iltapäivällä!
No en ole ketään heitellyt kivillä, mutta ehkä ihan vähän aukonut päätäni.
Mutta täällä ei siis tarvinnut näin tehdä ja verenpaineeni pysyi suosituslukemissa.

Puutarha oli vehreä (joka aamuinen kastelu piti siitä huolen!) ja nämä penistä muistuttavat pensaat saivat minut hihittelemään useampaan kertaan, varsinkin lukiessani Instassa jo hehkuttamaanki Olga Kokon Munametsä- kirjaa (oma postaus tulossa).
Puutarhassa oli myös lastenallas ja leikkipaikka kiikkuineen, liukumäkineen ja Suomessa (tietysti) kiellettyine karuselleineen.
Koska kausi oli vielä varsin alussa, ei hotellissa majoittunut kuin yksi lapsiperhe ja heidänkin jälkikasvunsa oli jo esiteini-ikäisiä, joten rauhallista oli elo altaillakin.

Jos oikein kaivamalla haluaa jotain negatiivista kaivaa, niin äänieristys ei ollut parhaasta päästä. Jos hotelli on täyteen buukattu ja asujaimisto rellestävää sorttia, voivat yöt olla levottomia – ellei sitten omista samanlaisia unelmakorvatulppia kuin minä (Flaren Sleeep).

Bussit kulkivat parinkymmenen metrin päästä Rodokselle, Lindokselle, Falirakiin…you name it ja Reni beachille käveli muutamaan minuuttiin.

Tämä oli sellainen paikka, minne voisin tulla yksinkin,  joskus kun haluaisin vain nollata päätä makaamalla auringossa, uimalla ja lukemalla/kuuntelemalla sata kirjaa.
Tai sitten juurikin oman rakkaan kanssa, olemaan rauhassa yhdessä, mutta lähellä kaikkea toimintaa ja vilskettä, jos siltä tuntuisi.

 

Suhteet Parisuhde Matkat