Keuhkokuume

…kaiken sen yskimisen takana oli sitten keuhkokuume.

Kävin maanantaina sairaanhoitajalla, joka ei löytänyt mistään mitään vikaa, mutta pisti lähetteen verikokeisiin ja pyysi soittamaan tiistai-aamuna uudestaan.
Soitin ja kuunneltuaan hetken yskimistäni puhelimessa toinen hoitaja passitti minut päivystävälle lääkärille.

En tosin päässyt lääkärin vastaanotolle, vaan taas minua koputteli, kuunteli ja syynäsi sairaanhoitaja, jonka mielestä myös, ei minussa ollut mitään vikaa. Hän kävi jututtamassa varsinaista lääkäriä, joka sitten kuultuaan, että minulla on biologinen lääkitys, laittoi minut keuhkoröntgeniin.

Ja tadam.

Siellähän se oli oikeanpuoleisessa keuhkossa tautipesäke. Luojan lykky jaksoin taas jankuttaa tuosta biologisesta lääkkeestä ja siitä, että se ei päästä kuumetta nousemaan, eikä aina CRP:kään nouse ennenkuin on ihan taivaissa.

Tupla-antibiootit ja astmalääkkeiden (resepti mulla ”tarvittaessa” ) tuplaus taudin ajaksi.

Ai että kun on mukavaa tämä lomailu!

Sain lääkäriltä matkustusluvan kuitenkin – meillähän on Rodoksen lähtö tällä viikolla, mutta pitää kuulema ottaa ihan lunkisti. Ei retkeilyä tai maratonkävelyjä.
Joutunee siis vain makoilemaan altailla tai merenrannalla ja hengittelemään terveellistä meri-ilmaa.

Olo on kuitenkin niin vetämätön ja harmaa, että ekaa kertaa elämässäni en jaksa edes innostua lähdöstä. Toivottavasti myrkyt purevat nopeasti, että ehtii fiilis kohota ja lomasta vielä kuoriutua mukava ja rentouttava tauko arkeen.

 

Hyvinvointi Terveys Matkat

Paska fiilis

Eka lomapäivä ja fiilis on niin maanraossa kuin vain olla ja voi.

Olen viikon potenut jotain ihme kurkkuvirusta – ei kipua mutta ääni on kuin murrosikäisellä mieshenkilöllä, oma isä ei tunnistanut ääntäni, kun hänelle soitin!
Viime keskiviikkona käväisin työterveydessä mittauttamassa tulehdusarvot, kuume kun ei mulle nouse tuon biologisen lääkkeen takia alkuunkaan. Ei ollut bakteeritulehdusta, joten ei kun vain etiäpäin.

Vähitellen semikälie on valunut alas kurkkua ja aiheuttaa järjetöntä yskimistä olin sitten missä asennossa hyvänsä. Ei auta hunajat, ei inkiväärit, ei edes apteekin mömmöt. Minä yskin. Yskin. Yskin.

Että elämä (ja loma) olisi vielä ihanampaa, kävin lauantaina töiden jälkeen kiertämässä satamamarkkinat ja tietenkin onnistuin kompastumaan sellaiseen kumiseen johtosuojaan, mitä oli viritetty kojujen väliin.
Räiskis-mäiskis-kops. Pää edessä taas kerran asfalttiin.
Oikealle puolen päätä kohosi sellainen patti, että se tarvitsisi ihan ikioman lippalakin. Ja osumaa sai niin polvi, käsi, kuin kylkikin.

Eli nyt sitten yskin, yskin, yskin – ja koskee päähän, kylkeen ja vatsalihaksiin (viikon tauoton köhiminen on aikamoista treeniä).

Ihanasti alkaneen Äitienpäivän torppasi sitten ojapohjalle ilmoitus, että toissaöinen ukkosmyrksy/trombi oli vieraillut kesämökillämme. Ajoimme katsomaan tuhoja ja oli itku päästä. Omalta tontilta on kaatunut kolmisenkymmentä puuta – saunamökin katosta puolet on lentänyt taivaan tuuliin ja sen niskassa on nippu mäntyjä-koivuja-leppiä.
Aittarakennuksen päällä on myös nippu puita.
Ylämökin ja saunan väliselle pitkälle portaikolle on kaatunut iso mänty ja kuusi.
Sähkölinjojen päälle on kaatuntu isoja kuusia monta-monta…
Positiivistakin toki löytyi – varsinaisen kesämökin tuhot olivat pienet – vain takakuisti oli ottanut osumaa, kun vieressä olleen kuusen latva oli katkennut ja pudonnut kaiteen päälle.

Rujot olivat näkymät.

Ja minua koskee päähän. Kylkeen. Polveen. Käteen.
ja minä yskin, yskin, yskin.

Nukuin viimeyönä huimaavat kaksi tuntia. Ja nekin istualtaan olohuoneen nojatuolissa.

Paska fiilis.

 

Puheenaiheet Piha ja puutarha Oma elämä Terveys