”Ja sit tää leikisti”


Tää niinku leikisti olis lähdössä matkalle ja kävis vintiltä matkalaukun mihin se pakkaisi muutaman topin ja sukkia ja pikkareita ja jotkut housut. Tää pakkaisi myös jonkun kivan retongin tai vähän nätimmän paidan ja sellaset kultaiset balleriinat jos tää vaikka menisi jonakin iltana vähän hienostelemaan ystävänsä kanssa sillai parempaan ravintolaan.
Kai tään pitäisi jotain pakkeliakin pakata –  jos ne sinne ravintolaan menisi niin pitäisi tään varmaan jotenkin naamaansa restauroida.

Tää sit mesettäs joka välissä sille kaverilleen, mikä asuis vaikka leikisti  jossain ulkomailla, vaikka Belgiassa ja ne sipisisi ja supisisi kaikesta kivasta mitä ne siellä matkalla yhdessä tekisi. Niitä vähän jännittäisi silleen kivalla tavalla, ei pahasti, kun nehän olis käyneet jo monella reissulla yhdessä ja ne tietäs, että niillä on yhdessä tosi kivaa!

Tää olis myös leikisti käynyt ostamassa uudet lenkkarit ja uudet hassut raitapöksyt, vähän niinkuin Pelle Hermannilla ja tää meinais laittaa ne jalkaansa sinne reissuun. Uudet lenkkarit vois olla huono idea, mut tään vanhat lenkkarit olis vielä huonompi idea, kun tälle vois tulla selkä kipeeks ja jalat turvota niissä risoissa paskoissa. Siis leikisti.

*****

Mutta hei!

Täähän on IHAN OIKEESTI lähdössä ylihuomenna matkalle!

Mie hyppään torstai-aamuna lentomakoneeseen ja pöristän potkurikoneella ekaks Helsinkiin ja sieltä sitten etiäpäin.  Rakas ystäväni  on myös torstaina hypännyt lentomakoneeseen Brysselissä ja me kaksi sekopää-tänttäränttää kohtaamme toisemme Riian kansainvälisellä lentokentällä ja suuntaamme yhdessä kohti vanhan kaupungin liepeillä sijaitsevaa majapaikkaamme.
Edessä neljä ihanaa päivää ihanmitätahansajakaikkea!

Blogiin päivittyy juttuja sitten reissun jälkeen, matkan aikana tyydyn Instailemaan – seuraa siis reissua sieltä, jos kiinnostaa!

Tää lähtee nyt OIKEASTI pakkaamaan.

 

 

Puheenaiheet Oma elämä Matkat

Ei muumitalossa nukuta öisin

Raahasin Lankalauantaina koko pesueen mukanani Leppävirralle, missä Vesileppiksen hiihtotunnelissa, 30 metriä maan alla pääsi astumaan Muumien Taikatalveen.

Jääluola Muumeineen avautui  26.23.2018 ja on avoinna kesäkuun 2019 loppuun saakka.
Jääveistokset on toteuttanut ryhmä toinen toistaan taitavampia veistäjiä,  mm. Maailmanmestari Lkhavgadori ”George” Dorjsuren sekä Jääveiston Suomen mestari Anssi Kuosa. Visuaalisen puolen suunnitelusta on vastannut Fantasia Works (Kuopiolainen elämystalo, jolla on asiakkaita ympäri maailman!)

Jääveistosnäyttely perustuu Tove Janssonin Taikatalvi-tarinaan, missä Muumipeikko herää kesken talviunia ja lähtee tutustumaan itselleen aivan uuteen ja erilaiseen Muumilaaksoon.

Veistosten jää on ihmeellistä! Kirkasta, mutta elävää ja valo heijastuu sen läpi taianomaisesti.

Netistä selvisi, että veistokset on valmistuneet luonnonjäästä, josta 2/3 on peräisin Lainionjoesta Lapissa ja 1/3 Puruvedeltä Etelä-Savon/Pohjois-Karjalan rajalla.
Luonnonjää poikkeaa keinotekoisesta juurikin valonheijastuksensa pohjalta, keinojäästä kun valo menee läpi kuin lasista, mutta luonnonjään ilmakuplat hajottavat valoa ”jään sisään”. Maagista!
Pikku-Myykin on hereillä ja laskee mäkeä innoissaan. Muumipeikko tapaa Uimahuoneessa asustavan Tuu-Tikin, joka on rakentanut lyhdyn ja pelkää Mörön istuvan sen päälle!  He viettävät yön uimahuoneella, mutta Muumipeikko haluaa lähteä kotiin.Muumipeikko ystävineen polttaa keskitalven kokkoa ja Mörkö saapuu kuin saapuukin lämmittelemään sen äärelle.  Ja istuu sen päälle sammuttaen sen. Kuten myös lopulta sammuttaa Tuu-Tikin lyhdynkin.Talven vieraat saapuvat ja touhua riittää, on Vilijonkkaa, Surku-koiraa, Reippailija-Hemulia ja Esi-isäkin vilahtaa maisemissa.
Lopulta tulee kuitenkin kevät ja muutkin Muumit heräävät.

Heh, siinäpä tuli Janssonin Taikatalvi Readers Digest -versiona ja muutama kuva jääveistoksista rinnalle, todellisuus paikan päällä päihittää kyllä referointitaitoni, joten jos vain pyörähdät lähimaisemissa, käy ihmeessä kurkkaamassa talviseen Muumilaaksoon!

Jääluolasta löytyy myös hieno potkukelkalla heitettävä lenkki, liukumäki, pulkkamäkiä sekä huima napakelkka!

Lämpötila luolassa on -5 astetta, joten varaa mukaan hanskat, huivi ja lämpöinen takki 🙂

Lippujen hinnat:
toukokuun loppuun:
Pääsylippu 14 €
1-3-vuotiaat 7 €
Perhelippu (2+2 henkeä) 48 €
kesäkuun ajan:
Pääsylippu 18 €
1-3-vuotiaat 9 €
Perhelippu (2+2 henkeä) 58 €

 

Kulttuuri Matkat