Voima-selfieillä itsetunto ylös

Välillä kuulee ja näkee juttuja, joissa puhutaan selfieiden ottamisesta vähän pilkalliseen sävyyn. Että se on turhaa, hyödytöntä ja itsekeskeistä, ja kuvien julkaiseminen se vasta onkin silkkaa epävarmojen ihmisten huomionhakua.

Yleensä puhuja on joku vähän vanhempi tyyppi, jonka mielestä on ihan ok jakaa ihmiset (tai siis ainakin naiset) kahteen kategoriaan: bimboihin ja normaaleihin ihmisiin. Bimbot käyttävät aikansa selaamalla kuvia itsestään, normaalit ihmiset selaavat esimerkiksi uutisia.

Ahkeran selfiekuvaajan älykkyyttä vähätellään tai ainakin kyseenalaistetaan.

Joskus on sellaisia päiviä, kun sattuu olemaan hyvä hiuspäivä ja hyvä naamapäivä samaan aikaan. Kaiken kruunaa, jos sattuu keksimään vanhoista vaatteista jonkun kiva uuden yhdistelmän tai laittaa lempivaatteen pitkästä aikaa päälle.

Olen huomannut, että kun hyvänä päivänä ottaa kuvia itsestään, siitä tulee vielä entistä parempi mieli. On niin ihanaa, kun voi fiilistellä omaa ulkonäköään. Sitä osaa myös arvostaa, kun tietää, ettei siihen aina pysty.

En ole aina tyytyväinen ulkonäkööni. Tunnen itseni kulahtaneen näköiseksi varsinkin väsyneenä. Välillä naamaan ilmestyy inhottavia näppyjä ja iltaa kohden kasvot alkavat aina kiiltää (myös niinä hyvinä päivinä, mutta silloin siitä ei jotenkin välitä). Joskus olo on niin nuhjuinen, että hävettää liikkua ihmisten ilmoilla. Vaikka olisin yksin kotona, tulee peiliin katsomisesta ikävä olo.

46381708_720198231669694_1248546739544129536_n.jpg

Olisi kiinnostavaa tietää, miksi jonain päivänä olo on ruma, ja seuraavana aivan hyvä, vaikka vaatteet ja meikit olisivat samat. Jos ulkonäkö on suhteellisen samanlainen, mutta fiilis ihan päinvastainen, on syyn pakko olla pään sisällä.

Kuvien kohdalla en ole huomannut samanlaista vaihtelua. Nätti kuva pysyy nättinä riippumatta siitä, onko minulla sitä katsoessa huono vai hyvä fiilis omasta ulkonäöstäni.

Hyvänä päivänä otetut selfiet ovatkin oikea voimavara. Tykkään katsella mielestäni onnistuneita kuvia itsestäni erityisesti silloin, kun itsetuntoni on alhaalla. Se nimittäin auttaa.

Kauneus Mieli Meikki

#lifehack: Vaihdoin sukupuoleni mieheksi Facebookissa

Sukupuoli vaikuttaa siihen, mitä Facebook olettaa minun haluavan. Tai ainakin siltä näyttää.

Listasin aiemmin firmoja/tuotteita, joiden mainoksia feediini ilmaantui. Lista näytti tältä: ​ 

Nelly

Puhtaasti kotimainen (suomalaiset kasvikset, salaattiohje)

Lindex

Lumene Matte-meikkivoide

DailyOm: Release yourself from Family Karma (o.o siis mikä???)

Meikki- ja vaatemainoksia oli paljon, mikä johtunee yksinkertaisesti siitä, että olen niistä kiinnostunut. Seuraan paljon kotimaisia ja ulkomaisia naisille suunnattuja medioita, joiden sisällöstä suuri osa liittyy kauneuteen. Voisin myös kuvitella, että monet näkemistäni mainoksista olivat sellaisia, että ne näkyvät suurimmalle osalle ikäisiäni naispuolisia käyttäjiä mielenkiinnonkohteista riippumatta.

Stereotyyppisesti pelkästään naisille suunnattuja tuotteita markkinoidaan aika paljon enemmän, kuin pelkästään miehille suunnattuja. Jos mainokset määräytyvät sukupuolen mukaan, miehet näkevät siis ehkä enemmän ”unisex” mainoksia, eli sellaisten tuotteiden ja palveluiden mainoksia, joiden käyttäjä/ostaja on yhtä todennäköisesti mies kuin nainen. Tällainen tuote voisi olla vaikkapa kahvi tai makaroni. 

Vaihdoin siis sukupuoltani Facebookissa nähdäkseni, muuttuvatko mainokset.

Hypoteesini oli, että jos mainonta määräytyy enemmän sukupuolen kuin kiinnostuksen kohteiden mukaan, niin meikkaava ”mies” (=minä) näkee vähemmän meikkimainoksia, kuin ollessani Facen silmissä vielä nainen. Miehen feedissä on silloin enemmän tilaa sukupuolineutraaleille mainoksille.

Sukupuolineutraaleja mainoksia ovat tylsien taloustuotteiden lisäksi työpaikkailmoitukset ja oppilaitosten mainokset (ainakin siis TOIVON että niitä ei ole sukupuolitettu).

Tämä on se kohta, missä asian yhteiskunnallinen merkittävyys tulee esiin. Työpaikkoja ja työntekijöitä etsitään yhä enemmän sosiaalisen median kautta, joten ei ole ihan sama kuka nämä ilmoitukset näkee. Tai kuka EI näe.

Tässä on lista mainoksista, joita sain miehenä:

Taco Bell 

Tieteen Kuvalehti

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta

Falinas.com (naisten vaatteita myyvä nettikauppa)

Suomalainen kirjakauppa

Näistä Tieteen kuvalehti, HYY ja Suomalainen kirjakauppa ovat sellaisia, joita en muista nähneeni naisena. Taco Bellistä en ole varma. Falinas.com on myös tuntematon nimi, mutta vastaavia yrityksiä on kuitenkin ollut feedissäni aiemmin.

Myöhemmin selatessani minulle mainostettiin myös työpaikkaa (Reaktor), työnhakua helpottavaa appia ja Michelin renkaita. Ja meikkejä.

Kokeilun perusteella näyttäisi siltä, että vaikka kosmetiikka- ja muotimainokset eivät kadonneet, on miespuolisella profiilillani kuitenkin monipuolisemmin erilaisia mainoksia. Jätän profiilini toistaiseksi näin ja jatkan tilanteen seurailua, koska onhan tämä aika kiinnostavaa.

On täysin mahdollista, että miespuolisen profiilin mainokset ovat minulle hyödyllisempiä, kuin naispuolisen. Ja että miehet saavat sukupuolestaan etua työnhaussa, koska he näkevät enemmän työpaikkailmoituksia.

Tässä kokeilussa oli sen verran pieni otanta, ettei mitään kiveen hakattuja päätelmiä voi tehdä. En kylläkään usko koskaan aiemmin nähneeni sosiaalisessa mediassa autonrengasmainosta.

Puheenaiheet Työ Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta