Päivän smoothie

20150810_120652m1.jpg

Yhteistyössä : Evoke

 

Pari vuotta sitten ostin kotiimme blenderin ja siitä saakka se on ollutkin ahkerassa käytössä päivittäin. Smoothie on aivan älyttömän helppo ja ravitseva välipala, johon saa halutessaan helposti hyvässä suhteessa hiilareita, proteiineja ja rasvoja. Olen Lotta Katariinan kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että smoothiet saadaan usein blogissa kuulostamaan superhienolta rakettitieteeltä, jonka ainekset on jo kaupassa mietitty grammalleen. Itse myös kokoan smoothieni enemmänkin sellaisella mitänytkaapistalöytyy-mentaliteetilla. Joskus omat smoothiekokeilut onnistuvat, toisinaan eivät, ja toisinaan paras sana kuvamaan smoothien makua on parhaimmillaankin jännä . Mutta hyväksi todettu perusrakenne mulla on pysynyt samana jo pari vuotta (kaapista kun nyt yleensä löytyy aina banaania, maitorahkaa ja mehua). 

Saat koottua helposti ravitsevan ja täyttävän smoothien esimerkiksi valitsemalla jokaisesta osa-alueesta jotakin

  1. Proteiinit : maitorahka tai heraproteiinijauhe
  2. Hiilarit: hedelmät, tuoremehu, kaura- tai muut puurohiutaleet, marjat
  3. Rasvat: siemenet (esim. pellavansiemenrouhe), pähkinät (cashew, manteli, hasselpähkinä tms), avokado
  4. (Makua antamaan: Lime, minttu, inkivääri)

Kokeilemalla selviää parhaiten se itselle kaikken paras kombo ! Jos oma luovuus ei tunnu kukoistavan, tässä vielä mun perussmoothie, jossa fiiliksen mukaan vaihdan välillä mintun ja limen esimerkiksi marjoihin ja inkivääriin:

banaania

Evoke-protskumehua

maitorahkaa

cashewpähkinöitä

kaurahiutaleita

Mauksi vielä tuoretta minttua ja  limen mehua puristettuna 

….Kaikki ainekset blenderiin ja se on siinä!

20150810_120805m.jpg

Banaani ja Evoke tuo kivaa makeutta smoothieen, kun taas lime tuo kirpeyttä. Mehua kannattaa laittaa sen mukaan, kuinka juoksevaa smoothiesta haluat, samoin maitorahkaa. Evokessa on myös se hyvä puoli, että se itsessään sisältää 10g proteiinia, joten rahkaa ei protskujen puolesta tarvitse laittaa välttämättä kokonaan (rasvaton maitorahka ei nimittäin ainakaan blogin kirjoittajan mielestä ole mikään makuelämys..)

Lisää hyviä smoothievinkkejä voit käydä lukaisemassa myös TÄÄLTÄ (Pumpui) ja TÄÄLTÄ (JohanOnFitness)! 🙂

Huippua sunnuntaita ! 

Ps. Jaa kommenttiboksissa ihmeessä oma lempparismoothiesi, niin saadaan tännekkin keittiöön jotakin uutta välillä!

Translation: Smoothie-toothie

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *