Tää on sun syys

Rakastan näitä viileitä aamuja. Unohdan vuoden mittaan sen olon ja tuoksun josta voi saada kiinni vain lyhyen aikaa kesän ja syksyn taitteessa. 

Sitä kestää muutaman viikon ja sen taian kokee vain aamuisin, parhaiten ennen kello kahdeksaa. Olen hyvin harvoin ulkona siihen aikaan, mutta viime päivinä olen onneksi joutunut astumaan ovesta ulos juuri parahiksi typertymään usvaisesta kauneudesta.

image.jpg

Nämä aamut muistuttavat minua lapsuudesta ja ensimmäisistä kouluaamuista.

Hiljainen hiekkatie ja penaalissa uudet geelikynät. Raskas ylämäki ja kylmää ilmaa keuhkoissa, korkeat metsiköt koulumatkan varrella, kaikki viileän huurteen suojassa. Päiväksi sää kuitenkin lämpenisi niin ettei kotimatkalla tarvitse enää takkia. Ilmassa tuoksui poimimattomat omenat, sienet ja marjat, ja tuntui kuin kaikessa olisi taikaa.

image.jpg

Vuosien varrella sen olon päälle on tullut kerroksia, joskus nämä aamut muistuttavat yläasteen salaisista aamutupakoista, joskus siitä syksystä kun kannoin tuntematonta seppoa vatsassani. Kipeistä rakkauksista, tutuista ja oudoista kylmistä aamuista, kaikista painavimmista vuosista, iloista ja suruista kesän tehdessä hiljalleen tilaa syksylle.

Se nappaa syleilyynsä heti ulko-ovella, se vie tyhjyyteentuijottajat kouluun ja töihin, auttaa kantamaan liian suuria reppuja ja huolia ja lähtee sitten vähin äänin pois ennen kofeiinin ja auringon vaikutusta. Yhdeksään mennessä taika on rauennut.

image.jpg

Tästä alkaa jälleen minun lempivuodenaikani: upea inspiroiva kaunis karu kostea väsynyt melankolinen pimeä turvallinen pitkä kurainen syksy. Nyt se kiehtoo, kuukauden päästä ehkä vain kyrsii.

Oli miten oli, antaa tulla.

Olen valmis.

 

 

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

orientaatioviikko

Olen viettänyt viimeisen viikon orientoituen tulevaan opiskeluun. Hullu, hauska ja ramaiseva viikko takana. Olen opiskelusta ehkä taas himpun verran enemmän täpinöissäni, joskin myös nähnyt murto-osan siitä kuinka raskasta opiskelun ja vanhemmuuden yhdistäminen voi tulla olemaan.

Maanantaina vein Sebin päiväkotiin puoli kymmeneltä. Halatessa Seb rutisti tiukasti, vilkutin itkuiselle naamalle sydän ruhjeilla mutta intoa pullollaan.

Hyppäsin ratikkaan ja köröttelin kouluun, Helsingin yliopiston päärakennukselle.

image.jpg

Päivä, pää ja viikko alkoi täyttyä tuutoriryhmistä, info- ja tervetulotilaisuuksista, opintosuunnitelmista, vihkosista ja lappusista, rakennuksista, saleista ja ihmisistä.

Järjetön määrä uusia nimiä, neljän päivän jälkeen muistin 26.

Tutustumista, juhlia ja jatkoja, kampussuunnistusta, facebook-ryhmiä ja kurssi-ilmoittautumisia.

Päivälliseksi vahvaa kahvia ja pakastepitsaa.

Naamassa näppylöitä.

image.jpg

Yhtenä iltapäivänä odotin muun ohjelman jälkeen puolitoista tuntia että pääsen kättelemään rehtoria. Sen jälkeen juoksin ratikkaan, hain räkäisen Sepon päiväkodista ja vietin illan puolikuolleena katsellen kun Seb kierii lattialla, kiljuu ja kiroilee siansaksaksi. Häntä tuntuu tympäisevän se että minä jätän hänet päivisin hoitoon, mutta toivoisin että hän ilmaisisi itseään hieman hellemmin. 

Toisaalta mikään ei voita sitä hetkeä kun menen hakemaan Sepon pitkän päivän jälkeen. Hän on niin vilpittömän onnellinen nähdessään minut, halaa lujasti ja aloittaa huutamisen vasta kotona.

Koitan luottaa siihen että tämä silmitön raivo on vain alkureaktio ja helpottuu ajan kanssa. 

Kyllähän se helpottuu, helpottuuhan?

image.jpg

Tuleva viikko lienee hieman kevyempi, ohjelmassa on lähinnä avajaiskarnevaaleja, tutkintoinfoa ja fuksiaiset.

Saa nähdä mitä kaikkea tästä tulee vai tuleeko yhtään mitään. Ainakin kiireinen, hauska ja väsynyt syksy tiedossa, siitä olen varma.

 

 

Suhteet Oma elämä Vanhemmuus Opiskelu