Kasvisruoan lisääminen sekasyöjän ruokavalioon

Destination: Happiness

Blogiani säännöllisemmin lukevat ehkä muistavat, että kirjoitin elokuussa postauksen, jossa kertoilin tavoitteistani tälle syksylle. Yksi tavoitteistani oli lisätä kasvisruoan osuutta ruokavaliostani, ja lupasin myös kertoilla myöhemmin blogissa, miten tuo tavoite lähtee toteutumaan.

Tavoitteelle oli oikeastaan kaksi erillistä syytä. Ensinnäkin, kasvisruokavalio on monilta osin terveellisempi kuin runsaasti punaista lihaa sisältävä ruokavalio. Tutkimusten mukaan punainen liha lisää syöpäriskiä; jo 65 grammaa punaista lihaa päivittäin lisää syöpään sairastumisen riskiä. Yhdysvaltain kansallisen syöpäinstituutin julkaiseman selvityksen mukaan eniten käsittelemätöntä punaista lihaa ja prosessoituja lihatuotteita syövien kuolleisuus on kolmanneksen suurempi kuin vähiten punaista lihaa syövien viidenneksen. Terveysriskejä voi alentaa huomattavasti vähentämällä lihansyöntiä tai korvaamalla punaisen lihan valkoisella lihalla, kuten kalalla tai kanalla. (Lähde)

Toinen syy muutokseen on luonnollisestikin ympäristösyyt. Koko muutos kävi yhtäkkiä entistä ajankohtaisemmaksi, kun IPCC:n ilmastoraportti julkistettiin. Helsingin Sanomat kirjoitti sunnuntaina 14.10.2018, että "Länsimaalaisten pitäisi vähentää lihansyöntiä 90 %, muuten ilmastonmuutoksen hillintä ei onnistu, varoittavat tutkijat". Jutussa kerrotaan, että ruoantuotannolla on paljon ympäristövaikutuksia; se aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöjä, metsien hakkaamista, vesipulaa, eroosiota, merien saastumista ja lajien sukupuuttoja. Jo nyt puolet maapallon jäättömästä pinta-alasta on joko karjan laidunmaata tai peltona, jossa kasvatetaan ruokaa karjalle (!!!) . Myös ruokahävikki on iso ongelma. Tutkimuksen mukaan kolmannes maailmassa tuotetusta ruuasta menee hukkaan. Eläinpainotteinen ruokavalio on tutkijoiden mukaan tehoton tapa ruokkia ihmiskunta, sillä lihasta ja maitotuotteista saadaan vain 18 prosenttia kaloreista ja 37 prosenttia proteiinista.

Kysymys tietysti voisikin kuulua, miksi en ruvennut kertarykäyksellä vegaaniksi? Eikö se kaiken järjen mukaan olisi ainoa oikea teko? Vastaus on kuitenkin se, että tunnen itse itseni ja tiedän, että minulle eivät sovi mitkään ehdottomat, kertalaakista tehdyt isot muutokset. Tarvitsen aikaa sopeutua ja oppia uutta. Mutta ehdottomasti haluan kehittyä paremmaksi tässä asiassa, ja olen koko syksyn opetellut uusia tapoja, ja opettelen lisää jatkuvasti.

Tässä muutoksia, joilla itse olen tähän mennessä muuttanut ruokavaliotani:

- Maitotuotteiden vaihtaminen kaura- tai soijapohjaisiin. Nykyään on tarjolla yhä enenevissä määrin tuotteita, jotka korvaavat täysin maitopohjaiset tuotteet. En ole juonut maitoa lukion jälkeen lainkaan ruokajuomana, eikä meidän perheessä muutenkaan käytetä maitoa kuin kahvissa. Olen nyt vaihtanut lehmänmaidon kaura-/soijamaitoon, samoin kuin ruoanvalmistuksessa käytettävän kerman kaurakermaan. Jugurtin sijaan syön kaura- tai soijapohjaista jugurttia (esimerkiksi Valion Oddlygood, Yosa, Alppro Soya). Myös kahviloissa tilaan nykyään aina latteni kasvipohjaiseen maitoon - ja se maistuu ihan huippuhyvältä! Tämä muutos ei siis ole tuntunut siltä, että olisin mitenkään joutunut "luopumaan" mistään, päin vastoin. Ja nämä kaikki korvaavat tuotteet löytyvät sieltä samasta maitohyllystä, jossa aiemminkin asioin, eli mitään ylimääräistä vaivaa ei todellakaan ole itselleni aiheutunut.

- Punaisen lihan korvaaminen kanalla tai kasvisvaihtoehdolla. Olen syönyt huomattavasti vähemmän punaista lihaa - oikeastaan vain sellaisessa "herkuttelutarkoituksessa", eli esimerkiksi kaverin synttäreillä tai tupareissa. Ja niin sen pitäisi ollakin - punaisen lihan pitäisi olla korkeintaan sellainen erikoistapauksien erikoisruoka. Arkisin olen syönyt kanaa ja kasvisruokia (valitettavasti en osaa syödä kalaa). Mutta tässä tullaan mielenkiintoiseen pointtiin, jolle silmäni ovat vasta viime aikoina avautuneet - esimerkiksi juustosalaatti ei välttämättä ole hirveän paljon parempi juttu, kuin jauhelihakastike. Juustoonhan tarvitaan maitoa, ja maito tulee lehmästä. Lehmä on jättimäinen eläin, jonka ruokkiminen ja "oleminen" kuluttaa paljon ympäristöä. Hyvä kirjoitus tästä aiheesta oli Vekuri-blogin postaus "Aiheutin 'kasvissyöjänä' enemmän päästöjä kuin sekaani". Siinä kerrotaan perustellusti, että ympäristön kannalta kanan syöminen saattaa jopa olla pienempi paha kuin juuston syöminen - juuri siksi, että kana on niin paljon pienempi eläin kuin lehmä. MUTTA. Tässä tullaan taas tähän - mistä sitä pieni ihminen voi näitä asioita tietää?! Tässähän menee pää aivan pyörälle ja tulee totaalisen voimaton olo, että kun yrittää tehdä parhaansa ja kehittyä ihmisenä, ja mitä jos tekee kuitenkin koko ajan väärin.. Siksi otan tässä kohtaa käyttöön yhden tärkeimmistä elämänfilosofioistani: lempeyden. Olen nyt tämän asian suhteen prosessiin alkupäässä, ja teen parhaani ja yritän. Se saa riittää.  Juusto on joka tapauksessa pienempi paha kuin liha, sanoo esimerkiksi tämä artikkeli.

- Meillä on nyt kotona kasvisruokapäivä. Mietin, miten saisimme kasvisruoan säännölliseksi osaksi ruokavaliotamme täällä kotona. Päätin, että meillä vietetään "meatless mondayta", ja olen kirjoittanut jääkaapin oveen listan, jossa on tuleville maanantaipäiville valmiiksi päätetty kasvisruoka. Niinpä tiedän valmiiksi joka maanantai, mitä tulen kokkaamaan, ja käyn vain töiden jälkeen kaupan kautta ostamassa ainekset. Sillä tavoin pysyn päätöksessäni kasvisruoan suhteen enkä ala nälkäisenä sooloilemaan ja osta jotain epämääräistä. Yleensä tämä ruoka riittää sekä maanantaille että tiistaille, ja toki olemme kasvisruokaa saattaneet muinakin päivinä tehdä, mutta tällä tavoin ainakin yhtenä päivänä viikossa se on nyt kiveen hakattu. Tämä oli helppo tapa myös myydä idea miehelle - hän kun vielä toistaiseksi vähän pohtii, että "mikä homma". Hyvin ovat ruoat kuitenkin hänellekin uponneet, että ei ongelmaa sen suhteen. Aloitin kasvisruokien tekemisen niistä kaikista ihan tutuista ja helpoista kasvisruoista, joita meillä on muutenkin aiemmin jo syöty - pinaattilettuja, halloum-pitaleipiä, luomuavokadopastaa, falafel-pyöryköitä, fetapastaa, tomaattikeittoa, kasvissosekeittoa... Nyt tarkoitukseni on opetella lisää uusia reseptejä. Ja tosiaan kasvisruokien lisäksi olemme syöneet enemmän myös kanaruokia, ja siten vähemmän punaista lihaa.

- Lounailla olen kokeillut uusia kasvisruokia. Söin elämäni ensimmäisen kerran nyhtökauraa, ja sehän oli hyvää! Syön ihan varmasti uudelleenkin. Lounailla olen syönyt enää tosi harvoin punaista lihaa, ja tarkoitukseni on nyt asteittain vähentää myös kanan syöntiä lounailla, koska Helsingin keskustassa on tarjolla niin hyviä kasvislounaita.

Pidin yhtenä viikkona kirjaa arkipäivien syömisistäni. Söin arkiviikon aikana 5 lounasta, joista 3 lounasta sisälsi kanaa ja 2 oli kasvisruokaa. Söin 5 päivällistä kotona, joista 1 sisälsi kanaa, 3 oli kasviruokaa ja 1 sisälsi punaista lihaa. Viikonloppuna unohdin listata ruokani, mutta luulisin silloin syöneeni 1 annoksen punaista lihaa.

Yhden asian olen huomannut vähennettyäni punaisen lihan syöntiä - kehoni viestii B-vitamiinin puutoksesta muun muassa siten, että suussani on ollut aftoja ja suupielet ovat halkeilleet. Eli kun B-vitamiinia ei enää saakaan tarpeeksi lihasta, on se otettava purkista. Sama juttu koskee myös foolihappoa. Täytynee siis käydä apteekissa hakemassa nämä lisät :)

Muuten ruokavalion asteittainen muuttaminen ei ole tuntunut oikeastaan yhtään hankalalta. En silti halua vieläkään ryhtyä ihan 100 % totaalikieltäytyjäksi minkään suhteen. Koen nimittäin, että elämä voisi hankaloitua sen myötä esimerkiksi silloin, jos mennään kylään vanhoille sukulaisille tai joihinkin juhliin, eikä sitten voisikaan oman ruokavalion takia syödä enää mitään, tai olisi ylimääräiseksi vaivaksi toisille. Mutta omassa arjessani voin totta kai tehdä näitä muutoksia, ja onkin mielenkiintoista nähdä, mihin asti nämä muutokset vievät. En ole varsinaisesti koskaan ajatellut rupeavani kasvissyöjäksi, mutta kyllä tässä varmaan aika pian ollaan jo ainakin "lounaskasvissyöjiä", sitten ehkä jo "arkikasvissyöjiä". Ehkäpä jossain vaiheessa loppuu kiinnostus ja halu koko lihansyöntiä kohtaan kokonaan, kuka tietää. Koen tämän nimenomaan prosessina ja matkana, mutta en halua ottaa hirveän isoa stressiä asiasta.

Sain juuri viikonloppuna ystävältäni muutaman uuden kasvisruokareseptin, ja niitä kokeilen innolla lähiaikoina. Ehkäpä laitan tänne blogiinkin reseptejä tulemaan, mikäli osoittautuvat hyviksi.

Mukavaa iltaa! <3

-Netta

Kuvat: Pixabay.com

Kommentit

iidis
Varpain jaloin

Hyvä Netta <3 Mulla on blogissa joitain tosi helppoja vegaanisia reseptejä ja varmaan jossakin välissä kirjoitan ylös niitä lisääkin. Kannattaa rohkeasti kokeilla myös niitä munattomia ja juustottomiakin ruokia :)

Nettanen
Destination: Happiness

Hihih jeee <3

Täytyy käydä lukemassa sun reseptit ja inspiroitumassa! :) En oo todellakaan vielä kovin hyvä näissä kasvisresepteissä, niin ideoita ehdottomasti tarvitaan. :)

henriiikka
VEKURI

Jee! Katoin youtubesta kerran videon, jossa sen lataaja kertoi antaneensa itselleen 3 vuotta aikaa siirtyä vegaaniksi. Ekana vuonna lähti punainen liha, tokana muut lihat ja vikana maitotuotteet ja kananmuna. Ruoka on tosi isossa roolissa meidän elämässä ja mitä vanhempana omaa ruokavaliotaan alkaa muuttamaan sitä vaikeampaa se yleensä on. Onneks kaupoissa alkaa olla jo paljon oikeasti tosi hyviä kasviperäisiä tuotteita. Niitä kun valitsee ni ei todellakaan tarvitse luopua yhtään mistään. Kiva postaus :)

Nettanen
Destination: Happiness

Kiitos! <3 Ja kiitos sulle myös tuosta hyvästä ja informatiivisesta postauksesta; oon keskustellut asiasta sittemmin monen kaverinkin kanssa, kun koin tämän "valaistumisen" sun postauksen lukemisen jälkeen :D

Kolme vuotta kuulostaa ainakin sopivan realistiselta ajalta. Luulen, että itse pystyisin hieman nopeampaankin tahtiin, mutta en tosiaan mihinkään sellaiseen "yhdessä yössä vegaaniksi" -hommaan, koska tunnen itseni ja tiedän, että se ahdistaisi ja stressaisi mua. Mutta esim punaisesta lihasta mun lienee helppoa luopua nopeammin kuin vuodessa, koska en ole tähänkään mennessä syönyt kuin jauhelihaa. :D

Toi on kyllä niin totta, että kaupoissa on tosi paljon hyviä kasviperäisiä tuotteita nykyään! Pitää vaan osata poimia ne ostoskoriin ja mun tapauksessa, pitää nyt opetella valmistamaan niistä hyvää ruokaa. Work in process :D

A.S. (Ei varmistettu)

Mahtavaa! Hienoja ja tärkeitä muutoksia, ja muutenkin suhtautumisesi kuulostaa todella järkevältä ja toimivalta.

Maitotuotteiden korvaaminen kasvispohjaisilla vaihtoehdoilla on onneksi nykyään melko helppoa ja maunkin puolesta monet kasvispohjaiset tuotteet pärjäävät hyvin maitotuotteille. Ennen käytin kahvissa vielä lehmän maitoa, vaikka muuten olinkin kasvissyöjä, mutta jossain vaiheessa siirryin kaurajuomiin, ja pidän kovasti mausta (Rainbow ja iKaffe ovat suosikkejani). Ainoa huono puoli on hinta, joka on ikävän usein kasvispohjaisissa vaihtoehdoissa kalliimpi. Toivoisin siis, että hinnoittelullakin voitaisiin edistää kasvistuotteiden käyttöä maidon ja lihan sijaan.

Ja tuo B-vitamiini (erityisesti muistaakseni B12) on sellainen, josta kasvissyöjillä on helposti puutetta, mutta onneksi tämäkin on helppo korjata sopivilla lisäravinteilla. Itselleni on suositeltu ainakin Veg1-nimistä tuotetta, jossa on huomioitu juuri vegaanisen ravitsemuksen "puutteet", ja itse käytän siis tätä. Joihinkin kasvipohjaisiin juomiinkin on kyllä onneksi lisätty B12-vitamiinia, joten sekin auttaa vähän :)

Nettanen
Destination: Happiness

Voi kiitos paljon! :)

Mä oon kokenut myös tosi helpoksi tuon maitotuotteiden korvaamisen kasvipohjaisilla. Mistään ei ole sen suhteen todellakaan tarvinnut "luopua". :)  Tuo on kyllä ihan totta, että kasvipohjaisten tuotteiden hinta on tällä hetkellä korkeampi ja ehdottomasti siihen pitäisi jollain tavalla puuttua - esim valtion puolelta enemmän tukia kasviversioiden tuottajille tms.

Hei kiitos vinkistä, toi Veg1 voisi olla hyvä hankinta mullekin! Luin että tuo B-vitaminin puutos on tosi yleinen kasvissyöjillä, samoin foolihapon ja sit myös raudan. Eli täytyykin nyt mennä apteekkiin ja osta purkissa täydennystä näihin aineisiin. 

Laura/ Tässä kaupungissa tuulee aina (Ei varmistettu) http://tassakaupungissatuuleeaina.blogspot.fi

Me aloitettiin sama prosessi joku vuosi sitten, siis liharuokien vähittäinen korvaaminen kasviksilla, ja nykyään syön kanaa tai punaista lihaa enää joitain kertoja viikossa. Lounaalla syön aina kasvisruokaa ja vastaavasti lapset syövät silloin koulussa tai päiväkodissa sekavaihtoehdon, mikä on meille hyvä, sillä vaikeinta on ollut totuttaa pojat linsseihin, tofuun, soijasuikaleisiin ja uuteen ruokavalioon ylipäätään - mieshän meillä on ihan messissä, sillä jaamme saman ilmasto- js terveysahdistuksen. Mun blogista löytyy kuukauden vegen alta hyviä kasvusruokareseptejä, mitä kokeilla! Itsekin kipuilen vielä juuston kanssa, jonka käyttöä pitäisi saada vähennettyä, mutta toisaalta se on nykyään kahvimaidon lisäksi ainoa käyttämäni maitotuote, joten olen itselleni armollinen.

Nettanen
Destination: Happiness

Kiitos kommentista! <3

Kuulostaa tosi hyvältä myös teidän prosessi! Mä oon positiivisesti yllättynyt, että mun mies on myös ollut ihan myötämielinen muutosta kohtaan - kuvittelin, että hän olisi sellainen "stereotyyppinen mies" tässä asiassa, että ei lihasta hevillä luovu. Mutta hyvin  hänelle on nämä kasvipöperöt maistuneet, toki olenkin tarkoituksella aloittanut niistä vanhoista tutuista ja pikkuhiljaa lisännyt joukkoon uutta. 

Täytyy käydä sun blogissa hakemassa resepti-inspiraatiota; en todellakaan osaa vielä kauhean montaa kasvisruokaa omasta päästäni heittämällä. :D 

Juusto tulee olemaan mullekin kompastuskivi.. :( Täytyy miettiä jossain vaiheessa, tulisko siitäkin sellainen viikonloppujen erityisherkku vai miten. Tällä hetkellä tavoittelen nyt sitä, että punainen liha jäis multa jossain vaiheessa kokonaan pois (poislukien ehkä noi sukulaisvierailut/juhlat).

Vierailija (Ei varmistettu)

Asenneilmapiirin kannalta on oikeastaan tärkeämpää se, että sekasyöjät alkavat valitsemaan kasvisruokia esim. lounaaksi ja hyvä olisi jos perusteluina käytettäisiin ennen kaikkea ruoan makua. Aiemminhan ja varmasti edelleen monissa paikoissa käytäntö on se, että kasvisruoat on tarkoitettu vain kasvissyöjille mikä monen silmissä tekee niistä sellaisia, joita lihaa syövä ei voi syödä, koska ei ole kasvissyöjä.

Nettanen
Destination: Happiness

Kiitos kommentistasi, erittäin hyvä pointti! :) Olen samaa mieltä ehdottomasti. Se, että sekasyöjät näyttävät toisilleen mallia, että ilman punaista lihaa pärjää erinomaisesti ja kasvisruoka on HYVÄÄ ja LAADUKASTA, on erittäin tärkeä juttu ja saa aikaan ison muutoksen. 

Muistan kyllä omilta yläaste- ja lukioajoilta, kuinka kouluruokalan kasvisvaihtoehdot olivat jotain aivan käsittämätöntä.. Epämääräistä mössöä, josta ei tiennyt mitä se oli. Suppea valikoima mautonta tai jopa pahanmakuista ruokaa ei tosiaan houkutellut ketään kasvissyöjäksi. Onneksi ajat ovat muuttuneet ja kasvisvaihtoehtoja on nykyään pilvin pimein, ja nimenoman niitä laadukkaita! :)

Kide (Ei varmistettu) http://lusikkalaatikko.blogspot.com

Kuulostaa hyvältä Netta! Itse harmittelen, kun en voi vegaaniuteen siirtyä, kun sairauden takia jo kaikki viljat ja maitotuotteet ovat poissa laskuista eivätkä palkokasvitkaan sovi kuin satunnaisesti käytettynä, eläinproteiinin säännöllinen syöminen on siis enemmän tai vähemmän pakollista mulle. Useamman kerran viikossa tulee silti kasvisruokaa syötyä, joka aterialla ei tarvitse sitä proteiinia niin paljon vetää. Ei kai voi kuin tehdä parhaansa niissä rajoissa kuin mitkä ovat itselle mahdolliset.

Nettanen
Destination: Happiness

Voi kiitos! <3

Näissäkin asioissa on ihan ehdottomasti mentävä oma terveys edellä! Mulla on myös disgnosoitu ibs ja sen takia kaikki ruoka-aineet ei sovi mun vatsalle - juurikin esim jotkut palkokasvit aiheuttaa pahoja vatsaoireita. Mulla vatsan kunto vähän aaltoilee ja "hyvän kauden" aikana sopii monikin juttu ja sitten taas huonomman vaiheen aikana ei sovi oikein mikään, eli vähän sellaista tilanteen mukaan elämistä tämä mulla on.

Tosi kiva, että syöt silti useamman kerran viikossa kasvisruokaa! :) Mä oon huomannut sen, että kasvisruoasta ei myöskään tule niin "ähky" ja väsynyt olo, kuin jos syö punaista lihaa vaikka pihvin muodossa. Eli ihan jo se parempi olokin kannustaa mua syömään enemmän kasvisruokaa.

Ihanaa loppuviikkoa! <3

Siinä kaikki

Kiva postaus! Mäkin otin meatless Mondayn käyttöön jokin aika sitten, ja oon koittanut keskittyä silloin vegaanisiin resepteihin ja opetella uutta. Lisäksi kokkaan niin isoja määriä, että käytännössä syömme samaa ruokaa useampana päivänä. Suosittelen Chocochili-blogia sulle reseptien löytämiseen!

Nettanen
Destination: Happiness

Voi kiitos paljon, ihanaa kun kommentoit! <3

Mahtavaa, että sulla on sama proggis kuin mulla menossa! :) Ja meillä on sama homma, että siitä yhdestä ruokasatsista kyllä riittää yleensä useammaksi päiväksi ja/tai töihin evääksi. Itsekin olen päättänyt nyt opetella uusia reseptejä ja täytyykin ehdottomasti tsekata myös tuo Chocochili-blogi, kiitos vinkistä! :)

Kommentoi