Miten tehdä lentojen päästöhyvitykset

Olen kertonut, että meillä sattui tänä vuonna vähän hupsusti – kesäkuulle osui lähes peräkkäin kaksi lentoreissua – Italiaan ja Ranskaan. Lomille lähteminen pitkästä aikaa oli kyllä kivaa ja hauskaa, mutta koin myös paljon huonoa omaatuntoa aiheuttamistani lentopäästöistä. Totesinkin heti, että vähintä mitä voin tehdä, on hyvittää omat lentopäästöni. Jos on varaa matkustaa lentäen, niin täytyy myös olla varaa maksaa päästöhyvitys. Olenkin itse päättänyt, että joka ikinen kerta kun lennän, tulen kompensoimaan lentopäästöni.

Luin juuri Hesarin sivuilta, että tällä hetkellä alle 10 % suomalaisista (jotka lentävät) kompensoivat omat lentopäästönsä. Se on pieni prosentti, mutta toivottavasti kasvaa koko ajan. On helppo uskoa, että lentopäästöjen hyvittäminen ei tällä hetkellä ole vielä kovin yleistä, sillä kun kyselin vinkkejä lentopäästöjen hyvittämiseen Instagram Storyjeni puolella, sain vain yhden ainoan vastauksen ihmiseltä, joka oli päästönsä hyvittänyt.

Olen itse matkustellut melko vähän, mutta olen siinä käsityksessä, että ainakin joiden lentoyhtiöiden lentolippuja ostaessa voi päästöhyvityksen tehdä jo lippujen oston yhteydessä. Tämä on kyllä varsin kätevää, ja voisin kuvitella itse tekevänikin noin. Toisaalta ainakin Ylen mukaan Finnair tarjoaa tällä hetkellä lentojen yhteydessä mahdollisuutta ostaa 1-6 euron hintaisen päästöhyvityksen. Artikkelin mukaan se on kuitenkin todellisuudessa aivan liian pieni hinta kattamaan lennon aiheuttamat todelliset päästöt.

Itselläni oli tällä kertaa molempien lentojen suhteen sellainen tilanne, että en itse ollut lentolippuja hankkiva osapuoli, joten en voinut tehdä lentojen päästöhyvityksiä lippujen oston yhteydessä. Niinpä päädyinkin jälkikäteen tutkimaan vaihtoehtoja, joissa päästöhyvitys tehdään erikseen, yleensä siis vasta lentolipun ostamisen jälkeen.

Päädyin googlailemaan pitkän tovin, ja seuraavat tavat ovat hyviä lentopäästöjen hyvittämiseen:

Tee lentojen päästöhyvitys asiaan erikoistuneen palvelun kautta. Palveluntarjoajia on nykyään luonnollisestikin olemassa hurja määrä, ja helposti voikin mennä sormi suuhun sen kanssa, mihin sivustoon uskaltaa oikeasti luottaa ja mihin ei. Siksi karsin itse joukosta jäljelle ne, joilla on WWF:n myöntämä Gold Standard -sertifikaatti. Omassa mielessäni se lisää palvelun luotettavuutta ja uskon voivani luottaa siihen, että maksuni todella käytetään oikean asian hyväksi. Jäljelle jääneet palvelut ovat Myclimate & Atmosfair. Molempien palveluiden käyttö on todella helppoa ja nopeaa. Sivulla syötetään laskuriin lennon tiedot, jonka jälkeen palvelu laskee hyvitettävän summan. Maksun voi suorittaa sivustolla helposti esimerkiksi luottokortilla.

Lahjoita rahaa ympäristöjärjestölle. Hyviä kohteita ovat esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliitto, WWF tai Greenpeace. Lahjoitettavan summan voi laskea lentolaskurisivulla (eli edellisessä kohdassa mainitut MyClimate & Atmosfair) ja maksaa summan sitten helposti kertalahjoituksena järjestön sivujen kautta. Toinen vaihtoehto on liittyä järjestön kuukausilahjoittajaksi ja lahjoittaa kuukausittain tililtä tietty summa järjestölle.

Tue kotimaista luonnonsuojelua ostamalla esimerkiksi ikimetsää tai suota. Myös tässä tapauksessa voit laskea lahjoitettavan summan lentolaskurisivulla (Atmosfair tai MyClimate) ja esimerkiksi ostaa ikimetsää Luonnonperintösäätiön sivuilta tai suota Suomen luonnonsuojeluliiton hallinnoimasta Hiilipörssistä.

Näin päädyin itse hyvittämään tämän kesän lennot

Minulla oli siis kompensoitavanani kesäkuulta kaksikin eri matkaa – Italian reissu ja Ranskan matka. Päätin, että kompensoin molemmat reissut eri tavoin, jotta rahani käytetään hieman eri tyyppisiin hankkeisiin. Ensin päätin kompensoida Italian-matkan lennot käyttämällä siihen erikoistunutta sivustoa. Valitsin ilman sen kummempaa syytä Atmosfairin, jonka käyttö oli tosi helppoa. Italian matkan kompensaatioksi yhdeltä henkilöltä tuli 17 euroa, ja maksoin sen luottokortilla palvelun omilla sivuilla.

Ranskan matkan halusin hyvittää jollain toisella tavalla. Laskin ensin Atmosfairin laskurilla lennon hyvityshinnan, joka oli 16 euroa. Olisin halunnut ostaa suota Hiilipörssissä, mutta minimimaksu siellä oli 50 euroa. WWF:lle en halunnut lahjoittaa tällä kertaa, koska jo 10 vuoden ajan tililtäni on mennyt heille kuukausilahjoitus. Lopulta päätin tehdä lahjoituksen Suomen Luonnonsuojeluliiton sivuilla, koska pidän heitä erittäin luotettavana ja tärkeänä toimijana. Lahjoituksen tekeminen heidän verkkosivuillaan oli helppoa, ja lahjoitusta tehdessä sai valita, mihin työhön haluaisi rahansa kohdistettavan – itse valitsin tietysti ilmastotyön.

Mielestäni lentokompensaatioiden summat olivat varsin kohtuullisia – niin kohtuullisia, että jos raaskii lentää, raaskii kyllä maksaa siihen päälle päästöhyvityksensä. Totta kai täytyy muistaa, että lentokompensaation maksaminen ei poista sitä tosiasiaa, että lentäminen saastuttaa paljon, ja vaikka kuinka maksaisinkin kompensaationi, ovat lentopäästöt silti yhä olemassa. Mutta ajattelen niin, että kompensaation maksaminen on vähintä mitä voin tehdä. Sen lisäksi täytyy toki miettiä omia vuosittaisia lentokilometrejä, lentää vain suoria lentoja ja elää ekologisesti jokapäiväisessä elämässä. Ja näihin kaikkiin asioihin toki pyrin parhaani mukaan itsekin.

Vaikka lentämisestä on blogimaailmassa kirjoiteltu viimeaikoina aika paljonkin, niin yllättävän vähän on keskusteltu lentopäästöjen hyvittämisestä tai esimerkiksi siitä, miten se tehdään käytännössä. Löysin kuitenkin ihanalta Homevialaura-blogin Lauralta myös tekstin aiheesta, käykää lukemassa jos aihe kiinnostaa.

Onko siellä muita, jotka ovat hyvittäneet lentopäästönsä? Tämä aihe on mielestäni tosi tärkeä ja halusin ehdottomasti nostaa sitä esiin blogissa. Ja siksi haluankin haastaa myös teidät ihan kaikki lukijat ja myös blogikollegat hyvittämään seuraavan lentonne! Otatteko haasteen vastaan? 🙂 Lisäksi toivon, että ette tee sitä vain hiljaa omassa kammiossanne, vaan nostetaan asiaa yhdessä esiin somessa, jotta muutkin ihmiset havahtuvat toimimaan samoin. Oletteko messissä? 🙂

-Netta / Instagram @nettafrancesca

Lue myös:

Apua, kesällä on tiedossa kaksi lentomatkaa

Koetko ilmastoahdistusta?

30 x ekoteko arjessani

Ekologisuus kuuluu kaikille, ei vain marginaalille

puheenaiheet matkat vastuullisuus ajattelin-tanaan
Kommentit (7)
  1. Mä oon mukana tässä haasteessa 🙂
    https://www.lily.fi/blogit/uusi-paiva/

    1. Jee, ihan mahtavaa! <3 Päästöhyvitysten tekeminen oli kyllä tosi helppoa ja mielestäni myös kohtuuhintaista. 🙂

  2. En tiedä milloin seuraavan kerran lennän, mutta ajattelin, että voihan tuota soveltaa myös laivamatkailuun. Laivat ovat myös ihan tosi pahoja päästökoneita. Niissähän on dieselmoottorit..

    1. Tosi hyvä idea! Tuolla sivustolla, jota itse käytin, pystyi muuten laskemaan päästöhyvityksen myös nimenomaan laivamatkalle 🙂

      1. Mahtavaa! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *