Kaikki italialaiset poikaystäväni

Alkuun haluan sanoa, etten missään nimessä seuraa urheilua urheilijoiden ulkonäön vuoksi. Sitten voimmekin puhua miehistä. Oli vuosi 2000 ja kesä. Jalkapallon Euroopan mestaruuskisat järjestettiin Belgiassa ja Alankomaissa. Omat ystäväni eivät olleet kiinnostuneita penkkiurheilusta. Heille jalkapallo oli maailman tylsin laji, jonka seuraaminen oli kidutusta.

Juoduin siis turvautumaan kepulikonsteihin. En yrittänytkään myydä heille hienoa lajia tai tekniikkakikkailua. Mainostin heille miehiä. Pian meillä kaikilla oli omat ulkomaalaiset poikaystävämme.

Yhdelle oma unelmien poikamies oli Italian Alessandro Nesta. Hikipantainen adonis. Kasvot kuin kreikkalaisella jumalhahmolla. Toinen ystäväni unelmoi Portugalin maalivahdista Vítor Baíasta. Kyseessä oli mies, jonka kasvot olivat kuin kiveä. Yllättäen hänkin käytti hikipantaa. Muistini pätkii osin, mutta toivottavasti en pahasti valehtele, kun sanon, että yksi ystäväni fanitti Portugalin Costinhaa. Tämä ystävä oli oman tiensä kulkija ja valitsi Costinhan kenttäpuolisokseen tämän söpön ja persoonallisen olemuksen vuoksi. Syynsä on kullakin.

Oma jalkapallopoikaystäväni oli Italian Fabio Cannavaro. Vanttera ja voimakas pakki. Hänellä oli myös hikipanta. Joku niissä hikipannoissa taisi kiehtoa.

Lopuksi haluan vielä painottaa, että tämä poikaystäväkuvio syntyi epätoivoisessa tilanteessa ja olosuhteiden pakosta. Lopputulema oli kuitenkin hyvä ja toivottu. Pystyimme kaikki katsomaan pelejä yhdessä. Eri syistä toki, mutta kokemus oli kaikille sykähdyttävä. Jalkapallo todellakin yhdistää ihmisiä.

Suhteet Rakkaus Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Kierrokset kovenee

No niin. Nyt on aika palata kaiken maailman naurettavien talvilajien jälkeen oikean urheilun pariin. Puhun tietysti jalkapallosta. Peli, joka voi olla viihdyttävä päättyessään 0-0-tulokseen. Peli, jossa ihmiset potkivat palloa katsomon hurratessa.

Olen päässyt muutaman kerran seuraamaan Espanjan La liga-pelejä ihan oikeasti katsomosta käsin. Muistan ensimmäinen kokemukseni ja sen seurauksena saamani valaistumisen. Oli rauhallinen sunnuntaipäivä. Kaupungin väki vaelsi kohti stadionia ja niin tein myös minä pikkuveljeni kanssa. Olimme hankkineet (mahdollisesti epähuomiossa) liput kentän tasolle toiseen päätyyn. Kun pelaajat astelivat viheriölle, he näyttivät kuvakulmasta johtuen aivan saman kokoisilta kuin me. Tavallisilta ihmisiltä, perusjampoilta, kadun tallaajilta. Sitten tuomari puhalsi pilliin ja peli alkoi. Miehet alkoivat pelailla palloa ja juoksennella ympäriinsä. Katsomossa monta tuhatta ihmistä kannusti ja mekkaloi. Tajusin että jalkapallo on samaan aikaan aivan naurettava ja nerokas laji. Se ei tosiaan ole muuta kuin pallon peluuta ja potkimista. Ja sittenkin se on juuri sitä ja se siinä on niin hienoa.

Mestarien liigan neljännesvälierät jatkuvat tällä ja ensi viikolla. Pystyykö PSG laittamaan kampoihin ilman Neymaria? Itkeekö Gigi Buffon huomisessa pelissä ilosta vai surusta? Saako Alexis Sanchez ikinä iloa elämäänsä vai tuottaako Manun champparitaivalkin vain tuskaa? Kuinka kiihtynyt Antonio Conte tulee olemaan ensi viikon pelissä? Nämä ja monet muut kysymykset ratkeavat tämän ja ensi viikon aikana.

Jalkapallon maailmanmestaruuskisojen alkuun on muuten juuri tänään 100 päivää aikaa. 100 päivää. Täytyy alkaa viritellä vastaanottimia, varata jääkaappiin ruokaa sekä hyväksyä se, että alkukesä kuluu sisätiloissa. On se upea laji.

Hyvinvointi Liikunta Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta