Maaginen musiikki – Laillista dopingia

koss2.jpg

Musiikki on minulle erottamaton osa urheilusuoritusta. Pahimpia ensimmäisen maailman ongelmiani ovatkin esim. ne hetket kun olen unohtanut muuttaa uuden soittolistan offline -tilassa toimivaksi ja musiikki pätkii treenin aikana… Tai ne, kun unohdan kuulokkeet kotiin. Niin tai varsinkin ne, kun lempikuulokkeet hajoavat kesken intervallitreenin! ARGH!!

Useat eri tutkimukset ja niistä kertovat artikkelit vahistavat näkemystäni siitä, miten paljon musiikki voi treenisuoritusta parantaa. 

 

 

Eräässä tutkimuksessa koehenkilöt polkivat kuntopyörällä kolmena eri kertana. Kappaleet olivat jokaisella kerralla samoja, mutta tempoa muutettiin kahdella jälkimmäisellä kerralla 10% alkuperäistä hitaammaksi, tai nopeammaksi. Muutoksista ei kerrottu koehenkilöille.

Kun musiikkia hidastettiin, myös polkemisvauhti ja syke hidastuivat. Luonnollisesti, myös tempon nopeuttaminen aiheutti samankaltaiset muutokset: Polkeminen oli vauhdikkaampaa ja syke korkeammalla. 

Vauhdikkaampi musiikki ei tehnyt kovemmasta treenistä miellyttävämmän tuntuista, mutta motivoi treenaamaan kovaa ja auttoi epämiellyttävien tunteiden hyväksymistä.

 

 

Aivomme seuraavat luonnostaan rytmiä ja kävely ja juokseminen oikean biisin tahtiin tuntuu parhaimmillaan suoraan musiikkivideosta tai urheilumainoksesta leikatulta täydelliseltä pätkältä. Musiikin avulla kestävyys voi lisääntyä jopa 15%!

Aika siistiä.

Itse saan konkreettisimman hyödyn musiikista aamuisin tekemiini intervallitreeneihin. Olen valikoinut sekä Spotifyn että puhelimen musiikkisoittimen soittolistoille biisejä, joissa on hyviä nostatuksia ja räjähtäviä kertosäkeita, joiden aikana jalat vaan nousevat nopeamminsen sen n. 15-20sec räjähtävän suorituksen ajan.

Joskus sitä ihan yllättyy, että noinkos täysillä sitä pääsee tarvittaessa kulkemaan! Miettikää, miten hyviä tuloksia saisin, jos soveltaisin treeneihin vielä tätä hieman kyseenalaista Australialaista motivaatiotekniikkaa 😉

Linkistä tulikin mieleeni: Uskon, että uiminen ja muut vedessä harrastettavat lajit ovat tämän takia itselleni urheiluna ja yksin suoritettuna haastavia, sillä vedenkestävät mp3-soittimet ovat kalliita ja kömpelöitä, eikä uimahalleissa enää soi musiikki :(.

 

Välineet

koss1.jpg

Omat treenipoppini kuuntelen suoraan puhelimeen ladatusta spotifystä – mulla on premium enkä siitä enää luovu – mutta sitäkin tärkeämpää ovat hyvät kuulokkeet. Niitä löytyy kassien pohjilta monia, mutta eniten käytetyt ja kaikin puolin parhaat ovat ylemmässä kuvassa näkyvät KOSS Spark Plugit.

Kuulokkeet blokkaavat muut äänet täysin, toistavat musiikin todella hyvin, pysyvät korvissa kovassakin pomppimisessa ja korvavaikun puhdistaminen vaahtomuovisista napeista on jotenkin todella tyydyttävää :BB

Loistavien kuunteluominaisuuksiensa lisäksi Spark Plugit toimivat loistavasti korvatulppina! Muutaman viime kuukauden aikana pääni on ollut räjähtää kaikkien hoidettavien asioiden paljoudesta ja huomasin monesti treenin loppupuolella, etten ole Zenmäisesti kuunnellut koko aikana yhtään mitään. Käy se joskus niinkin 🙂

Edelliset plugit hajosivat reilun vuoden aktiivisen käytön jälkeen, mutta kävin hyvillä mielin ostamassa uudet verkkokaupasta ja yhteinen taipaleemme on jälleen alkanut.

 

 

Kuunteletteko musaa treenatessanne ja mikä on ultimaattisin treenibiisi?

 

p.s. Postauksen seassa pyörivät biisit ovat aamulenkkilistaltani ja niistä löytyy hyvät nostatukset, täysillä tykittämisen kohdat ja suvannot sykkeen tasaamista varten. Spotify -käyttäjät voivat tsekata koko listan täältä! Lähdenkin tästä vähän polkemaan ja isken luurit päähän 😉

 

Hyvinvointi Liikunta Mieli Musiikki

TPK: Tuplatreenipäivä

kuva-17.jpg

Tuplatreenipäivissä parasta on ehdottomasti se, että pitää syödä enemmän 😀 Syömisestä tulikin mieleeni, että käytiin PT-henkilön kanssa eilen aamusta InBody -mittauksessa, mistä kerron lisää toisella kertaa. Siellä karu.. Tai no ei nyt mitenkään karu, vaan ihan vain totuus lävähti taas naamalle. Reilu 10kg puhdasta rasvaa pitäisi tiputella, ennen kuin olisin paperilla ihannekunnossa. NO TIPUTELLAAN SITTEN! Lihasmassa oli onneksi aivan normaalin ylärajalla, eli jotain juhlimisen aihettakin löytyi 🙂

Tästä informaatioiskusta inspiroituneena ja vapaahkon kesän siintäessä edessäni, voinkin keskittyä treenaamaan ja syömään hyvin. Kyllä ne ylimääräiset sieltä hiljalleen sulavat, kun ovat sulaneet tähänkin asti. Enpä silti ajatellut aloittaa itseni vihaamista tai rääkkäämistä, saati sitten karsia herkkuhetkiäni 🙂

Olisinpa vain käynyt InBody -mittauksessa jo syksyllä, niin tähän asti tapahtuneen muutoksen näkisi ihan konkreettisina lukuina! Ensi syksynä sitten uusi yritys ja paremmat tulokset. Mutta sitten niihin treeneihin: 

Aamulla suuntasin taas kohti portaita, joissa tein 7 nousua jokaiselle askelmalle astuen – niitä on muuten 53kpl – ja kolme nousua joka toiselle loikkien. Treenin jälkeen olo oli kuollut ja ihana! Lainakodissa odotti onneksi iso annos herkkurahkaa.

Aamutreenit ovat ihania, koska niillä saa päivän hyvin käyntiin ja niiden tekemisen on iltapäivällä unohtanut kokonaan!

 

kuva-1.jpg

Salilla oli vuorossa corepäivä, mihin yhdistin yhden matalan sykkeen aerobisen treenin. Iltapäivä näytti siis tältä:

 

Lämmittely kuntopyörällä 40min 135-140 BPM

Lankku-polvet rintaan -rutistus renkaissa 3 x 8

Russian barbell twist tanko 1 x 8, tanko + 5kg 2 x 8, tanko + 10kg 1 x 8 / kylki

Kylkitaivutukset kahvakuulalla 20kg x 8 /kylki

Vatsarutistukset jyrkässä penkissä 3 x 12 

+ venyttelyt kaikki alakropan isot lihakset läpi 2 x 30sec

 

kuva-18.jpg

Pieni onnen hetki ennen venyttelyjä, joiden aikana aika tuntuu pysähtyvän ja tuskan ikuiset lieskat polttavat jalkoja…. Ne venyttelytunnit on vieläkin to do -listalla!

Kävin muuten eilen kaupungilla ja löysin fantastisia, kevyttä migreeniä aiheuttavia treenisukkia Gina Tricotista:

 

kuva.jpg

 

Hyvinvointi Hyvä olo Liikunta Mieli