Viljaton elämä osa 2: Miten muutos tapahtui?

2.jpg

Viljattomasta elämästä postaaminen jäi ihan liian pitkäksi aikaa, koska tahdoin paneutua asiaan rauhassa. Jostain on kuitenkin ihan pakko aloittaa, joten yritän tehdä sen nyt, oli lopputulos mikä hyvänsä! Viljatonta ruokailua on tällä hetkellä takana useita kuukausia aina huhtikuusta asti, enkä ainakaan omien tietojeni mukaan ole lipsunut siitä kertaakaan. Viljoja edelleen syöville ajatus ilman niitä elämisestä vaikuttaa joka ikinen kerta olevan shokki, ja ymmärtäähän sen. 

Keittiön kaapeista löytyy yleensä jauhopussi jos toinenkin, leipälaatikossa on vähän ruispaloja ja sämpylöitä ja kattilassa porisee spagettia. Itse en ole kaivannut mitään näistä, päästettyäni kerran irti. Kaikelle löytyy korvikkeita, ja lopulta pää tottuu ja tykästyy aivan toisentyyppisiin ruokiin. 

Oma viljattomuuteni starttasi aikamoisella cold turkey -tyylillä. Ensin nimittäin söin 3 päivää pelkkää oliiviöljyllä, inkiväärillä, chilillä ja suolalla maustettua basmatiriisiä, kunnes vatsani rauhoittui. Tämän jälkeen jouduinkin nestepaastolle ennen tähystystä, ja nautiskelin pelkästään mehuja ja lihalientä! Tähystyksen jälkeen jatkoin samaa riisilinjaa, mutta varovasti kanaa ja vihanneksia lisäten. 

Siitä olen sitten ainesosa kerrallaan lisäillyt tavataa takaisin lautaselle! 

 

8.jpg

Muutamaan otteeseen vatsani on taas oireillut, yleensä jonkun herkkuviikonlopun jäljiltä, ja yritänkin vielä pohtia mitkä muut tuotteet saavat vatsani raivotilaan. Olen jopa miettinyt, pitäisikö minun napata kunnolla takapakkia, ja kokeilla hommaa uudestaan suppeammin, vain yksi ruoka-aine kerrallaan.. 

Muiden viljaton kokeilu tuskin alkaa yhtä radikaalisti kuin minulla! Voin kyllä suositella seinään lopettamista, jos ruokavaliosi perustana eivät ole pasta ja leipä ja varsinkin, jos vatsasi oireilee jollain tavalla.

Jos viljaperäiset tuotteet taas ovat pääasiallinen energianlähteesi, et kärsi mistään huomattavista oireista mutta haluaisit silti kokeilla, kannattaa juttuun tutustua hieman ja vähentää samalla viljatuotteiden käyttöä vaikka parin viikon ajan. Vaihda pasta riisiin ja kokeile vaikka paleoleivän paistamista, ne saattavat maistua yllättävän hyviltä! 

Tässä mun omat otteet siihen, miten selvisin testijaksosta kivuttomasti.

 

6.jpg

Ota selvää, mitä kaikkea kivaa uuteen ruokavalioosi kuuluu!

– Lähden ensi perjantaina Portugaliin, ja reissun ajaksi olen tekemässä ainakin postaukset Viljaton elämä osa 3: Ethän sä saa syödä enää mitään!!?, Viljaton kauppakassi, sekä ateriaehdotuksia parilta päivältä. Jos punnitset viljattoman ruokavalion aloittamista mutta tarvitset konkreettisempia vinkkejä, nassuta kaapit tyhjäksi ennen näitä postauksia 😉

Sitä ennen vinkkejä voi etsiä esim. tämänhetkisestä lempiblogistani Luolalaboratioriosta , ja nopeana vinkkauksena sanon: vihannekset ja kasvikset, hedelmät, liha, kananmunat, riisi, quinoa, pähkinät, luomuvoi sekä eriaiset öljyt. 

Omasta ruokavaliostani puuttuu viljojen lisäksi toki paljon muutakin, mutta näiden kieltojen kanssa en ole yhtä ehdoton.

 

7.jpg

Ota selvää, missä kaikessa on viljoja – ja etenkin vehnää

– Kaikki kotimaiset viljat ovat ehdottomasti pannassa, mutta tuo vehnä on kyllä ärsyttävä pirulainen.. Sitä löytyy todella monesta tuotteesta! 

Peruskauppareissulla tuoteselosteita ei kauheasti tule luettua, sillä kaikki ruokani ovat luonnollisessa muodossaan, eikä minun tällöin tarvitse arvailla niiden sisältöjä. Pienen präntin lukeminen on siis rajoittunut hätävararuokailuihin, sekä herkkupäiviin. 

Helpoin tapa tsekata tuotteen sopivuus on etsiä ainesosalistan perästä sanat: gluteeniton, tai saattaa sisältää pieniä määriä vehnää. Käytännössähän tuo ”saattaa sisältää vehnää” tai sen jäämiä on varoitus yhteisistä tuotantolinjoista vehnää sisältävien tuotteiden kanssa, eikä tuotteessa todennäköisesti ole mitään vaaraa. Itse olen yrittänyt pitää näidenkin kohdalla nollatoleranssia, ihan vaan varmuuden vuoksi.

 

3.jpg

Heitä tai lahjoita loput viljat pois

– Mä en millään muotoa kannusta ruoan tuhlaamiseen, mutta omista kaapeista löytyi ties mitä pussinpohjallisia makaroneja, nuudeleita, kyseenalaisia jauhopusseja jne., jotka lensivät surutta roskakoriin. Käytettävät tuotteet lahjoitin naapuriin tai niitä käyttäville kavereille, ja mietin onko se nyt sitä vahingon kiertoon laittamista??

Kaappeihin tulee ilmestymään paljon muuta täytettä, eli lisätila tekee vain hyvää! Niin, ja 

 

1.jpg

Ei viljoja, vaan kookosta ja heraa!

Ota testijakso vakavasti

– Viljatonta ruokavaliota ja sen sopivuutta kokeillessa ehdottomuus on tärkeää. Et tule huomaamaan muutosta, jos syöt viikot viljattomasti, mutta viikonloppuna nassutat kylässä pari palaa aamiaisleipää. Kaksi kuukautta on pitkällä tähtäimellä todella lyhyt aika, eikä se yksi höttöinen leipäpala oikeasti maistu kovin kaksiselta kun tottuu syömään maukkaampaa sapuskaa!

Oma oloni alkoi kohentua noin kuukauden testin jälkeen, enkä ainakaan vielä ole harkinnut viljojen pariin palaamista kertaakaan. 

 

5.jpg

p.s. Kaikille viljattomille tamperelaisille suru-uutinen! Kai tiesitte, että mörkömakkarassa on gluteenia?? Itseäni tämä ei niinkään kosketa, mutta odotan erään harmistuneen manselaisen reaktiota.. :BB

 

Lue juttusarjan ensimmäinen osa tästä.

Kommentit (18)
  1. Julia Kyllönen
    20.11.2016, 07:42

    Hei! Tosi kiinnostava postaus, mut mun pitää vaan kysyy; eks riisi ole vilja?
    Olen miettinyt asiaa tosi pitkään, ja sit kun tsekkasin wikipediasta, niin sen mukaan pitäis olla.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Vilja

  2. Keväästä lähtien olen ollut täysin viljattomalla ja tulokset ovat olleet hämmästyttäviä aina painon pudotuksesta yleisen energiatilan ja mielialan kohenemiseen. Eräs jännä yksityiskohta on, että viljaa vielä syödessäni potkin varpaani lähes päivittäin pyödän tai tuolin jalkoihin ynnä muualle. Nykyään tuskin koskaan.

    Tarkoitus on jonain viikonloppuna tehdä kokeilu miten käy kun syö pellillisen sämpylöitä.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *