Ärtymyksiä akkajumpassa

Törmäsin tänään (jälleen) siihen superärsyttävään ilmiöön jumpassa. Kyllä te tiiätte. Olette juuri kaikessa rauhassa odottelemassa tunnin alkua, matto on siellä, vesipullo ja kaapin avain myöskin, ja seisoskelette siinä.

img_20120701_112135.jpg

Sitten alkaa valua muita kanssajumppareita saliin. Tarkistat siinä ohimennen, että lähijumppareihin on sopivat välimatkat. Eli 

  • et seiso edessä olevan kantapäillä
  • et seiso takana olevan varpailla
  • jos ojennat kädet sivulle, et osu vieruskaveria päähän.

Kaikki hyvin, tunti voi alkaa. Paitsi että sitten se tapahtuu. Viime minuuteilla saliin sinkoaa vielä lisää ihmisiä. Alkaa suffle, jossa kaikki vähän siirtelevät mattojaan että saadaan kaikille tilaa. Jotensakin hyväksyttyä on vielä, että ihminen ITSE siirtyy ja tekee toiselle tilaa. Se taas on puhtaan vittumaista, itsekästä ja ties mitä, kun tullaan pieneen väliin, heitetään omat kamat maahan siten että matto osuu edessä olevan kantapäille ja katsellaan poispäin kun tämä edessäolija (minä) hakee katsekontaktia että mitä helvettiä.

Onneksi mun edessäni oli tiiti, joka siirtyi ystävällisesti noin kaksi metriä eteenpäin (peiliin kiinni), jotta mää pääsin siirtymään pois taaksetulleiden reviiriltä. Ei jeesus että otti päähän. Miten vaikeaa se olisi ollut

  • jos olis pyytänyt mua nätisti siirtymään vähän eteenpäin?
  • tulla siihen mun ja tiitin väliin, missä oli enemmän tilaa?

Ei yhtään yllättänyt kun sain kuulla, että kyseiset jumppareviirille tunkijat olivat painojenlattiaanpudottajamies aka notre-damen-levykiekkojen-soittajamies puolisoineen. (Samasta sankarista voi lukea täältä ja täältä.) PERKELE!

Ilman tuota episodia (ja ilkeetä selkäjumitusta puolivälissä tuntia) ilme olisikin ollut tämä:

img_20120701_112354.jpg

Taidan lähteä purkamaan vitutusta (ja tekemään tilaa iltapalajätskille) mihinkäs muualle kun salille. Käsitreeniä vuorossa.

Hyvinvointi Liikunta

Minulla ei ole vielä dementiaa

”Kerro, miten elämäsi on muuttunut 10 viime vuoden aikana ja onko se nyt sellaista, kuin silloin joskus kuvittelit sen olevan.” Tiiti omalla tontillaan kertoi omista muisteloistaan ja haastoi kaikki ei-dementikot, niin aattelin olevani kohderyhmää.

10 vuotta sitten oli vuosi 2002 ja mulla oli opinnot menossa silloisessa Tampereen teknillisessä korkeakoulussa. Taisin olla töissä opintojen ohessa koulun kirjaston ATK-tuessa ja sen lisäksi jotain opetustakin oli. Muu aika meni seurustellessa ja erinnäisissä riekkujaisissa pyöriessä. Joskus sitä sitten vähän väsyttikin.

225145_4935408042_1849_n.jpeg

Mitäs muutoksia sitä sitten on tullut 10 vuodessa?

  • Valmistuin vuonna 2007 ja siirryin aikuisten oravanpyörään.
  • Palasin luisteluharrastuksen pariin ja aloitin muutenkin aktiivisen liikunnan harrastamisen. Näiden kahden tekijän seurauksena on kunto aikalailla sama kuin mitä se oli vuonna 1998 kun luistelin vielä sen 10h viikko.
  • Mulla on uudet luistimet.
  • En enää haikaile takaisin Turun seudulle muuttamisesta, täällä on hyvä olla. Vaikka sukulaisia onkin välillä ikävä.
  • Mulla ei olekaan vielä lapsia, vaikka jotenkin ajattelin sillon 10 vuotta sitten että olisi. Enkä ole naimisissa, vaikka silloin näin oli mielikuva. Mutta ehtiihän tässä vielä, jos niikseen tulee.
  • Olen ehkä vähän rauhallisempi, enkä tempoile ihan koko ajan ja jokasuuntaan.
  • Olen kyynisempi ja piikikkäämpi.
  • Elämä on tasaisempaa ja rutinoituneempaa. 10 vuotta sitten jännää oli ostaa vain menolippu Islantiin ja ajatella että kyllä asiat järjestyy (järjestyiväthän ne). Nyt ostan myös paluulipun ja varaan majoitukset etukäteen. Ja googletan hyviä ravintoloita. 
  • Skippaan baari-illan, jos vaikuttaa siltä että baari-ilta sotkee treenisuunnitelmat seuraavalta päivältä.

Tietty on asioita, jotka eivät ole muuttuneet:

  • Ystävät. Samat ystävät jotka olivat elämässä vuonna 2002 ovat edelleen tässä. Ja uusia on tullut.
  • Tukan väri. Sitä on tullut testattua ihan tumman ruskeaakin väriä, mutta aina on palattu takaisin vaaleaan.

Mää voisin haastaa kaikki, jotka on tällä viikolla edes ajatelleet käyvänsä liikkumassa.

 

Suhteet Oma elämä