Kaksi Howard Hawksin klassikkoa: screwball-komediat ovat verbaalista ilotulitusta
Nyt screwball-komedian ystäviä hemmotellaan, kun kaksi helmeä löytyy Yle Areenasta. Molemmat tarjoavat todellisuudesta erkaantuneen tiedemiehen, joka tapaa nenäkkään ja eloisan sankarittaren. (Nämä naishahmothan ovat hyvin sassy, mutta tarkkaa käännöstä en nyt tälle keksinyt).

Jään tänne yöksi (Ball of Fire, USA 1941) esittelee ensyklopediaa kokoavan miesjoukon, jonka arjen mullistaa yökerhoesiintyjä ja gangsterin heila Sugarpuss O’Shea. (Pääosissa Barbara Stanwyck ja Gary Cooper).

Hätä ei lue lakia (Bringing Up Baby, USA 1938) puolestaan yhdistää paleontologin, rikkaan perijättären, dinosauruksen luun, terrierin ja lemmikkileopardin. (Pääosissa Katharine Hepburn ja Cary Grant).
Screwball-komedia syntyi tyylilajina Yhdysvalloissa vastapainona lama-ajan kurjuudelle ja elokuvan määräyksille (Hays code), jotka kielsivät oikeastaan kaiken seksiin ja seksualisuuteen liittyvän kuvaamisen. Näin ollen esileikki piti tehdä verbaalisesti, minkä ansiosta aikakauden elokuvat ovatkin varsinaista kielellistä ilotulitusta.
Suosittelen vahvasti näitä molempia, mutta kaikkien aikojen lempielokuvani Hätä ei lue lakia on ehkä kestänyt aikaa paremmin. Fun fact: leffan kuvaukset venyivät ja se floppasi pahasti elokuvateattereissa, minkä vuoksi Katharine Hepburn sai joksikin aikaa lempinimen ”box office poison” eli myrkkyä katsojaluvuille. Tämä siis siitä huolimatta, että nykyään elokuvaa arvostetaan yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista komedioista.
Aino Elina