Puhutaanpa ilmastonmuutoksesta

Tänään vietetään maailman nollapäästöpäivää.

Vuosi sitten Pariisissa sovittiin ilmastosopimuksesta, joka ratifioidaan luultavasti tämän vuoden aikana. Se on huikea tahti, sillä koskaan aikaisemmin ilmastosopimusta ei ole ratifioitu näin nopeasti. Sopimuksen tavoitteiden riittävyydestä voidaan keskustella, mutta pelkästään sopuun pääseminen on hieno saavutus.

Mutta ei sen enempää teknisistä seikoista.

Kymmenen vuotta sitten, kun taloudessa meni hyvin, ilmastonmuutos oli kaikkien huulilla. Sitten tuli vuosi 2008, tuli lama, nouseva oikeistopopulismi ja muut haasteet. Onneksi Pariisin kokous nosti asian taas isommin otsikoihin, ja todella toivon, että se myös pysyy siellä.

 

IMG_6841.JPG

Usein ilmastonmuutosta koskevassa keskustelussa toistuu ajatus siitä, että mitä yksittäinen kuluttaja nyt sitten voi tehdä, jos valtiot ja suuryritykset eivät tartu toimeen hanakammin. Onko sillä mitään merkitystä, vaihdanko yksityisautoilun pyöräilyyn, jos kaukana sijaitseva tehdas tuuttaa saasteita taivaalle moninkertaisen määrän?

Karu totuus tietysti on, ettei sillä kauheasti olekaan merkitystä. Ei edes sillä, että koko Suomi vaihtaisi autoilun pyöräilyyn tai siirtyisi kasvisruokaan. Totta on kuitenkin sekin, että pelkillä kansainvälisillä sopimuksilla ei päästä kauas, ellemme me vaadi fiksumpia päätöksiä tai äänestä valtaan ihmisiä, jotka niitä tekevät. Jokaisen meistä pitäisi myös äänestää jaloillaan ja valita sellaisia vaihtoehtoja, jotka ovat ympäristöystävällisempiä. Se, että nostaa kädet ilmaan ja toteaa, ettei mitään ole tehtävissä, ei ainakaan auta asiaa.

Onneksi monet ovat ryhtyneet toimeen! Suomalaisten ideoima ja vastikään YK:n siipiensä alle ottama Kansalaisten ilmastolupaus -kampanja kannustaa kaikkia meistä sitoutumaan hiilipäästöjensä puolittamiseen kymmenessä vuodessa. Suomesta mukaan ovat lähteneet esimerkiksi presidentti Sauli Niinistö. Haastan siis itseni ja teidät tekemään fiksumpia päätöksiä!

Autoa en aja, mutta voisin kyllä pohtia kriittisemmin esimerkiksi lentomatkustamista (krhm olen lähdössä Pariisiin marraskuussa). Aion kuitenkin lahjoittaa vastineeksi rahaa johonkin ilmaston etua ajavaan projektiin, tai korotan kuukausilahjoituksen määrää. 

 

Lisäksi lupaan:

• Ostaa vielä vähemmän ja käytettyä.


• Syödä entistä enemmän vegaanista, esimerkiksi vähentämällä maitotuotteiden määrän puoleen. 


• Äänestää jatkossa vaaleissa tyyppiä, jolle ilmastoasiat ovat tärkeitä.


• Suosia yrityksiä, jotka ottavat ilmastokysymykset huomioon. Tukea kasvisruokaa tarjoavia ravintoloita.


Minkälaisia lupauksia teillä on?

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Kun feminismiä voi kuluttaa

En tiedä, huomaanko vain asioita, jotka haluan huomata, mutta olen ollut aistivinani jonkinlaista lievää muutosta mainonnassa viime aikoina. Sellaista pinnan alla kytevää muutosta, joka ei vielä ole valtavirtaa, mutta ehkä on tulevaisuudessa. Mainontaa, jossa erilaiset kehot ovat enemmän esillä kuin aikaisemmin.

Yhtenä esimerkkinä vaikka tämä H&M:n julkaisema, uusi mainosvideo:

Videolla esiintyvät monet julkkisfeministit, joilla on laaja seuraajakunta esimerkiksi instagramissa. 

Vaikka olen tietysti todella iloinen siitä, että mainonnan edustamaa kehonkuvaa halutaan laajentaa (ja yhdellä malleista näkyy esimerkiksi kainalokarvat, wow!), jokin tässä kuitenkin mättää. 

Mainonnalla on valtava merkitys mielikuvien luomisessa, ja ne mielikuvat voivat tietysti olla myös positiivisia. En yksioikoisesti väitä, että kaikki mainonta aina ja kaikkialla olisi väärin. Uskon, että tämänkaltaisella mainonnalla voi hyvinkin olla voimaannuttava vaikutus moniin naisiin. Vihdoinkin monenlaiset kehot esitetään kauniina ja voimakkaina! Siihenhän feminismi on osaltaan pyrkinytkin. 

Mutta ongelma on siinä, että H&M:n kaltaiset yritykset ovat toiminnassaan niin kaukana feminismistä kuin olla ja voi. Halpoja kertakäyttövaatteita ompelevat ennen kaikkea köyhät naiset kehitysmaissa naurettavan pienillä palkoilla. Feminismin pitäisi muistaa myös (ja ehkä ennen kaikkea) heidät, jotka eivät mainoksissa näy. Ei feminismin asialistalla ole ainoastaan keskiluokkaisen ja ostovoimaisen naisen kehonkuvan parantaminen. 

Tähän voisi tietysti todeta, että eikö pieni askel oikeaan suuntaan ole parempi kuin ei mitään. Totta sekin. Mutta ongelma on se, että pienellä pinnankiillotuksella luodaan positiivista kuvaa yrityksestä, joka kantaa yhteiskuntavastuunsa, vaikka suurin osa sen toiminnasta olisi kaikkea muuta kuin vastuullista. Radikaalia H&M:ltä olisi ilmoittaa, että jatkossa kaikki lafkan vaatteet valmistetaan eettisesti. Vähän niinkuin se Fazerin mallikoulu, jolla paikataan sitä, ettei yritys voi varmistaa onko sen käyttämien kaakaopapujen keräämiseen käytetty lapsityövoimaa.

Tuntuu myös pahalta, että feminismistä tehdään joku päälle liimattavaa leima, jolla kerätään irtopisteitä tiedostavilta kuluttajilta. H&M:lla ja monessa muussakin yrityksessä on havahduttu siihen, että pintafeminismillä saadaan mukaan kulutuskelkkaan heidätkin, joihin perinteinen mainonta ei enää pure. Tiedostavuus on muodikasta. Voimaantuminen vain tapahtuu jonkun toisen kustannuksella, eikä se ole feminismin tarkoitus. Eihän?

Jotain todella irvokasta on siinä, että feminismin nimissä mainoksessa esiinnytään vaatteissa, joiden valmistajat voivat vielä toistaiseksi lähinnä haaveilla emansipaatiosta. 

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta