Varo, kun yleistät

Viikonloppuna päädyin keskustelemaan keskiarvoista ja yleistämisestä blogin kommenttikentässä. Aika on otollinen stereotypioista ja yksinkertaistuksista pitäville: on kärjekästä keskustelua maahanmuutosta, suvakeista, rasismista ja tasa-arvosta. Uutisotsikot suorastaan kutsuvat tekemään kokonaisia ryhmiä koskevia päätelmiä nojautuen milloin mistäkin tutkimuksesta bongattuun keskiarvoon, ja viime aikoina esimerkiksi Anu Kantola ja Nyt-liitteen Jussi Pullinen ovat kirjoittaneet aiheesta julkisuudessa. Juuri nyt, kun maailma tuntuu ainakin internetissä vain seilaavan kriisistä toiseen, asioiden näkeminen mustavalkoisina on entistä houkuttelevampaa. Se helpottaa, vaikka toisaalta stereotypiat ja kärjistäminen myös ruokkivat ongelmia. Bensaa liekkeihin.

***

Maailman jakaminen merkityksellisiin kategorioihin on luontaista. Teen sitä itsekin jatkuvasti, yleistän siis. Ilman yleistämistä elämästä tulisi loppujen lopuksi ihan mahdotonta, kun joka tilanteessa merkityksiä ja mahdollisuuksia pitäisi arvioida uudelleen. Elämästä tulisi kamalan raskasta. Uudessa kulttuuriympäristössä siihen syyllistyy entistäkin enemmän, kun niin monet asiat tuntuvat vierailta. Yksilön erottaminen kulttuurista ei olekaan enää niin helppoa, ainakaan ennen kuin heidät tuntee paremmin. Huomaan, että alan helposti olettaa ranskalaisten olevan huomattavasti yhtenäisempi joukko, kuin he oikeasti ovatkaan, tietenkään. Tuntuu kurjalta jokaisesta tulla kohdatuksi vain jonkun ryhmän ja sen kantamien stereotypioiden edustajana, kuin yksilönä. Silti siihen samaan syyllistyy itsekin, kun tarkastelee muita. Kaikkia tietyn ryhmän edustajia ei kuitenkaan voi tuntea, vaikka jokainen on yksilö. Individualismi ja jatkuva informaatiotulva, vaikea yhdistelmä.

Ihminen on myös itsepäinen siinä mielessä, että kerran syntyneet mielikuvat tapaavat voimistua sen sijaan, että ihmiset olisivat valmiita pohtimaan asenteitaan ja uskomuksiaan uudelleen kohdatessaan ristiriitaista tietoa. Niin, ja hakeudumme myös sellaisen tiedon pariin, joka vahvistaa jo olemassa olevaa maailankuvaa, tutkittu juttu. Yritän haastaa itseäni, mutta joka kerta jonkin oman maailmankuvan kanssa ristiriidassa oleva tieto tekee pahaa. 

Tarrautuminen tilastoihin on usein harhaanjohtavaa, vaikka hyvin tehdyt tilastot ovat usein tarpeellisia erilaisten ongelmien tunnistamiseksi. Muuten olisi mahdotonta esimerkiksi mitoittaa julkisia palveluita tai mitata jonkin poliittisen päätöksen vaikuttavuutta. Mutta helposti ajattelemme, että mikä tahansa havaittu ero on todella merkityksellinen ja suuri. Uutisissa on pylväsdiagrammeja, joissa pienet erot on esitetty dramaattisina. Tilastot ohjaavat meitä myös keskittymään eroihin – harvoin julkisessa keskustelussa keskitytään siihen, miten monella tavalla eri ryhmät ovat esimerkiksi samanlaisia. Tai sitä, että huolimatta havaituista eroista hajonta on niin suurta, ettei yhden ryhmän edustajan ominaisuuksista luultavasti voi sanoa paljoakaan. Luultavasti kun hän ei kuitenkaan osu siihen keskiarvoon. Siksi ”ryhmän X edustajat tekevät enemmän rikoksia” tyylinen tieto johtaa helposti koko ryhmän leimaamiseen, vaikka kyse on ehdottomasti vähemmistöstä. 

***

Stereotypioiden ja yksinkertaistusten vaarana on se, että ihmiset myös alkavat toimia niiden mukaan. Kun ennakko-oletukset valmiiksi asettavat toimintasi tiettyyn raamiin, on toisin todistaminen vaikeaa. On eri asia yleistää kesien olevan lämpimiä, kuin tiettyjen ihmisten olevan rikollisia ja raiskaajia, tai tiettyä puoluetta äänestävien ihmisten tietoisesti pahoja. Siispä varo, kun yleistät. Hyvin todennäköisesti voit olla väärässä.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

2010-luvun omakuvia

Pariisi on maailman suosituin turistikohde. Siksi se on varmasti myös selfieiden pääkaupunki – jokaisen nähtävyyden edessä kaupustellaan selfiekeppejä ja otetaan kuvia. Olisi hauska tietää, kuinka moneen turistin kuvaan on sattumalta päätynyt oikaistessaan Notre Damen ohi (en edelleenkään totu siihen, että se oikeasti on siinä, matkan varrella!) Kallionkielekkeellä tai harmaakarhujen kanssa selfieiden ottaminen on myös potentiaalisesti vaarallista. Itsetietoisen matkaajan pitäisi siis kaiketi ymmärtää olla ottamatta itsestään liikaa kuvia. Tai ainakin olla laittamatta niitä sosiaaliseen mediaan.

Unohdamme usein, että historiallisesti tarkasteltuna itsensä kuvaaminen ei ole mikään uusi ilmiö. Taiteilijat ovat kautta aikain tehneet omakuvia. Rembrandt maalasi elinaikanaan yli sata omakuvaa ja taisi kuvata enemmän itseään, kuin ketään muuta. Wikipediassa niitä kuvataan ”visuaaliseksi päiväkirjaksi artistista yli neljänkymmenen vuoden ajalta”. Puhuminen selfieiden uudenlaisesta omahyväisyydestä siis on vähän harhaanjohtavaa – kyllä ihmiset ovat olleet kiinnostuneita tutkimasta itseään jo aikaisemmin. Halunneet tulla nähdyiksi. Itsensä kuvaaminen on myös tapa tutkia itseään ja rakentaa omaa identiteettiään. Tällainen minä olen, tältä minä omin silmini näytän. 

image.jpeg

Kirjoittaja kehtasi kuvata itseään, peilin kautta vielä!

Kun Kim Kardashian  julkaisi pelkkiä selfieitä sisältävän kirjansa Selfish, internetissä kohuttiin. Kardashiania syytettiin milloin egoistiksi, milloin huonoksi esimerkiksi nuorille. Kirjasta voi toki taiteellisellakin mittarilla olla montaa mieltä, mutta palautteesta päätellen selfie ei todellakaan ole mikään arvostettu itseilmaisun muoto: se on helppoa, nopeaa ja itseriittoista. Koska selfieitä voi ottaa kuka tahansa, jolla on kännykässään kamera, niitä pidetään vähempiarvoisina kuin järjestelmäkameralla studiossa otettuja taiteellisia omakuvia.Välineen nopeus ja tietty kaupallisuus syö monien mielestä kuvien arvoa, vaikka tarkemmin ajateltuna jako tuntuu todella keinotekoiselta. Kriittisessä puheessa usein annetaan ymmärtää, että selfieiden ottajien pitäisi ymmärtää, ettei heidän elämänsä tai naamansa ole kiinnostavia. Olisi paljon tärkeämpiäkin asioita kuvattavana, kuten maisemat, nauravat lapset tai makrokuvat kukista.

Olen kuitenkin eri mieltä: selfiet ovat ensimmäinen todella demokraattinen itseilmaisun väline, jossa kuka tahansa voi olla omien kuviensa objektina. Kuvien julkaiseminen ja niiden kohteena oleminen ei ole enää harvojen käsissä. Tietyssä mielessä se on jopa voimaannuttavaa: olla samaan aikaan sekä tekijä että objekti, päättää kerrankin itse, miten haluaa tulla nähdyksi. Etenkin naisille ja marginalisoiduille selfien voi nähdä myös mahdollisuutena tulla kuulluiksi ja nähdyiksi omilla ehdoillaan. Leikkiä valolla, varjolla, asetelmilla, kuvakulmilla, rooleilla. Niin, ja nyt Amalia Ulman on tehnyt siitä myös gallerioidenkin hyväksymää taidetta. Halusi tai ei, selfiet ovat luultavasti tulleet jäädäkseen – eikä se tarkoita, että olisimme automaattisesti itsekkäämpiä ihmisiä.

Joten hop hop, kuvia ottamaan!

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä