Tytöt, väärin meni!

Väsynyt maanantaiaamu on hyvä aloittaa lukemalla Helsingin Sanomien nettikommentteja – toimii vähän niin kuin tulinen ruoka, kyllä verenpaine muuten nousee! Pääuutislehtemme uutisoi tänään siitä, miten suurien kaupunkien ”huippulukioissa” pojat ovat jääneet paitsioon. Pahimmillaan sukupuolijakauma on niin vinoutunut, että poikia on opiskelijoista vain viidesosa.

Tiedän, että yhteiskunnan syrjäytyneet ovat pääosin miehiä. Toisaalta, niin ovat menestyneimmätkin; tästä ei varmasti tarvitse kovin kauaa etsiä esimerkkiä. Yhteiskunta ajaa tytöt tilanteeseen, jossa töitä on paiskittava tuplasti, että pääsee samaan asemaan kuin mieskin. En muista kuka näin sanoi joskus, mutta kun tyhmä nainen voi olla johtaja, niin yhteiskunnassa ovat tasa-arvoasiat aika hyvin.

Olin itse yksi niistä älliä kirjoittaneista tytöistä, jotka menivät keskustan ”eliittilukioon” (vähän vierastan tätä nimitystä), tekivät läksynsä ja hakivat heti opiskelemaan. Suututtaa niin paljon, kun nettikeskustelussa joku tulee vähättelemään sitä työtä ja kunnianhimoa sanomalla, että tytöt ne vaan tunnollisesti pänttää. Tyttöjen äly on jotenkin valheellista.Muistan, miten koulussa aina joutui vähän pyytelemään anteeksi sitä, että pärjäsi hyvin. Sitä sai heti seipäännieleen hikarin leiman, koska sattui olemaan ”kympin tyttö”. 

Hyväksyntää haetaan tekemällä kaikki niin kuin pitääkin. Tytöille ei sallita virheitä, tai hölmöilyä, sillä pojat on poikia. Heidät pakotetaan miellyttävyyden muottiin: ei rohkaista kyseenalaistamaan, pitämään ääntä ja ottamaan rohkeasti se paikka, joka heille kuuluu siinä missä miehillekin. Naisten ongelmiin puuttuminen leimataan ”mesoamiseksi”, feministien meuhkaamiseksi tai turhanpäiväiseksi valittamiseksi. Kun normeja kyyseenalaistavat, innovatiiviset naiset saavat kuulla olevansa joko kukkahattutätejä, hiekkapilluja tai vihaisia femakkoja, ei ihmekään, jos on mielummin hiljaa ja keskittyy miellyttämään, niin kuin kiltin tytön pitääkin. Muistan itsekin kuulleeni joskus kuuluisat sanat ”pelotat miehiä, kun sulla on noin paljon mielipiteitä”. Just joo. Tässä asenneilmapiirissä on raivostuttavaa, että naiset leimataan aivottomiksi suorittajiksi, auktoriteettien pompoteltaviksi yhteiskunnan sätkynukeiksi.

Tytöt tekevät ihan hirveästi töitä ja toivovat, että se tuottaa tuloksia. Usein tuottaakin: tytöt ovat rynnineet yliopistoon ja hitaasti myös yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi, mutta nyt sekään ei ole oikein. Mitä ihmettä nämä ihmiset haluavat meidän oikein tekevän? Näin ei kasvateta hyvinvoivia tyttöjä, eikä sen puoleen poikiakaan.  Siksi en ymmärrä, miksi ei nähdä, miten olemme kaikki samassa veneessä: ahtaat sukupuolinormit asettavat yhtälailla pojatkin puun ja kuoren väliin ja se näkyy siinä, miten niin usein heidät tunnutaan jaettavan menestyjiin ja häviäjiin. 

Siksi lukioiden sukupuolittuminen on ongelma, sillä se kertoo jotain kenties huolestuttavaa yhteiskuntamme normeista. Mutta älkää syyttäkö siitä tyttöjä.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Huonot feministit

badfeminist.PNG

Kuvassa myös kirjaan mitenkään liittymättömät liljat, koska ne matchasivat kanteen ja todistusaineistoksi siitä, että mullakin oli joskus blogiuskottavia leikkokukkia

Pidän kirjoista, jotka joskus tekevät olon vähän epämukavaksi. Hyvä kirja saa mielikuvituksen liikkeelle tai herättelee ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta. Kroonista maailmantuskaa poteva antaa erityisplussan, jos kirja lisäksi puuttuu yhteiskunnan ongelmiin. Ymmärrän, että varsinkin paljon lukevat haluavat joskus riippumattoon kevyempää lukemista, niin minäkin joskus. Tusinadekkareilla ja chick-litillä on oma paikkansa, enkä yhtään vähättele sitä. Pääasiassa luen kuitenkin niin vähän, että haluan kirjan herättelevän ajatuksia. Aikaa tai kiinnostusta välittömästi lukemisen jälkeen unohdettaville kirjoille ei oikein ole. Jos haluan heittää aivot narikkaan, katson mielummin telkkarista Temptation Islandia (en tosin tiedä onko tämä nyt joku sosiologien helmasynti, mutta siitäkin tekisi mieli tehdä jotain purevaa yhteiskunnallista analyysia).

Pohdin joskus, annanko blogin perusteella vähän raskassoutuisen kuvan itsestäni. Suhtaudun intohimolla yhteiskunnallisiin asioihin, mutta osaan kyllä myös nauraa, paljonkin, jos joku sitä nyt tämän blogin paatoksen perusteella keksi epäillä 😀 Raskaat ajatukset on välillä hyvä tuulettaa räkänaurulla. Siksi Roxane Gayn Bad Feminist on juuri sellainen kirja, josta pidän: ajankohtainen, herättelevä ja hauska. Huumori ei tylpistä kritiikin terää, vaikka en kirjaa humoristiseksi kutsuisikaan. Kirja on erinomainen sekoitus akateemista kulttuurikritiikkiä ja henkilökohtaista pohdintaa. Kirjaa lukiessa tulee mieleen ne tulikivenkatkuiset viinilasin äärellä käydyt maailmanparannuskeskustelut, joita kavereiden kesken käymme viikonloppuiltaisin. Gay tekee teräviä huomioita asioita, joita en ole koskaan edes tullut ajatelleeksi: pohdinnan kohteena on niin tosi-tv, Robin Thicken Blurred Lines, Hollywood-elokuvat kuin feminismin ongelmatkin. Kirjassa on paljon asiaa etuoikeuksista (privilege, ”etuoikeus” kuulostaa vähän tönköltä…) Jos olet koskaan kokenut feministisen akateemisen analyysin vaikeastilähestyttäväksi, tämä kirja sopii sinulle. Suosittelen tätä, vaikka koko feminismi tuntuisi luotaantyöntävältä (mitä sen ei pitäisi olla, jos tasa-arvo kiinnostaa, mutta kuitenkin).

Kirja koostuu monesta eri teemaan keskittyvästä lyhyemmästä luvusta, joten se sopii hyvin bussimatkalukemiseksi, täyttämään päivän toimettomia hetkiä. Kun kirjan voi pureskella pala kerrallaan, ei tiukkakaan asia tunnu ylitsepääsemättömältä. Suosittelen!

Kulttuuri Kirjat Syvällistä