Kaupallisuus blogissani

Hey girl

Arvostan todella paljon jokaista lukijaani ja seuraajaani.

Siksi halusin avata yhteistöitä ja kaupallista näkökulmaa blogissani. Siitä on viimeaikoina ollut paljon puhetta (hyvä!) ja samoin ostetuista seuraajista (lue Netan loistava teksti täältä). 

Tapoja toimia on varmasti yhtä paljon kuin bloggaajia. Toisella on erilaiset arvot ja periaatteet, ja jokainen meistä toimii varmasti oman parhaan tapansa mukaan.

Lilyn, tämän blogiportaalin, toimitus on antanut hyviä ohjeistuksia siihen miten kaupallisten yhteistöiden tulee olla merkittynä blogiin ja someen, ja jos bloggaaja seuraa näitä ohjeita, lukijoiden on hyvin helppoa erottaa yhteistyöt. 

Aina kun blogijuttu on tehty yhteistyössä jokin tahon kanssa ja siitä on minulle rahallista/tuotteiden muodossa saatua hyötyä, merkitsen sen näkyviin blogin vasempaan yläkulmaan, ennen kuvia/tekstiä sanoin Kaupallinen yhteistyö Yrityksen X kanssa.

Jos puolestaan olen saanut tuotteet, tai ne on lähetetty minulle, mutta niistä ei ole sovittu mitään, eli olen saanut tuotteita testiin, löydät jutun lopusta tekstin Tuote saatu testiin Yritykseltä X.

Samoin nämä tulevat näkymään somen puolella. Tämä siksi, että haluan että teidän on helpompi arvioida sisältöjä, ja jos esim. kaupalliset sisällöt eivät nappaa yhtään, ne on helppo ohittaa.

Haluan myös muistuttaa siitä, että valitsen itse yhteistyöni, sekä tuotteet joista kerron, ja minulla on niille kriteerit.

- haluan tehdä töitä tahojen kanssa joita arvostan, joita pidän laadukkaina

- en suosittele tuotteita joita en oikeasti käytä (mm. tuotteiden pitää olla eläimillä testaamattomia)

- arviot ovat rehellisiä, jos en oikeasti pidä tuotteesta jota olen testannut, en kirjoita siitä

Toivoisin että teille lukijoilleni on jo muodostunut jonkinlainen mielikuva minusta, ja eikö olisi esimerkiksi hassua jos minä, kasvissyöjä mainostaisin vaikka makkaraa ja olutta. Jollekin hyvinkin kelpo kampanja, mutta veisi minulta kaiken uskottavuuden. Olen tehnyt yhden yhteistyön josta minulla oli eri käsitys, ja olin siitä hyvinkin innoissani, koska koin että sanoma on tärkeä. Ja mielestäni siitä olisi saanut hyvinkin mielenkiintoisen ja hienon jutun. Valitettavasti lopputulos oli lattea. Tästä opin miettimään vielä toisen kerran jokaista yhteistyötä, ja tarkistamaan että intressimme todella kohtaavat lopputuloksessa.

 

 

 

Kommentit

Pinja Mitrovitch (Ei varmistettu) http://pinaycoco.fi

Moikka!
Kiva kun toit tämän aspektin lyhyesti ja ytimekkäästi esille.
Tuntui pitkään, että kaupallisuudesta ei puhuta juurikin sen vuoksi, ettei osa lukijoista pidä siitä.
Tykkään tosta lähestymistavasta, että ollaan erittäin läpinäkyviä markkinoinnin kanssa ja annetaan fiksuille lukijoille päätösvalta, skipatakko vaiko lukea juttu. Overall hyvä teksti, joten kiitos siitä :)

yst. Pinja // www.pinaycoco.fi

MarikaJohannaP
Hey girl

Kiitos sinulle kommentista :)! Mielestäni on vaan parempi fiilis kun kaikki osapuolet ovat tietoisia siitä mistä on kyse. Olen itse joskus lehdissä sekä blogeissa törmännyt siihen että sisältö on selvästi mainos, mutta sitä peitellään, ja se vie kaiken uskottavuuden.

Nettanen

Edellinen kommentoija kiteyttikin hyvin sen, mitä mun piti sanoa! :) Mä pyrin myös ehdottomasti läpinäkyvyyteen ja rehellisyyteen näissä asioissa, ja toivon että mahdollisimman moni tekisi niin, koska se olisi ihan varmasti kaikkien etu. Välillä harmittaa, kun tuntuu ettei kaikki pelaa ihan samoilla säännöillä, mutta ehkä kyse on tietämättömyydestäkin - oon varmasti itsekin tehnyt jotain "väärin" joskus kun en ole vain tiennyt mikä olisi oikea tapa. Mutta pyrin ehdottomasti merkitsemään kaiken oikein. :) Ja uskon, että lukijatkin arvostaa eniten just sitä, että on mahdollisimman rehellinen ja avoin näistä asioista. 

MarikaJohannaP
Hey girl

Olen täysin samaa mieltä. Itsekään ei ole aina onnistunut toimimaan oikein kun ei vaan ole tiennyt miten pitää toimia, esimerkiksi arvontoihin en ollut osannut antaa aluksi kaikkea tarvittavaa tietoa. Pelisäännöt helpottavat aina tekemistä :). Ja olisi vaan kaikkien kannalta parempi että kaikki niitä noudattaisivat. Ja kuten sanoit, luulisin että sitä lukijatkin arvostavat eniten.

Kommentoi