Olisikohan taas aika?

IMG_1060.JPG

Pikkuhiljaa olen lipsunut taas pisteeseen jossa syön suklaata kuin leipää. Tiedostaen joka kerta miten hölmöä on sotkea ruokavalioaan, ja miten pahaa sokeri tekee minulle. Silti olen kuin hypnotisoitu kun haistan korvapuustin…pakko saada. Kuulostaako tutulta?

Olin viime keväänä ja syksynä sokerittomalla, ja on ihan kiistatonta miten paljon parempi olo minulla silloin on.

Miksi siis palaan aina sokeristen herkkujen pariin? 

Olen huomannut, että syön sokeria kun minulla on tylsää, lohdutan sillä itseäni. Käytän myös sitä palkitsemiseen, kun olen saanut aikaiseksi jotain hienoa tai hyvää, suklaapatukat esiin. Tai kiireessä korvaan sillä muut syömiset. Typerää mutta totta.

Olen lykännyt sokerikierteen katkaisemista koska tiedän, että saan kärsiä jäätävistä päänsäryistä pari päivää, ja sen jälkeen aina kun herkuttelen sokerilla. Mun kroppa ja mieli ovat siis ihan oikeasti riippuvaisia sokerista.

Osa minusta ajattelee, että eihän sitä tarvitse kokonaan lopettaa, että kohtuus kaikessa. Sokerin osalta en vaan oikein osaa säilyttää sitä kohtuutta. Eikä minulla ole sellaista rajaa etteikö vielä muutama pala Fazerinaa menisi alas. Puhumattakaan korvapuustista.

Asetinkin itselleni päivämäärän pääsiäisen jälkeen jolloin aloitan taas sokerilakon. Tiedän, että haluan pääsiäisenä herkutella joten on vaan fiksumpaa tehdä se sen jälkeen. Onnistumisprosentti on suurempi.

Olen huomannut, että tässäkin asiassa hyvä valmistautuminen auttaa, joten teen näin

– hankin magnesiumia, koska magnesiumin puute voi aiheuttaa sokerin himoa

– siivoan kaapeista kaikki houkutukset pois

– muistan jo hyvin missä kaikessa löytyy piilosokeria, joten alan skarpata kaupassa 

– tsekkailen sokerittomia reseptejä makeanhimoon, yksi oma suosikkini on helppo banaanisorbet. Pari banaania jäädytetään pakastimessa ja soseutetaan blenderissä. Laitan sekaan sitruunamehua ja vähän vaniljaa.

– sokeriton palkitsee pian. Kasvot näyttävät raikkaammilta, silmät kirkastuvat eikä kropassa ole pöhöttynyt olo. Lisäksi mieli toimii kirkkaammin kun verensokeri ei heittele jatkuvasti.

Onko kenelläkään muulla samaa tilannetta tai sokerilakkoa menossa? Mitkä ovat teidän parhaat vinkit? Vertaistukea kaivataan, ja sitä tuohon alle <3.

Kommentit (10)
  1. Niin se piti vielä sanoa että niitä hca-mittauksia järjestetään erilaisissa hyvinvointialan paikoissa esim. tietyissä luontaistuoteliikkeissä ja kuntosaleilla.

  2. Kromikuuri! Kromi tasaa verensokeria ja hillitsee makeanhimoa. Mulla teki viime vuoden alussa varmaan parin kuukauden ajan koko ajan mieli makeeta ja kävin mittauttamassa erilaisia arvoja niin kromi oli tosi alhainen. Söin 125 mikrogrammasta kromia kahden kuukauden kuurin niin auttoi 🙂 tosi moni asiakas saanut myös apua kromista tai sit kromi-chili -yhdistelmästä.

    1. Kiitti vinkistä :)! Täytyykin testata kromia, magnesiumia olen nyt testaillut ja sekin tuntuu auttavan hieman mutta jos siihen yhdistää tuon kromin, tässä voikin olla hyvät aseet sokeria vastaan. Hyvä vinkki myös tuo arvojen mittauttaminen, täytyy myös käydä tsekkaamassa ne. Missä sä muuten kävit mittauttamassa ne?

      1. Juu ehdottomasti kromi siihen kaveriksi, vaikka 1-2 kk:n kuuri 🙂

        Mä kävin ensin HCA hivenainemittauksessa (ei verestä,vaan sellasella jännällä laitteella), jossa tuli ilmi tää kromin tarve. Pian sen jälkeen kävin muista syistä tk-lääkärillä, joka määräsi tutkittavaksi erilaisia arvoja verestä, mm. kivennäisaineita niin ehdotin siihen myös kromiarvojen tsekkaamista ja hän suostui! 😀 Ilmeisesti vitamiini- ja hivenainearvoja suostutaan harvoin mittauttamaan julkisen puolen terveydenhuollossa, mutta mun kohdalle sattui hyvä lääkäri. Verikoetulos todisti HCA-tulokset oikeiksi. Ja makeanhimo väheni/loppui kromikuurin aikana. 

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *