Vuoden mielenkiintoisin sijoitustapahtuma

Jasmin 2.png

 

Edellisestä postauksesta on jo aikaa ja mikäs sen parempi tekosyy kuin työkiireet. Viimeiset pari viikkoa ovat menneet syksyn mielenkiintoisimman sijoitustapahtuman parissa. Toimin juontajana SijoitusSummitissa, joka on vähän kuin perinteiset sijoitusmessut, mutta verkossa. Elokuu onkin mennyt pörssiyhtiöihin tutustuen ja osavuosikatsauksia lueskellen.

Sijoittamisen arkipäiväistymisen myötä erilaiset sijoitustapahtumat ovat lisääntyneet valtavasti – ja mikä parasta valtaosa niistä ovat meille sijoittajille maksuttomia. Näytteelleasettajien lisäksi tilaisuuksissa on mielenkiintoisia puheenvuoroja ja markkinakatsauksia – olenpa minäkin päässyt pariin kertaan esittelemään sijoitusstrategiaani messuväelle. Ainoa miinus on, että nämä tilaisuudet ovat aikaan ja paikkaan sidottuja. Ja aika usein tämä tarkoittaa, että messut pidetään keskellä päivää arkipäivänä. Niinpä paikalle usein pääsevät vain eläkeläiset ja alan ammattilaiset. Tärkeintä olisi pystyä tavoittamaan mahdollisimman laaja skaala meitä ihan tavallisia sijoittajia.

Onkin hauskaa nähdä, kuinka SijoitusSummit löytää yleisönsä. Tapahtuma koostuu videoiduista keskusteluista, joten klipit voi katoa silloin kuin itselle parhaiten sopii.  Mukana on niin pörssiyhtiöitä, erilaisia sijoituspalveluita salkunhoitajineen, kuin yleisiä katsauksia ajankohtaiseen taloustilanteeseen. Kahden viikon kuvausrupeaman jälkeen pää on täynnä tietoa, ja tuntuu siltä että pitää itsekin katsoa videot jotta muistaa itä kaikkea tulikaan juteltua ja opittua.

Ainoa negaiivinen puoli on se, että moni itselle entuudestaan vähän tuntemattomampi pörssiyritys tuli  todella tutuksi. No mikäs siinä on negatiivista? Tietenkin se, että ostoslista kasvaa, kun Helsingin pörssistä löytyy uusia mielenkiintoisia sijoituskohteita. Ja minun kun piti säästää nyt vain tilille lähenevän vanhempainvapaan takia.

Jos sijoittaminen vähääkään kiinnostaa, suosittelen lämpimästi rekisteröitymään SijoitusSummitiin. Sivusto on maksuton ja haastattelujen joukosta voi katsoa vaikka vain ne itselleen kiinnostavimmat. Videot ovat katsottavissa 3.9. alkaen. Esimakua tunnelmasta voi aistia vaikka Nordnetin teaserista.

Kun SijoitusSummitin myötä jää sijoitusinto päälle, kannattaa vierailla myös uudessa Sijoittaja 2018 –tapahtumassa Messukeskuksessa 20.9. Tässä minulla on vähän oma lehmä ojassa, sillä olen tapahtumassa ehdolla vuoden sijoittajaksi. Aikamoista! Äänestää voi täällä.

 

39834949_10156191253299219_2716653268116701184_o.jpg

Kaverikuva Nordnetin porukan kanssa. Kuvassa maajohtaja Suvi Tuppurainen, osakestrategi Jukka Oksaharju ja event manager Tuomas Tuominen.

Työ ja raha Raha

Ajatuksia hyväntekeväisyydestä ja ilmaisesta työstä

hyvantekevaisyys.jpg

Palkkaa emme voi tarjota, mutta saat hyvää näkyvyyttä! Kuulostaako tutulta? Jos ei, tervetuloa luovalle alalle. Voisin kuvitella, että jokainen muusikko, näyttelijä, graafikko ja valokuvaaja on saanut pyyntöjä tehdä työtään ilmaiseksi. Eihän yhden laulun laulamiseen, parin valokuvan räpsäisemiseen tai yksinkertaisen logon suunnitteluun mene montaa minuuttia. Ja kaupan päälle saa ilmaisen lounaan ja merkinnän cv:hen. Loistava diili!
 
Itsekin olen joskus suostunut palkattomiin juontokeikkoihin. Kun roudarit, miksaajat, valaisijat ja tilaisuuden järjestäjät saavat palkkaa, ei voi kuin ihmetellä miten minun työpanokselleni ei rahnua riittänyt. Hyvä puoli on se, että näistä kokemuksista oppii. Aika nopeasti alkaa itsekin ymmärtää oman arvonsa, eikä enää suostu ilmaiseksi tai alihintaan tekemään hommia näkyvyyden tai jatkokeikkojen toivossa.
 
Mitä selkeämmät säännöt itse omalle työlleen luo, sen helpompaa pyyntöihin vastaaminen on.
Olenkin vetänyt selkeät rajat esiintymisissä, kirjoitushommissa ja instagram-yhteistöissä; hyväntekeväisyyttä tekevät voittoatavoittelemattomat järjestöt ja säätiöt. Jos taas kyse on liiketoiminnasta, ei liiketoiminnan ”hyvyys” tee siitä hyväntekeväisyyttä vaikka miten päin katsoisi. Minua on esimerkiksi pyydetty mukaan kampanjoihin, joissa puffataan ympäristöystävällistä energiantuotantoa, kestävämpiä liikenneratkaisuja tai maahanmuuttajien suomenopetusta. Täytyy myöntää, että tässä toki vedetään vihreästi ajattelevaa näyttelijätärtä oikeista naruista. Jos kyseinen firma kuitenkin tekee ratkaisuillaan bisnestä, voitte olla varmoja, että minäkin haluan tehdä.
 
Sitten siihen hyväntekeväisyyteen, se on asia erikseen. Anna mielelläni työpanokseni tai rahaa hyvän asian puolesta. Samaan kategoriaan menevät ystävänpalvelukset – kukapa ei haluaisi jeesata jos vain mahdollisuus on.
 
Ensimmäinen järjestö, johon liityin kuukauislahjoittajaksi oli Plan International. Ystäväni meni järjestöön töihin kymmenisen vuotta sitten ja lähipiiri oli helppo rekrytä mukaan kummilapsitoimintaan. Myöhemmin olen juontanut Planille tilaisuuksia ja pitänyt esiintymiskoulutusta heidän Lastenhallitukselleen.
 
Kun aloittelimme kuusi vuotta sitten yrittäjänuraani yhdessä Salkkari-kollegoideni Mia Ehrnroothin ja Kirsi Ståhlbergin kanssa, halusimme heti alusta alkaen yhdistää hyväntekeväisyyden liiketoimintaan. Valitsimme yhteistyökumppaniksi Syöpäsäätiön ja Roosa nauha -kampanjan. Ryhdyimme kaikki kuukausilahjoittajiksi ja lahjoitimme lisäksi kaikista esiintymiskeikoistamme köntän kampanjalle. Lisäksi juonsimme Syöpäsäätiölle erilaisia tilaisuuksia, kampanjoimme yleisötapahtumissa ja teimme lipaskeräystä.
 
On kunnia olla kampanjakasvona Syöpäsäätiön uusimmassa varainkeruukampanjassa. Olin suorastaan otettu, kun minut pyydettiin mukaan ja suostuin tietenkin heti. Syöpä on sairaus, jonka me kaikki kohtaamme jossain vaiheessa elämäämme. Joka kolmas suomalainen sairastuu elämänsä aikana syöpään ja sairaus koskettaa koko lähipiiriä. Suomessa on syöpätutkimus on alansa huippua, ja haluan kuukausilahjoittajana varmistaa, että se on sitä myös jatkossa. Tästä linkistä pääset laittamaan oman panoksesni peliin, ja tekemään kertalahjoituksen tai liittymään mukaan meidän kuukausilahjoittajien joukkoon. 
 

Työ ja raha Raha Työ