Voisiko sijoituksilla tehdä myös hyvää?

Tämä kirjoitus on toteutettu yhteistyössä Lumituuli Oy:n kanssa.
 

hyvaa1.jpgVastuullisuus on kuumaa kamaa sijoitusmaailmassa. Meidän tavissijoittajien lisääntymisen myötä myös vaatimukset sijoitustuotteiden eettisyydestä ovat lisääntyneet. Yhä enenevässä määrin pelkkä hyvä tuotto ei riitä – omille säästöille halutaan myös vaikuttavuutta. Koska rahastojen kokoonpanosta päättää salkunhoitaja, olen itse valinnut sijoittaa suoraan osakkeisiin. Näin voin itse poimia ne firmat, joille roposeni annan. 

 
Oma strategiani on poissulkeminen. Jätän pois ne alat, joissa ettisyyten, ilmastoon tai ihmisoikeuksiin liittyvät ongelmat ovat vahvasti läsnä. Tämä tarkoittaa sitä, etten sijoita esimerkiksi vaatebrändeihin, turkisteollisuuteen, kaivosteollisuuteen tai lihataloihin. Salkustani löytyy esimerkiksi terveysteknologiaa, kiinteistösijoitusyhtiö, teleoperaattori, pankkisektoria ja lakitoimisto. Valinnanvaraa siis riittää meille krantummillekin sijoittajille. 
 
Omat osakevalintani ovat ehkä aika neutraaleja, joukossa ei ole erityisiä pahisfirmoja, muttei välttämättä maailmaa aktiivisesti muuttaviakaan. Olen jo jonkin aikaa kaipaillut portfoliooni yritystä, johon sijoittamalla voisi kokea tekevänsä hyvää. Ilahduinkin valtavasti, kun sain tapaamispyynnön Lumituuli-tuulivoimayhtiön toimitusjohtajalta. 
 
Lumituuli Oy on vuonna 1998 perustettu kotimainen tuulivoimayhtiö. Se on alusta alkaen rahoittanut toimintaansa joukkorahoituksella ja yhtiö kerää parhaillaan debentuurilainalla rahoitusta toiminnalleen. Laina-aika on viisi vuotta ja sijoitukselle maksetaan vuosittain viiden prosentin tuotto. Sijoitettu pääoma maksetaan takaisin sijoittajalle vuoden 2023 toukokuussa. 
 
Debentuurilaina ei ollut minulle ennestään tuttu termi. Kyseessä on rahoitusinstrumentti, jossa lainaajan oikeus liikkeeseenlaskijan varoihin on huonompi, kuin muiden velkojien. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli yhtiö ajatuisi konkurssiin, maksetaan ensin muut lainat (esim pankkilaina) ja sitten vasta debentuurilaina. Tämä seikka säikäytti minua aluksi, mutta sitten aloin pohtia mitä on velkojen vakuutena. Voinee pitää todennäköisenä, että mahdollisen maksukyvyttömyyden uhatessa yhtiö saisi tuulivoimalansa myytyä toiselle toimijalle, ja näin rahaa saataisiin lisää kassaan. 
 
Mieltäni rauhoitti myös se, että tämä ei ole yhtiön ensimmäinen debentuurilainakierros. Lumituuli Oy on laskenut edellisen debentuurilainan liikkeelle vuonna 2013 ja pääomia maksetaan takaisin parhaillaan. Kyseisestä käytännöstä on siis jo olemassa onnistunut ennakkotapaus. Yhtiö myös kertoo, että 75% edelliseen lainoituskierrokseen osallistuneista sijoittajista haluaa sijoittaa yhtiöön myös tällä nyt käynnissä olevalla kierroksella. 
 
Debentuurilainan minimimerkintä on 1000 euroa ja merkintäaikaa on 15.5. saakka. Sijoitustuotteesta voit luke lisää täältä Uusiutuvaan energiaan sijoittaminen houkuttelee minua kovasti. Mikä olisikaan mahtavampaa kuin saada säätöilleen tuottoa ja tehdä samalla hyvää maapallomme eteen? En ole ihan vielä päättänyt omasta osallistumisestani rahoituskierrokseen. Se ei johdu siitä, ettenkö kokisi sijoituksen olevan omien kriteerieni mukaan hyvä. Enemmän kyse on omassa sijoitussuunnitelmassa pysymisestä. Tein alkuvuodesta säästösuunnitelman, jonka mukaan haluaisin kasvattaa käteiskassaani. Lipsuin suunnitelmistani jo heti helmikuussa, kun ostin osakkeita ”alennusmyynnistä”. Katsotaan miten tällä kertaa käy. Vielä on kaksi viikkoa aikaa retkahtaa 😉 
 
<3 Jasmin 
 

Blogissani en anna sijoitusneuvoja vaan ennemminkin ajattelen ääneen. Jokainen sijoittaja on vastuussa omista sijoituspäätöksistään ja niiden seurauksista. Sijoituksia kannattaa harkita aina tarkkaan ja muistaa, että kaikissa sijoituksiksiin liittyy riskejä, kuten pääoman menettäminen. 

hyvaa2.jpg

 Rakensin oman tuulivoimapuiston
 
hyvaa3.jpg

Voiko tästä enää maisema parantua?  Tuulivoimala Lumijoella. <3 

 

Työ ja raha Raha

Mistä löytää aikaa sijoittamiselle?

Kirjoitus on tehty yhteistyössä Huawein kanssa. Kuvissa käytössäni on Huawein uusi Mediapad M5, jota voin lämpimästi suositella niin omien sijoitusten vilkuiluun, nettisurffailuun kuin leffojen katseluun. 

aikaa1.jpg

On ollut ilo huomata kuinka moni lukijoistani on innostunut sijoittamisesta rohkaisevien haastattelujen ja blogikirjoitusten myötä. Usein sijoittamisen aloittaminen viivästyy kuitenkin väärien kuvitelmien takia vuosia. On yleinen luulo, että sijoittaminen on vaikeaa, aikaavievää ja vaara omien rahojen menettämiseen on valtava. Riskejä sijoittamiseen toki liittyy – ehdottomasti- mutta valitsemalla sijoitustuotteet oikein, jokainen voi valita itselleen sopivan riskitason. Kirjoitan riskeistä ja niiden hallinnasta oman blogipostauksen huhtikuussa. Nyt keksityn toiseen harhaluulon kumoamiseen.
 
Todella usein saan palautetta, että olisi mahtavaa aloittaa sijoittaminen, mutta ei ole aikaa tai kiinnostusta seurata osakemarkkinoita ja talousuutisia päivittäin. Ei hätää! Pörssin kehitystä tai oman salkun numeroita ei tarvitsekaan seurata päivittään tai edes viikottain. Historian saatossa paras strategia osakemarkkinoilla on ollut sijoitusegenda Warren Buffetinkin seuraama osta ja unohda.
 
Osta ja unohda tarkoittaa sitä, että että hyväksi kokemiaan yhtiöitä ostetaan omaan sijoitussalkkuun ja omistetaan kauan. Itselläni  saattaa joskus mennä kuukausiakin, etten käy vilkuilemassa osakesalkkuani. Käyn kauppaa harvoin, ja lähtökohtaisesti ostan osakkeita pitääkseni ne pitkään. Kun tähtäin on kymmenien vuosien päässä, on ihan yksi hailee, onko kurssi tänään noussut vai laskenut 0,7 %.   
 
Omasta salkustani löytyy paljon hyviä osinkoyhtiöitä. Näiden yhtiöiden osalta en siis odota valtavaa kurssinousua, vaan vuosittaista tasaista osinkotuottoa. Kun tiedän saavani kohtuullisen vuosittaisen osinkotuoton, ei tarvitse stressata siitä, mikäli yhtiön kurssi laskee. Tulee tosi paljon enemmän stressiä jos päivän mittaan panikoi lakevaa kurssia. Kun osakkeitaan käy vilkaisemassa vaikka kerran kuussa, ei välttämättä ole edes huomaa, että välillä kurssi kävi alempana. Niin kauan kuin osakkeitaan ei myy, ei kurssiheilunnalla varsinaisesti ole mitään väliä.  
 
Sijoitustaipaleeni alussa sijoittaminen vei paljon enemmän aikaa ja ajatuksia kuin nyt. Omat osakkeet olivan koko ajan mielessä ja aina kun kuulin jonkun talousuutisen, aloin miettiä miten tämä yksittäinen asia vaikuttaa juuri minun omistusteni arvoon. Ajan myötä olen rentoutunut ja talousuutisten lukeminen on aika samanlaista kuin vaikka viihdeuutisten tai lifestyleblogien silmäilystä. En varsinaisesti varaa siihen erikseen aikaa, ”että nytpä mietiskelen sijoituksiani tai luen Iltasanomien viihdepalsaa tunnin ajan”. Sen sijaan surffailen Kauppalehden tai talouselämän sivuilla tai viihdesivustoilla silloin kun siltä tuntuu. Tilaan sähköpostiin analyysitalo Inderesin aamukatsaukset. Mikäli aamukatsauksessa käsitellään minulle mielenkiintoista yhtiötä, saatan aamiaisen tai lounaan lomassa lukaista raportin läpi.

aikaa2.jpg

Tykkään sijoittamisessa myös sosiaalisuudesta. Käyn säännöllisesti keskusteluja Nordnetin sosiaalisessa mediassa Sharevillessä ja silloin tällöin käyn vilkuilemassa myös Kauppalehden kirjavaa keskustelupalstaa. En tietenkään napaa sieltä sijoitusvinkkejä, vaan omat päätökseni teen itse, mutta ajatusten pallottelusta on ehdottomasti hyötyä. Sitä jää helposti jumiin omiin keloihinsa ja on virkistävää lukea kuinka eri tavalla joku muu yksittäisen yhtiön tulevaisuuden näkee.   
 
Sijoittajalle on ylipäätänsä tärkeää ymmärtää ympäröivää maailmaa. Yhteiskuntaamme koskevat muutokset vaikuttavat  myös arvopaperien kehitykseen. Sen sijaan, että lukisi yhtiön toimintakertomuksen suurennuslasilla läpi, kannattaa miettiä asioita laajemmin. Mitkä megatrendit vallitsevat, vanheneeko väestö, tuleeko sota tai akuppasota, lähtevätkö korot nousuun jne. Ei siis kannata stressata liikaa, vaan katsoa ihan tavallisiakin uutisia vaikka telkkarista. Talousuutisten seuraaminen ei ole loppujen lopuksi sen kummempaa kuin Facebookin tai Instan plärääminen –  fiiliksen mukaan. Välillä nenä on kiinni tabletissa tunteja ja välillä tulee päivien taukoja. Ja hyvä niin.

aikaa3.jpg

aikaa4.jpg

 

Työ ja raha Raha