Tunnista ensin itsesi

Tänään vietetään yrittäjän päivää. En ole ihan varma, miten tämän päivän pitäisi minulle näkyä. Ainakin se taitaa hieman erota äitienpäivästä, sillä itse sain aamupalani kokkailla 🙂

Koska sehän se koko yrittäjyyden idea on – tee itse. Joko siitä syystä, että osaat paremmin kuin muut tai haluat enemmän kuin muut. Joillakin aloilla on rakenne, jossa yrittäjänä toimiminen on muuten vain normi. Tästä selkeimpänä esimerkkinä kauneusala, jossa suurin osa toimijoista tekee töitä omalla toiminimellään, vuokraten oman tuolin tai huoneen jonkin isomman katon alta.

Tuolivuokralla oleminen muistuttaa käytännön elämässä hyvin paljon normaalia työsuhdetta: työpaikan edut, työkaverit ja yhteiset pelisäännöt, mutta loppupeleissä oma vastuu ja vapaus. On mahtavaa, että meidän alalla on tällainen mahdollisuus ja niin moni siihen uskaltaa ja haluaa tarttua!

Aika moni haaveilee kuitenkin ikiomasta liikkeestä – kampaamosta, kauneushoitolasta tai hierontapaikasta. Liikkeenomistajaksi siirtyminen on valtava harppaus ja haaste. Kaikilla siihen pisteeseen päätyvillä on selkeä visio omannäköisestä paikasta, omasta asiakaskunnastaan ja jonkinlaista taloudellista laskelmaakin. Haluaisin kuitenkin korostaa vielä yhtä osa-aluetta, joka on vähintäänkin yhtä tärkeä, ellei jopa tärkeämpi, kuin edellä mainitut visiot: Tunnetko itsesi?

Tyypillinen tarina saattaisi typistettynä mennä näin: Vuokratuolilla toimiva kampaaja on saanut aikaiseksi vannoutuneen asiakaskunnan. Ajat on varattu pitkälle eteenpäin ja kuukaudessa kassaan tulee lyötyä töitä vaikkapa 8000 euron edestä. Pikkuhiljaa alkaa harmittaa, että liikkeen omistaja nappaa tuosta summasta joka kuukausi tuhannen euron vuokran ja onhan sekin nyt totta, että kampaamo menestyy suurilta osin juuri tämän kampaajan taitojen ja henkilökohtaisen Instagram-markkinoinnin ansiosta.
Silmiin osuu ilmoitus vuokrattavasta liiketilasta mukavan lähellä omaa kotia – ja mikä parasta, vuokra on vain puolet nykyisestä, liikkeen omistajalle maksettavasta vuokrasta. Tilaa käydään katsomassa ja pian onkin jo nimet paperissa ja kaupungissa uudenkarhea kampaamoliike!
Menestyksen kannalta kriittinen kohta oli hieman ennen päätöksen tekemistä: yrittäjä on ollut itselleen rehellinen, katsonut peiliin ja tiennyt omaavansa potentiaalia liikkeenomistajana.

Sillä se, että on todella hyvä tekijä (kampaaja, kosmetologi tai vaikkapa hieroja) ei välttämättä vielä tarkoita, että olisi myöskin hyvä toimitusjohtaja, talouspäällikkö, markkinointipäällikkö, henkilöstöpäällikkö, kouluttaja ja talonmies. Nimittäin näitä kaikkia ominaisuuksia kauneusalan yrittäjältä vaaditaan ja näihin kaikkiin tulee kulumaan rutkasti aikaa itse käsityön lisäksi. Ja näistä kaikista pitäisi vieläpä vähän nauttia.

Seuraavien kysymysten pohtiminen voi auttaa omien vahvuusalueiden tunnistamisessa:

  • OLENKO YRITTÄJÄ VAI TEKIJÄ?

Vai onko minussa potentiaalia molempiin? Mistä työtehtävistä nautin ja mihin haluan laittaa aikani? Löytyykö minulta ammattitaitoa tai ainakin halua oppia johtamiseen ja yrittäjyyteen vaadittavat asiat ja kehittyä näissä asioissa koko työurani ajan? Haluanko laittaa aikaani googlaamiseen, kirjojen lukemiseen ja itseni kouluttamiseen?

  • OLENKO IHMISIHMINEN?

Pidänkö oikeasti ihmisistä? Jaksanko kuunnella ja auttaa vai ärsyttävätkö muut ihmiset minua herkästi? Kiinnostaako muiden tekemiset ylipäänsä? Pystynkö luottamaan muihin?

  • JAKSANKO KEHITTYÄ JA PYSYÄ MUKANA KILPAILUSSA?

Keksinkö uusia ideoita ja saanko toteutettua ne loppuun saakka yksin? Jämähdänkö helposti mukavuusalueelle vai uskallanko tehdä rohkeita päätöksiä? Onko katseeni menneisyydessä vai tulevaisuudessa?

  • HALLITSENKO PITKÄJÄNTEISEN TALOUDENHALLINNAN?

Haluanko rahat tililleni heti vai kykenenkö ensin säästämään ja sen jälkeen elämään säästeliäästi, kunnes liiketoiminta alkaa kukoistaa? Haittaako minua, jos ehdin tekemään vähemmän asiakkaita ja saan niiden kautta pienempää kuukausikassaa, jos tiedän, että myöhemmin osa tuloistani tulee tuolivuokralaisiltani ja tuotemyynnistä?

Liikkeenomistajan rooli onkin loistavasti hallussa silloin, kun tekeminen ja yrittäminen toteutuvat tasaisessa suhteessa. Liikkeenomistaja on moniosaaja ja intohimoinen asioiden kehittäjä, vastuunottaja ja toimeenpanija. Pelkkä taito haaveilla ja inspiroitua ei riitä, asioita pitää saada myös aikaiseksi ja omaa toimintaa pitää pystyä kehittämään. Erittäin menestyvissä yrityksissä näitä ominaisuuksia pystytään jo jakamaan useamman ihmisen kesken, mutta nykysysteemissä pienyrittäjän pitää löytää itsestään kaikki nämä puolet.

Liikkenomistaja saattaa kuulostaa ylityöllistetyltä yli-ihmiseltä, mutta kun kaikista erilaisista työtehtävistä ja haasteista nauttii luonnostaan, homma on ihan hallittavissa ja siitä saa virtaa. Ei kukaan halua itseään koloon, jossa ei viihdykään tai osaakaan olla. Rehellisen tekijän, eli vaikka sen hemmetin taitavan hiustenleikkaajan omistama liike saattaa natista liitoksissaan ja aiheuttaa pahimmillaan huonovointinsa henkilökuntaa tai taloudellisia menetyksiä. Ollessaan taas tuolivuokralla ja kädet syvällä liiketyössä hän muuttuukin työkavereitaan inspiroivaksi, haastavaksi ja paikan tasoa nostavaksi yksilöksi.

Tarkoitukseni ei ole läkähdyttää tai lytätä, vaan herätellä ajattelemaan. Omat vahvuudet kannattaa rehellisesti tunnistaa ja miettiä, haluaako itseään kehittää johonkin tiettyyn suuntaan. Kauneusalalla kun on se mieletön mahdollisuus, että pystymme usein luomaan ympärillemme sellaisen työnkuvan, josta itse oikeasti nautimme!

Olen taustaltani KTM ja hiusmuotoilija ja kirjoitan kirjaa kauneusalan yrittäjyydestä. Kirjasta tulee käytännönläheinen opas oman liikkeen perustamiseen ja olemassaolevan (tai sen tulevan) liikkeen menestyksen luomiseen. Inspiroivat, erilaisten kauneusalan yrittäjien haastattelut tuovat kirjaan oman mausteensa ja osoittavat, että menestykseen on monta tietä. Homma on jo ihan hyvällä mallilla ja kova tavoite olisi saada se suurinpiirtein valmiiksi loppuvuoteen mennessä. I’ll keep you posted! Seuraile hommaa myös instagramissa: @meerimantyla.

-Meeri

Jos kiinnosti tämä, niin kiinnostavat myös nämä:
Kampaaja ei pääse ammattiaan karkuun
Pystyykö yrittäjä lomailemaan?
Millaista on olla kampaamoyrittäjä?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *