Kurkistus keittiökaappeihin – Raikas tattari tabbouleh

tabuli2.jpg

Irtaantuakseni arjesta odotan aina hengähdyshetkiä vanhempieni luona, Turun saaristossa. Kotimatka kiemurtelevalla hiekkatiellä, huojuvien kaislojen keskellä on kuin siirtymä toiseen maailmaan. Auton kaartaessa kotipihaan, avaan oven, astun ulos sammalmättäälle ja annan aistieni johdatella minua. Kööpenhaminan hiostava tungos on vaihtunut raikkaaseen meri-ilmaan, kosteaan ruohon ja sammaleen tuoksuun, tuulessa kuiskiviin puihin ja hiljaisiin hetkiin. Hengitän muutaman kerran syvään. Ympärilläni vallitsee autuus ja avaruus. Transsistani havahduttuani otan katseen kohti kotiovea. Edessä on mäki, jota en ole tampannut puoleen vuoteen. Kaappaan auton takakontista matkalaukkuni ja uupuneenonnellisena lähden kantamaan sitä ovea kohti.

Asetuttuani aloilleni ja raivattuani kaapista tilaa vaatteilleni, aloitin seuraavan operaation – kurkistuksen keittiökaappeihin. Omasta mielestäni en noudata mitään tarkkaa ruokavaliota, vaan pyrin syömään terveellisesti, urheilullista elämäntapaani tukevalla tavalla. Asianlaita on tosin toinen, kun sitä kysyy isältäni, joka ei pysty ymmärtämään kun peruna lautaselta vaihtuu bataattiin. En noudata tiukasti yhden trendin ruokavaliota, vaan minut on opetettu syömään monipuolisesti. Niinpä toisena päivänä saatan kokkailla kivikautisessa hengessä ja seuraavana hurahdan sauvasekoittimeni kanssa raakaruokaan. Ikuisena maitotyttönä, en ole luopunut kokonaan maidosta, vaikkakin olen siirtynyt laktoosittomaan. Herkälle mahalleni olen todennut paremmaksi myös gluteenittomien tuotteiden suosimisen.

Äiti on yleensä iloinen kun vastuu keittiössä siirtyy harteilleni, mutta muiden mielestä kyseessä on varmaankin vallankaappaus. Isäni katsoo kauhulla sivusta, kun kotona ollessani päällimmäiset kauppakassit pursuavat tuoreita yrttejä ja salaatteja. Nytkin tietäen saavani myös soraääniä, otin eilispäivän tavoitteeksi kunnollisen kauppalistan laatimisen. Selailin ensin ruokaideoita lehdistä sekä muistikirjastani ja tein paperin kääntöpuolelle asti ulottuvan listan, kaikista uusista sekä hyväksi jo todetuista resepteistä, joita loman aikana haluaisin maistella. Jotta en aivan uudistaisi äitini keittiönkaappien sisältöä, tein myös perusteellisen kurkistuksen niiden syövereihin. Sisko ei voinut uskoakkaan, että kauppalistan laatiminen olisi koko keittiön valtaava projekti, kun ruokapöytä piiloutui papereideni alla ja minä hyppelin jakkaralta toiselle. Tutkimukseni havaintoja olivat kuitenkin, että viimekertaiset raakakaakao ja psyllium kuitujauho sekä kylmäpuristettu kookosrasva olivat tallella. Ilokseni huomasin äidin hankkineen aitoa vaniljajauhetta sekä goji-marjoja kaakaonibsien ja mulberrien kera. Silmiini osui myös koskematon tattaripaketti, jonka muistin erään sukulaiseni kerran tuoneen pula-ajan puuroja muistellen.

 

tabuli3.jpg

Kaapista löytynyt tattarirouhe herättikin kiinnostukseni, sillä luontaisesti gluteenittomana se on ollut jo kauan kokeiltavien ruoka-aineiden listallani. Itse asiassa kyseessä ei ole edes vilja, vaan se kuluu tartarkasveihin ja uskomataonta kyllä sen sukulaisiin lukeutuu myös raparperi. Tattari sopii myös muillekin herkkävatsaisille, sillä se on sopivasti sulava, mutta sen hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, jolloin verensokeri ei pääse liiaksi poukkoilemaan. Täysin uusi tuttavuus tattari ei kuitenkaan minulle ollut, sillä sen täyteläiseen ja pähkinäiseen makuun olin jo ihastunut leipoessani rieskoja tattarijauhosta.

Tattarin etuna on, että se sisältää runsaasti proteiinia verraten tutuimpiin viljoihin taikka riisiin. Se sisältää kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot, minkä takia se luetaan niin kutsuttuihin täydellisiin proteiinin lähteisiin. Viljatuotteen valmistaman rouheen paketti paljastaa tattarin sisältävän 350kcal 100 grammaa kohti ja kyseisessä määrässä tattria on 13,1g proteiinia, 1,4g rasvaa ja 70,0g hiilihydraatteja, joista ravintokuituja 5,3g. Proteiinin ja kuidun määrässä se voittaakin riisin, mutta puhtaalle kauralle se häviää kuidun määrässä. Vaatimattoman tattarin ansioita ovat myös hyvät kivennäis- ja hivenainearvot. Se tarjoaa runsaasti flavonoideja, kalsiumia, magnesiumia, rautaa, A-vitamiinia ja useita B-vitamiineja. Tattari yhtenä vanhimmista viljelykasveistamme jää kuitenkin viljojen haastajien taistelussa kuumien ulkomaalaisten nimien jalkoihin. Lisäksi sana gluteeniton nostaa varmasti monen peruskuluttajan ennakkoluulot ja jättää paketin kaupanhyllylle taikka keittiönkaapin perälle notkumaan. 

 

tabuli1.jpg

Kesäkokkailun erottamaton osa on grillaus. Minulle grillaus ei ole vain ritilällä kypsyviä lihapaloja, vaan runsaasti kasviksia, kesäisiä salaatteja ja vaihtelevia lisukkeita. Niinpä kaappien tutkailun seurauksena päivän grilliruuan lisukkeen päätähdeksi valikoitui tattari. Lehtiä selatessani pidinkin tämän mielessäni ja silmääni osui huhtikuisen Menaiset Sportin tabbouleh resepti, jota tosin heti lähdin muokkaamaan. Lopputuloksena oli ruokaisa ja hitusen pähkinäinen tabbouleh, jolle raikkautta toivat kipakka sitruuna ja tuore lehtipersilja. Potkua lisuke sai kynnestä valkosipulia ja ripauksesta mustapippuria. Minä ja äitini söimme tabboulehta antaumuksella grillatun kanan kanssa, mutta isäni äijäillen kieltäytyi kunnolla maistamasta ja turvautui tutusti pottuihin. Minä kuitenkin ilahduin tattariannoksestani niin, että laitoin illalla vielä tattarituorepuuron tekeille.

Nautinnollisia kesäpäiviä tattarin parissa.

 

RAIKAS TATTARI TABBOULEH2-3 HENGELLE

 

0,5 L KASVISLIENTÄ1 DL KOURITTUA TATTARIROUHETTA1 ISO TOMAATTI⅓ KURKKU1 KEVÄTSIPULI VARSINEEN1 NIPPU LEHTIPERSILJAA

 

KASTIKE½ SITRUUNAN MEHU1 TL OLIIVI- TAI RYPSIÖLJYÄRIPAUS HIMALAJAN SUOLAA½ TL MUSTAPIPPURIA1 VALKOSIPULINKYNSI

 

  1. Huuhtele tattarirouhe kylmän veden alla. Tee se huolella varsinkin, jos käytät suurimoita, jotta niiden pinnalla oleva karvasaine poistuu. Anna rouheen kiehua hiljalleen kasvisliemessä, kannellisessa kattilassa, noin 20 minuuttia. Valuta keitinvesi pois, kun tattari on kypsää. 
  2. Tattarin kypsyessä hienonna tomaatti ja kurkku pieniksi kuutioiksi sekä silppua lehtipersilja ja kevätsipuli varsineen. Sekoita ainekset keskenään salaatiksi. 
  3. Valmista kastike sekoittaen keskenään puristettu sitruunanmehu, valkosipuli, suola sekä mustapippuri.
  4. Tattarirouheen kypsyttyä laita se tarjoiluastian pohjalle ja nostele salaatti sen päälle. Halutessasi voit myös sotkea kaikki salaattiaineet kastikkeineen keskenään ja antaa niiden maustua hetken viileässä ennen tarjoilua.

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *