Terveyspommi – Idätetty tattaripuuro

tuorepommi1 copy.jpg

Syksy kovasti puskee jo ikkunaraoista ja kovassa viimassa pyöräillessäni kaipaan jopa korvia suojaavaa pantaa sekä tihkuttavan taivaan alla naulakkoon jäänyttä sadetakkia. Koleiden aamujen myötä kaurapuurokausikin on tullut jo avattua, mutta kokonaan ei kesä tuorepuuroineen ole taaksejäänyttä aikaa, vaan nyt on vielä syytä nauttia sadonkorjuun viimeisistäkin marjoista.

 

tuorepommi3.jpg

Terveellistä ruokaa pidetään yleensä kalliina ja niinhän se välillä onkin, mutta toisinaan se on kiinni vain pienestä vaivannäöstä. Esimerkiksi idättäminen on halpa tapa tuplata ruuan ravintoarvot. Pähkinät, pavut ja jyvät ovat emokasviensa siemeniä, joihin kätkeytyy kaikki uuteen elämään tarpeellinen. Pienet siemenet ovatkin siis valtavan ravintorikkaita terveyspommeja. Liottamalla pähkinöitä, idättämällä tai vielä pidemmälle versottamalla viljoja, siemeniä taikka papuja uinuvat siemenet heräävät henkiin. Kasvuun herääminen käynnistää siemenissä prosesseja, joiden ansiosta vitamiinien määrä kohoaa ja ravintoaineet muuttuvat ihmisen elimistölle helpommin sulavaan muotoon. Esimerkiksi palkokasvien ja papujen sisältämä proteiini muuttuu idätyksessä helpommin sulavaan muotoon ja ravintoaineiden hyvä imeytyminen vähentää kuona-aineiden syntyä elimistössämme. Papujen ja siementen lisäksi idättämiseen sopivat myös melkein kaikki kuorelliset viljat, joihin idättäessä muodostuu C-, E- ja B-vitamiineja. Idättäminen onkin siis luonnonmukaista jalostamista.

Aiemmin olen kirjoittanut luontaisesti gluteenittoman ja emäksisen tattarin hyvästä ravintoainekoostumuksesta. Se sisältää runsaasti proteiinia, joka nyt idätettäessä muuttuu helpommin sulavaan muotoon. Idättäminen parantaa myös tattarin ennestäänkin hyviä B-vitamiini-, rauta-, kalsium- ja lesitiiniarvoja. Tattarin idättäminen on hyvin yksikertaista, eikä se vaadi edes erillistä idätysastiaa ainoastaan ajankäytöllistä ennakointia ja odotusta. Idätettyjä jyviä ei kannata popsia liian aikaisin, jolloin kaikki ravintoaineet eivät ole vielä ehtineet muodostua. Myöskään liian pitkä idätysaika ei ole toivottavaa, sillä kasvaessaan siemenet alkavat kuluttaa omia ravinnevarastojaan. Alla tarkemmat ohjeet tattarin idätykseen. Lisää tietoa muiden lajien idättämisestä kannatta lukea ekokauppa Ekolon hyvästä idätysoppaasta, jonka itsekin luin ennen viikonlopun idätyspuuhiini ryhtymistä.

 

idätys.jpg

 Tattarin idätys

 

  1. Liota jyviä 10 minuuttia nelinkertaisessa määrässä vettä jyviin nähden. Lyhyt liotusaika takaa etteivät jyvät likoa liian pehmeiksi menettäen itämiskykyään.
  2. Liotuksen jälkeen huuhtele siemenet huolellisesti siivilässä ja siirrä ne kulhoon. Idätysastia ei ole välttämätön, vaan itse käytin kannellista lasipurkkia, jonka voi myöhemmin nostaa jääkaappiin.
  3. Siirrä astia pimeään ja huoneenlämpöiseen paikkaan. Mainitsemassani idätysoppaassa suositellaan astian peittoa harsokankaalla ja säilytystä 45°:n kulmassa kuivauskaapissa. Tämä ei ole kuitenkaan tattarin kohdalla tarpeellista ja Tanskassa suomalaisen kuivauskaapin puuttuessa edes mahdollista.
  4. Idättäminen kestää noin vuorokauden, jonka aikana jyviä on hyvä käydä hämmentämässä pariin kertaan ettei kosteus pääse liiaksi tiivistymään. Muista idätettävistä poiketen jyviä ei kuitenkaan tarvitse huuhdella idätyksen aikana. Itse laitoin herätetyt tattarinjyvät illallisen jälkeen avonaisessa lasipurkissa astiakaappiin. Kävin niitä illan aikana hämmentelemässä ja lopulta ennen nukkamaan menoa pistin kannen paikoilleen ylimääräisen kosteuden haihduttua. Aamulla osassa jyvistä näkyi jo pienet ”hännät” ja siirsinkin astian jääkaappiin, jossa ne jatkoivat itämistään hitaammin jääden odottamaan seuraavan aamua.
  5. Tattarin jyviä voikin idättää kerralla isomman satsin ja ne säilyvät hyvinä jääkaapissa useamman päivän. Ennen jyvien käyttöä ne on kuitenkin hyvä huuhdella.

 

tuorepommi6 copy.jpg

Tämänkertaisen kirjoituksen otsikko ei viittaa vain terveellisimmilleen viritettyyn tattariin, vaan elokuisen aamun tuorepuuro oli useamman superyksilön survos. Idätetyn tattarituorepuuron pohjan muodostavat tietenkin itse tattarin jyvät sekä marjat ja jokin kiinteä lihaisempi ja makeampi hedelmä, jolloin lisämakeutus ei välttämättä ole tarpeen. Minulle mieluisin yhdistelmä on ollut kevyt vadelma ja ravinteikas mango. Lisäksi puuroon tarvitaan hieman vettä ja makeahkoa mantelimaitoa. Perusraaka-aineiden lisäksi puuroon olen laittanut sekä hamppuproteiinia että hampunsiemeniä saadakseni aamiaisestani enemmän irti proteiineja ja hyviä rasvoja ja näin taaten kylläisyyden tunteen. Ravintotiheät vanhat rohdokset maca-jauhe sekä goji-marjat antavat myöskin oman lisänsä aamun aloittavaan ravinnepommiin.

Mukavaa viikonloppua ja helppoihin arkiaamuihin valmistautumista vaikkapa tattarin idätyksen parissa.

 

tuorepommi7.jpg  Aamuinen terveyspommiyhdelle n. 45g idätettyjä tattarinjyviä (kuivapaino 30g)200g vadelmia150g mangoa (n. ½ mangoa)20g hamppuproteiinia1rkl/ 10g  maca-jauhetta1rkl/ 10g mantelimaitoan. 1dl vettä Päälle1rkl/ 10g goji-marjoja1 rkl/ 5g hampunsiemeniävadelmiamangoa

 

ravintojakauma443 kacl20g proteiinia, 20%66g hiilihydraatteja, 65%6,8g rasvaa, 15%

 

  1. Idätä tattarit aiemman ohjeen mukaisesti.
  2. Puuro maistuu maukkaammalle, jos marjat eivät ole aivan jäisiä. Nosta siis marjat sulamaan hieman etuajassa taikka anna valmiin puuron tekeytyä hetki enne tarjoilua.
  3. Pilko mango. Halutessasi voit jättää osan mangosta ja vadelmista koristeeksi päälle.
  4. Mitta kakki kuivat aineet astiaan ja osa nesteistä sekoittaen puuroksi. Tekstuuriltaan puuron ei mielestäni tarvitse olla aivan sileää.
  5. Tarkkaile nesteen tarvetta ja tarkista lopuksi maku. Halutessasi voit lorauttaa joukkoon vielä hieman hunajaa.
  6. Siirrä puuro tarjoiluastiaan ja ripottele sen päälle halaamasi täytteet kuten hampunsiemenet ja goji-marjat.
  7. Nauti puuro rauhassa, sillä sen maku vain paranee seisoessaan.

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *